I

Idaidut

Finns här någon som sysslar med skogskörning? Min sambo är väldigt intresserad av det och trots att vi bor på slättland så tänkte jag ge honom lite sådan utrustning i julklapp. :idea: Det finns faktiskt ett par träd här. :p

Nåja. Var får man tag på björnbindsle? Jag har googlat och fått fram ett par återförsäljare, men det är för skogsbruk med maskiner antar jag. Funkar det? Ska man komplettera björnen med extra kjedjor? "Finns det andra bra att ha saker"?

Vi åker ju till ordförande i Skogshästen då och då, men då kan jag ju inte fråga för då är Skäggis med ju.

Sv: Björnar

Ah! Floby har jag inte tänkt på! Ska kolla där på studs!

björnar hittar du på grann...den . Finns i olika storlekar och du måste ha kättingar på varje sida av kälken som du när du lastat färdigt lägger över lasset o drar ihop med björnen. Behövs inga stora björnar . lycka till:laugh:

Vilken storlek ska man ha förresten? Vilken är vanligast?

Snor tråden...

Vet någon var man kan hitta en lunningsax? Jag hade tänkt börja dra timmer lite mer seriöst med ponnyerna nästa år (små träd alltså, inga bjässar) så jag behöver också utrustning.

Floby överskottslager, googla och ring! Där finns nya domänsaxar i olika storlekar, svänglar till saxen (eller andra ändamål), och "rep-o-kätting"-draglinor m.m. Annars vet jag inte om det finns annat än stora traktor saxar på andra håll.

Och så finns det björnar om man inte hittar det hemmavid...

Sambon önskar sig en domänsax... :) Jag får ringa Börje och kolla vad han har!

Tack för tipset! Vet du om Floby skickar eller om man måste åka dit och handla? Det är i fel ände av landet för mig.

Jag har pratat med honom idag. Börje alltså. Han skickar grejorna. När jag ringde var han påväg till posten och skulle posta paket till norge tror jag det var. :)

*kl*

Det ser ut som att det blir en domänsax och svängel, istället för björn. Dyrt som snus... men jag har ju fått massa grejor till ridningen så det är klart att Skäggisen ska ha skogsutrustning! :)

Jag har inte köpt något ännu, men den lilla saxen hos Börje kostar 2200... Lite saftigt så jag ringde vår "läromästare" Lars-Göran och kollade om det fanns andra alternativ. :)

Ah, tack!

Här kommer en crazy idé; i brist på sax, kan man använda en kätting (fäst i en svängel) och slå om stocken enligt "strypkoppelmetoden" och på så vis få den med sig? Eller funkar inte det?

Jo det har jag sett att man gör, så det borde funka. Vet dock inte hur bra det sitter, om det glider eller så.

Jag tänkte att man kan försöka lämna några centimeter av nån gren eller två och lägga kättingen bakom så att den hakar fast. Jag måste testa!

:)

Jovisst går det att dra med kätting och det brukar inte vara några problem att få det att sitta, iallafall inte om det är lite vikt i det som du drar. Fördelen med sax är dock flera bla så är det ju betydligt lättare att koppla på en stock och man slipper att lyfta. Sedan så fastnar inte stocken så lätt och risken för ryck minskas. Tycker det är rätt viktigt att man inte kör fast med unghästar. Sedan har stocken möjlighet att rulla i svängar med stock vilket gör den mer lättdragen.

Bra mentor du har i Lars-Göran :) Själva köpte vi en sax och en åttahjulig vagn för ca 20 år sedan och de hänger med än. Välinvesterade pengar;) Vi kör ut ca 30 kubik ved om året (numera) med häst och sedan brukar det bli att man få dra lite ris också och då brukar vi använda en kätting.

Ett tips är att pruta lite med Börje ;)

Ja båda Göranssons är himla bra att ha inärheten. Känns tryggt att ringa och fråga saker och få tips. :)

Ang. Börje så ville han sälja massa andra saker till mig också. Livsfarligt. :p

Haha ja jag var iofs lite förvanad innan. :p

Lädersmörja och seldelar osv osv, men vem fasen har råd med det om man skulle köpa den där saxen också. Puh! ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka