Biverkningar på abortvirus vaccin ?

gylle

Trådstartare
Ett av mina dräktiga ston (5 mån) fick sin första virusabortvaccin spruta i fredags (även vanlig vaccinering men det har hon ju fått innan också), i alla fall så redan igår tyckte jag att hon var aningen lite tjock i framkotorna, idag när jag tar in henne så har hon fått två telefonstolpar till bakben (fram såg fina ut nu), var inte lite uppsvullen utan ser mkt extremt ut. Finns inga sår eller dylikt och det är exakt lika mkt på båda bak. Så nu undrar jag kan detta vara en biverkning på abortvirusvaccinet ? Någon annan som råkat ut för detta vid dessa vaccineringar ? Gick det ner av sig själv snabbt igen eller satte ni in någon behandling ? Fick de det vid varje spruta eller bara vid den första ?

Sv: Biverkningar på abortvirus vaccin ?

Någon som vet vad vaccinet heter som de skall ha mot abortvirus i 5, 7 och 9 månaden, har efter att ha letat i fass, börjat bli rädd att hästen istället fått dubbla sprutor mot hästinfluensa, dels fick hon Equip F (mot hästinfluensa) som hon brukar få och dels fick hon Duvaxyn vilket skulle vara mot virusabort men när jag tittar i fass så är även denna mot hästinfluensa, fattar ingenting. En sak är ju dock säker att få två sprutor mot influensa är nog inte så lyckat. Så snabbt någon som vet vad virusabortvaccinet heter (det rätta då alltså) börjar bli riktigt nervös nu.

Min blev också tjock i bakbenet när hon var dräktig. Kommer inte ihåg när i dräktigheten det var eller om det var i samband med vaccinering mot abortvirus. Men i vilket fall som helst sa veterinären att det kan vara fostret som ligger och trycker på vissa nerv/blodbanor och att detta kunde orsaka tjockheten i benet (min var bara tjock i ett ben hittade dock inget sår eller något annat konstigt). Hon var lite tjock i benet till och från under hela dräktigheten.

Har för mig att hon blev vaccinerad med nått som började på Du...... skall se efter när jag kommer hem från jobbet om du inte har fått svar från någon annan innan dess.

Sen till slut en liten fundering: Är inte abortvirus en hästinfluensa (det skulle kanske i så fall förklara varför det stod så i fass)

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Mina ston har aldrig svullnat i benen vid abortvirusvaccinering, kommer inte ihåg exakt vad vaccinet heter och har inte passen här men kan kolla senare idag.

Hoppas det löser sig med ditt sto!!

Nu har jag passen här och vaccinet heter Duvaxyn och jag har gett det i samband med Equip F utan biverkningar, fast bara för att mina har sluppit biverkningar betyder det ju inte att de inte kan få det. Min veterinär gnäller lite över att det är ett dåligt vaccin..

Duvaxyn är samma som min fick, om man läser i fass på internet så är Duvaxyn vaccinering för Influensa A/equi 1 och influensa A/equi 2 inget mer alltså vanlig A1, A2 influensa (alltså den vanliga influensan som Equip F även vaccinerar mot.

Enligt fass är de enda två vaccin som vaccinerar mot EHV 1 (rhinopneumonitvirus=virusabort) är Equiffa och Equalis.

Fattar ingenting såvida det inte finns en sort till av Duvaxyn som är mot EHV 1 men det borde ju stå i Fass i så fall.

Min sto blev vaccinerad förra året mot abortvirus. Vid första sprutan blev hon lite hängig dagen efter. Andra sprutan blev hon jätte dålig fick hög feber och va hyper känslig. Man kunde inte klappa henne så känslig hon blev. Tredje vaccineringen struntade vi i. Veterinären rekommenderade att inte vaccinera henne mot virus abort mer för då finns det ju en risk att hon blir så dålig att hon kastar. Så i år nu när hon åter är dräktig :) så hoppar jag över abortvirus vaccineringen på henne.

Jag har själv använt Equiffa när jag abortvirusvaccinerat, men jag vet att det finns Duvaxyn också för abortvirus. Har för mig att det kanske är ett licenspreparat och därför inte finns med i FASS som vanligt?
Du har nog säkert inte fått dubbla "vanlig" influensa!

Hon har fått en allergisk reaktion på sprutan du måste nog kontakta veterinär, mitt ena sto fick det och vi blev rekommenderade att inte ge henne abortvirus igen!

Rodde skrev:
Hon har fått en allergisk reaktion på sprutan du måste nog kontakta veterinär, mitt ena sto fick det och vi blev rekommenderade att inte ge henne abortvirus igen!

Pratade med veterinären i förmiddags, det var som någon ovan sa att det finns Duvaxyn just bara för virusabort och det köper de inte genom apoteket utan av SVA därav att det inte finns med i FASS.

Min vet hade aldrig varit med om att de svullnade upp i benen av detta vaccin utan tyckte att så länge hästen verkade må bra för övrigt (ingen feber, äter, dricker) så skulle vi avvakta.
Vad för behandling satte din vet in när ditt sto fick det ? Var det just svullna ben hon fick ? Övrigt också eller ?

En annan sak är att hon vid förra influensa vaccineringen (med Equip F) samma som hon fick nu så fick hon en lokal reaktion i den muskel som hon stuckits i vilket gjorde att hon inte kunda ta ner huvudet till marken på en vecka. (Hon har tidigare fått Equip FT utan reaktioner - grundvaccinerades med den) Så lite frågetecken råder ju om det kan vara Equipen hon reagerar på igen.

Usch, nu vet man ju inte om man vågar ge henne det igen eller inte och smittorisk finns ju iom att vi även har aktiva tävlingshästar.

Hon blev som en telefonstolpe i benen, vi vaccinerade henne inte igen. Jag tror att veterinären gav henne någon cortison men är inte säker på det.

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 486
Senast: em-pirre
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 890
Senast: skuggi
·
Hästvård Sitter denna fredag & är allmänt deppig på all skit min häst råkar ut för. Bakslag efter bakslag, totalt nio månader med tårar & fått...
Svar
6
· Visningar
1 847
Senast: Tora
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023