Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

tigeremma

Jag vet att det finns massor av avmaskningstrådar, men jag har inte hittat svar på min fråga i alla de jag sökt i.

Jag undrar om och isåfall vilka biverkningar en häst kan få efter att ha avmaskats med Cydectin? Cydectin pga av stora mängder blodmask kan tilläggas.

Vid första tillfället (i juni) hade hon ca 2000 EPG (!) blodmask vid träckprov och rekommendationen var Cydectin som skulle ta många stadier mask. Hon blev avmaskad med detta och jag kunde se några konstiga saker sen under sommaren. Dels blödde hon lite näsblod dagen efter, något hon aldrig förut gjort. Senare under sommaren har hon också varit jättebrunstig och näst intill hingstig. Hon är ett 19-årigt sto som annars varit lite "småsugen" vid brunst men inte galen som i sommar. Detta med massor av slagsmål med stokompisen som följd. :crazy:

Nåja, allt eftersom sommarveckorna/månaderna gick lugnade hon sig, hon fick dock stå själv pga fortsatta skaderisken då de slogs så mycket (men med kompis i hagen bredvid) samt började få munkpeppar. Då blev hon lugn, men...var det för det eller för att avmaskningsmedlets verkan klingade av?

Tog träckprov häromveckan igen (3 mån efter avmaskning som bestämt) som visade noll, men avmaskade ändå igår med Cydectin efter veterinärs inrådan, så vi verkligen får bort all mask hon haft. Idag var hon halvgalen igen, mycket skrikig och tittig mot hästar hon går förbi och allmänt rastlös. Brunstsymptom utan att lyfta svansen och det där.

Kan det ha något samband med avmaskningen tror ni, att hon reagerar på medlet? I våras är det ju rimligt att hon kunde känna sig annorlunda om en stor mängd mask dog, har läst om toxiner från döda maskar till exempel. Inga koliksymptom dock.
Kanske att det veckorna framöver gjorde henne extra pigg/rastlös om hon fick en massa "nytt" blod som kunde strömma fritt igen när inte maskarna var ivägen? Men den här gången nu i höst då hon inte hade mask innan borde ju inte samma reaktion komma?

Det kan vara ett sammanträffande...men jag är ändå nyfiken på både allmänna funderingar, egna erfarenhete och såklart rena fakta i ämnet om det skulle finnas.
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Men om hästen har noll så maskar man ju inte. Vad maskar man mot då ? Helt onödig avmaskning och inkompitent veterinär. Usch vad sur jag blir på sånt.
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Det verkar inte vara många veterinärer som har koll tyvärr :(

TS: har aldrig hört om nått liknande...
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Jag har inte heller hört talas om sådana biverkningar, har avmaskat med Cydectin vid ett tillfälle eller två för några år sedan. Jag har träffat på ett sto som betett sig som din, men hon hade en tumör i livmodern som åstadkom det hingstiga beteendet.
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Jag avmaskade (utan att kolla antal mask först) med Cydectin för några år sedan. Min varmblodsvalack höll på att stryka med... :( Han hade förmodligen massor med mask och blev "förgiftad" när de dog. Han fick våldsam diarre och jag fick jobba hårt för att få i honom vätska.

(Ringde givetvis efter veterinär, men distriktaren tyckte inte det var någon mening att han åkte ut (?!) för han hade inte tid att ge så mycket dropp en höäst behöver. Och närmsta öppna klinik var Ulltuna och vem lastar en så pass sjuk häst för att åka femtio mil...)

inte samma problem som du fick, något liknande har jag inte hört talas om.

Jenny
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Har avmaskat ett par gånger med Cydectin. Båda hästarna har fått svullna ben. Vet inte om det har ett samband men detta har inträffat ett par dagar efter avmaskningen. Numera vägrar jag använda Cydectin.
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Nu var det ju inte det jag frågade.

Men en gång för alla: Jag fick förklarat så att Cydectin är verksam i tre månader och eftersom min häst haft så otroligt mycket mask under flera år så rekommenderade vet ytterligare en kur efter dessa 3 mån oavsett hur träckprov såg ut. Då jag tog träckprovet ganska precis 3 mån efter avmaskning visar det ju hur det ligger till MED medel kvar i omlopp. Två veckor senare kan hon ha haft mask/ägg igen. Därav ny dos för att döda 6 mån så att ALLT stryker med.

Ska ta nytt träckprov längre fram (alltså längre än 3 mån framåt) och har hon ingen eller lite mask då trots att medlet gått ur kroppen avmaskar jag givetvis inte.

Dock - hästen är 19 år gammal och enligt denna erkänt duktiga och pålästa vet så är det ovanligt att gamla hästar har så mycket mask och att de kan bli av med den. Därför behövs ofta dessa hästar avmaska regelbundet, till störst del för att inte smitta ner hagar och beten. Jag tycker det låter ganska rimligt.

Med detta så säger jag tack, men nej tack, till ytterligare åsikter om avmaskningen eller inte för det är ett helt annat ämne som också kan vara intressant att diskutera - i flertalet trådar som redan finns om det.

Min fråga handlade om något helt annat.
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Jag har sökt en del på det du skriver om, och sett att vissa symptom stämmer in, andra inte. Så länge hon verkar pigg i övrigt försöker jag titta på andra orsaker oxå. Men tack för att du tog dig tid att svara. :)
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Jamtland: Usch jag har oxå hört om koliken dom kan få när dom haft mycket mask. :crazy:Som tur var så blev det ingen sån hos oss! Puuh..vi har haft vår beskärda del av kolik, både akut, långvarig och diffus, men nu har det peppar peppar varit lugnt sen förrförra vintern! :)

Ylva86: Intressant! Men jag känner igen att jag läst om svullna ben efter avmaskning har jag för mig...har kanske något med det att göra?
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Nej, jag vet att du inte frågade det, men du skrev om det så vad hade du förväntat dig då ? Ja, jag vet att Cydectin är verksam i 12 veckor, men man tar ju prov för att kolla statusen..och finns inget utslag, det är noll, så betyder ju detta att det finns inga maskar att bekämpa. Så med andra ord stoppar man i en häst maskmedel till ingen nytta. För vad ska maskmedlet bekämpa då det INTE finns något att bekämpa just då ? Det är sånt som folk måste sluta med. Det är ju därför man tar prov, för att kolla statusen...annars går ju vitsen med prov förlorad. Det spelar ingen roll att hästen haft mask i flera år, finns där inget så vad ska maskmedlet då göra för nytta mer än skynda på resistensutveklingen. Något annat finns ju inte.
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Cydectin tar 25% av de inkapslade larverna. Att göra två doser med 3 mån mellanrum är alltså inte helt tokigt om man misstänker att hästen har mycket så det påverkar den.

Det enda "onödiga" i det här fallet var att göra ett träckprov när ni ändå skulle avmaska efterom det med största sannolikhet skulle visa på noll i alla fall.

Det är ju så man avmaskar om hästen har mycket på våren, med medlets intervall UTAN träckprov mellan varje.

Sen är det bra att veta att trots två avmaskningar med Cydectin har man fortfarande inte dödat allt i hästen, och man har heller inte skyddat hästen mot återsmitta mer än 2x2v så hästen kan ju ha plockat i sig mer smitta ändå.

Cydectin SKYDDAR i 2v inne i hästen, men dödar så pass många stadier att det tar 12 veckor innan det finns vuxna äggläggande maskar igen. Medlet finns inte kvar i hästen så länge.
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Min hade 600 (tror jag) på provet, maskade med C, hon blev svullen bakom ganasherna (stavas?).
Några andra biverkningar har hon inte fått. Tror det var första gången med C (har skrivit upp allt hemma men sitter på jobbet).

En annan gång när hon hade mask så fick hon samma reaktion, då med ett annat medel.

Du tror inte att din reagerade på så mkt döda maskar och inte medlet?
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Du är en riktig kunskapsbank, Madick. Om jag får låna tråden lite så undrar jag lite om skillnaden mellan Cydectin och Ivomec. Hur stor fördel ger Cydectin? Har du hört talas om några nackdelar med Cydectin?
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Du är en riktig kunskapsbank, Madick. Om jag får låna tråden lite så undrar jag lite om skillnaden mellan Cydectin och Ivomec. Hur stor fördel ger Cydectin? Har du hört talas om några nackdelar med Cydectin?

Vi kapar tråden lite :D

Cydectin tar 25% mer än ivermektin men "håller" 4v längre eftersom det tar 12v för stadiet före det man kommer åt att utveckla sig till äggläggande vuxna maskar.
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Tack oh tack.:bow::bow:Själv har jag två riktigt gamla hästar som mig veterligen aldrig har haft mycket mask. Just den "stissighet" som ts skriver om skulle faktiskt kunna ha varit aktuell i ena fallet med svullna ben. Min gamling blev morgonen efter avmaskningen ställd i paddocken en bit från de andra hästarna. Han har aldrig reagerat särskilt mycket på detta utan bara gnäggat övergivet.

Denna morgonen var han enligt min stallägare helt galen. Han bockade, stegrade och blev följaktligen svullen i benen. Den unge svullnade också men där var det ingen som rapporterade om "brallning". Ja, jag får väl aldrig veta om det finns ett samband men har funderat mycket och nu när stallet ska använda sig av Cydectin vill jag inte vara med.
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Min häst håll också på att dö efter en avmaskning i vintras (dock inte med Cydectin, utan Equimax). Han hade tydligen haft väldigt mycket blodmask och blev "likförgiftad" när maskarna dog av inne i kroppen. Han fick hemsk kolik och ville inte äta eller dricka så när vi äntligen kom till djursjukhus så var han helt uttorkad! Läskigt det där med maskmedel egentligen. Mycket som kan hända :crazy:
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Jag hade aldrig hört talas om att de kunde bli så dåliga av avmaskning, så jag var helchockad... Min häst fick diarre så att det fortfarande syns på väggarna fast jag högtryckstvättat dem flera gånger... Och det är ändå 7-8 år sedan. Så numera avmaskar jag alltid på en måndag en vecka utan helgdagar för att vara säker på att det finns en veterinär inom räckhåll...

Jenny
 
Sv: Biverkningar efter avmaskning med Cydectin?

Nej, det finns inte massor av trådar om avmaskning det finns en nålad tråd på hästvård.

Den här tråden stängs därför.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 636
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 446
Senast: sassiball
·
Hästvård Har gjort träckprov på hästarna och det hittades 300 EPG blodmask. Ska nu avmaska och tänkte använda mig av ett Ivermectin-preparat. Om...
Svar
4
· Visningar
825
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp