Sv: Björnar

Börge är bra, men det är klart det är hans levebröd att sälja grejer och det är han bra på! Se bara på oljan, han påstår att sen han satte lite av den i mustagen så har han aldrig haft tunghäfta.

Köpte den lilla saxen av honom för nåt eller ett par år sen, är helnöjd. Undrar om den inte finns i tre storlekar och den jag köpte var mellanstorleken. Mins inte riktigt.

Vad det gäller björnar så finns det nog liggande om inte hos er skälva så väl i granngårdens skjul (inte butiken alltså). ”Rolls rollsen” i sammanhanget heter väl Öja eller nåt sådant, men det fans en uppsjö tillverkare och smeder som tillverkade, i olika modeller.

Sen finns det andra system, snarade släplass kör jag en hel del med och det har sina poänger. Till detta har jag en sprint i var ände på länkarna och fyra länksvansar sittande i lunnkälken.

Ptr

Tack för ditt svar. :) Det finns mycket att lära om olika utrusting i skogen märker jag. Vi får gå lite kurser helt enkelt. Jag har beställt en sax. Köper den av han som tillverkar Börjes saxar. Lite billigare...

En kurs hade varit jätteroligt! Jag har gått en kort kurs en gång, men det var mest "Spänn för hästen, greppa saxen runt stocken, dra framåt några steg. Så, nu kan du dra timmer!" Jag skulle vilja lära mig olika tekniker, olika utrustning, lassning, kälke... Allt. :)

Många gånger måste man själv upptäcka problemet innan man kan lära sig lösningen. Men visst behöver man hjälp för att komma igång. Sen gäller nog det där gamla talesättet. "Övning ger färdighet" Lycka till!

Jojo, men en introduktion i olika tekniker, olika utrustning och hur man spänner alla remmar, kedjor, sprintar... Det hade jag uppskattat. En "how-to" i skogskörning, och då inte bara hur man drar en stock några meter rakt fram.
:)

Jag har funderat mycket på det där med kurser. För det är så att det ena sättet att tex lasta hänger ihop med hur det ska lossas och hur det är lämpligt att hugga. Det är inte givet att den bästa lösningen är samma i båda ändar av samma körstråk ens. Sen beror det på häst och kusk också. Att hitta ett sätt som passar både en hästens kynne.

Tänk om man kunde samlas runt hela kedjan vid flera tillfällen. Hugga för körning med häst för lastning på olika sätt samt köra ut det efter hur det är hugget.

Ptr

På en kurs så måste man ju inte visa allting praktiskt, det räcker ju om man visar en metod och återger andra metoder teoretiskt. Ingen som går en kurs räknar väl med att bli fullärd på direkten. :) Men det kan vara bra att få höra från folk som kan och har erfarenhet hur man gör olika moment och vad man ska tänka på, så att man förhoppningsvis kan åka hem och testa själv.

Problemet med kunskap som sitter i händerna är att den måste visas och den som blir visad för måste få prova ordentligt, dvs inte bbara en gång, för att det ska finnas en spotstyver av schans att det kommer till nytta hemma.

Det är nästan omöjligt att prata om hur man gör. Dessutom kanske handgreppen måste anpassas till den som ska göra dem och till det duger teori dåligt.

Sen är det kul att jobba tillsammans med andra! Det är inga prestationskrav på en sådan tillställning, men det är klart att det inte bara ska drickas kaffe, även om pannan gärna får vara varm hela dagen.

Ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka