Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men herre gud, nu har jag begått ett stort misstag. Jag svarade nämligen först på gulans inlägg och sen ditt, varpå jag vid nästa besök i tråden blandade ihop er. H*n pratade nämligen om ren och skär kuvning.Om du tror att jag förespråkar kuvning, tvång eller våld så har jag kanske förklarat lite dåligt..
Bestämd ridning är ett dåligt ordval, det visste jag redan innan. Jag menar inte att vara fysiskt bestämd. Det är så små signaler som behövs. Man får vara medveten om vad som kan vara eventuella platser som hästen kan stoppa vid eller reagera på på annat sätt. Man försöker nonchalera hästens eventuella reaktion och istället få den att sikta in sig på något annat längre fram tex. Man måste ha en lösning på problemet med en gång, istället för att själv bli osäker och hästen får tid att reagera ännu mer.
Det viktiga är att du som ryttare är lugn och trygg i dig själv, en nervös häst och en nervös ryttare är inte en bra kombination.
Men herre gud, nu har jag begått ett stort misstag. Jag svarade nämligen först på gulans inlägg och sen ditt, varpå jag vid nästa besök i tråden blandade ihop er. H*n pratade nämligen om ren och skär kuvning.
Jag ber om ursäkt för den missen. Kryper tillbaka till min lilla vrå... *man ska inte jobba och sitta på buke samtidigt*...
Du har absolut inte pratat om kuvning.
Nej det varken menar jag eller skrivit. Var har du fått det ifrån??Ah, så du menar att lite smisk skulle stärka hästens självförtronde? Hur mycket vet du om hästbeteende?
Ok...vi tar det bit för bit så kanske you get it.Don't get it....
jag svarade så här i förra inlägge -men du kanske missa det så jag klistrar in det här igen.Vad menar du alltså är anledningen till att hästen stökar?
Jag t r o r (går enbart på hur jag tolkat TS inlägg) att den här hästen är en fräck rackare som gör som den vill...därför att den tillåtis det en längre tid.
Öh du, jag har ingen aning faktiskt. Jag vet inte hur mycket hästmänniskor egentligen bryr sig hur motiverade deras hästar är för den uppgift som man kräver av dem, och jag förstår faktiskt inte varför jag ska besvara den frågan?Är det så kanske att den inte är motiverad till att göra det ryttaren vill?
Bra och bra, men det brukar funka på hästar som tror att de kan bestämma lite som de vill. Så vill jag att du citerar mig där jag skrivit att smisk är till för att motivera en häst. Jag ser inte att jag skrivit så någonstans nämligen. Smäll med spöet är till för att tala om att -så där gör man inte...eller det där lägger du av med ögonblickligen, eller VI SKA GÅ FRAM HÄR TILL VARJE PRIS.Då ställer jag återigen frågan, menar du att smisk är ett bra sätt att motivera ngn på?
Nej, men lägga av med att tjurstanna lite som den vill eller vägra gå ifrån stallet. I detta fall är det liksom inte fråga om ifall hästen har en positiv inställning eller inte. Den ska gå dit ryttaren vill och den ska lämna stallet utan knorr.Menar du att hästen ska få en mer positiv inställning till det ni gör om du slår den några gånger?
jag ska inte svara -Neeeej då det händer inte...för visst kan det hända! Som du själv skriver i ditt inlägg, allt beror ju på vad för typ av häst man har. Alltför många tolkar in att hästen är osäker, rädd eller nervös och vill då försöka "blidka" hästen genom att locka, pocka visa att det inte är farligt och träna och träna och träna på att undvika starka reaktioner -typ vara rädd för en sten eller gå förbi något. Många gånger "fattar" inte hästen varför denna typ av träning och den kan bli än tjurigare eller faktiskt ännu mer osäker och rädd och spiralen trappas upp.Men kan inte risken vara med 'våld' (dvs spö som bestraffning) vara att hästen också ökar nivån och börjar stegra exempelvis. .
Ja, precis.Det beror ju helt på vad det är för häst.
Själv kör jag ju mina hästar. Och jag anser det vara oerhört viktigt att ryttaren/kusken visar upp sån pondus som talar om för hästen "jag bestämmer vart vi går, och det är inte någon ide att knorra. När hästen känner den styrkan hos kusk/ryttare så stärks den varje gång den tvekat för något med kom förbi tackvare den här pondusen. Jag upplever det alltid som om hästen blir riktigt nöjd med sig själv efteråt...oavsett om jag fått driva den friskt (jag kör aldrig med spö, men använder flitigt tömmarna att klatscha den på baken och rösten), eller om jag fått övertala den lite lätt. Känner jag att uppgiften blir för svår för MIG som kusk att ta hästen förbi något-då gör jag det inte heller.Min häst exempelvis var över 10 när jag köpte henne men innan hon litade på mig gick hon inte fram när vi red ensamma. För att hon var osäker och visste inte om man kunde lita på att jag fixar situationerna som kan uppkomma. Då får man jobba med tilliten. Att ge spörapp då kan sluta i rena katastrofen och inget förtroende för ryttaren- någonsin igen.
Jag uppfattade inte TS häst som ett dugg orolig, nervös eller rädd när hon måste "släpa" hästen gående till fots i 20 minuter innan uppsittning och då var det ändå tvärstopp.Vi som inte träffat hästen vet ju inte vilken typ det är, det kan kanske TS veta och fundera på hur h*n ska göra
Alltså BÖHHHDu har inte träffat så många introverta hästar gissar jag? Eller så har du inte fattat att det var en sån du träffade...
Och du tycker att TS häst efter de beskrivningar som TS gjort är en sådan häst?De "fryser" när de blir rädda, går in i sig själva och stannar där så länge det behövs. Pressar man en sån häst för mycket exploderar den vanligen "helt utan förvarning", och så får den skit för det med. Dessa kan man dessutom vanligen spöa ganska rejält utan någon som helst reaktion, vilket många tolkar som att de är "istadiga".
Jaha.....Jag har själv en sådan valack, många ser inte hur rädd han kan vara, och de väntar sig inte det eftersom han alltid verkar så cool. Nu är han iofs cool för det mesta, men vissa saker skrämmer honom och då blir han introvert.
Nehej..Så, innan man har träffat hästen live skulle jag ALDRIG råda ryttaren att försöka "smiska" hästen till lydnad.
Du och jag har antagligen uppfattat TS olika -jag tyckte inte det verkade som om TS hade problem med att läsa sin häst.Varför ge sådana råd till en person som tydligen har problem att läsa sin häst?
Det har du rätt i.I värsta fall sätter ni henne/honom i en farlig situation!
Ok.Skärpning tycker jag, och tänk efter!
Det finns väl få friska människor som njuter av att tvinga en annan varelse till saker de inte vill. Eller gör du? Ridning är väl något vi gör för att vi tycker att det är roligt?Öh du, jag har ingen aning faktiskt. Jag vet inte hur mycket hästmänniskor egentligen bryr sig hur motiverade deras hästar är för den uppgift som man kräver av dem, och jag förstår faktiskt inte varför jag ska besvara den frågan?
Jag ska omformulera mig. Med motovation menar jag "vilja att göra det du ber om". "Lust". Du menar alltså att hästen skulle få mer lust till det du önskar bara för att du smäller honom? Eller är det så att du skiter fullständigt i det som orsakar hästens beteende och egentligen endast vill få din vilja igenom?Bra och bra, men det brukar funka på hästar som tror att de kan bestämma lite som de vill. Så vill jag att du citerar mig där jag skrivit att smisk är till för att motivera en häst. Jag ser inte att jag skrivit så någonstans nämligen. Smäll med spöet är till för att tala om att -så där gör man inte...eller det där lägger du av med ögonblickligen, eller VI SKA GÅ FRAM HÄR TILL VARJE PRIS.
Varför ska den gå dit ryttaren vill om den har en anledning att inte göra det? Den kanske tex inte vill? Vem gav dig rätten att leka gud och bestämma vad som är rätt och fel? Och hur kan du njuta av en sådan handling?Nej, men lägga av med att tjurstanna lite som den vill eller vägra gå ifrån stallet. I detta fall är det liksom inte fråga om ifall hästen har en positiv inställning eller inte. Den ska gå dit ryttaren vill och den ska lämna stallet utan knorr.
Men jag förstår inte hur du tolkar mina inlägg.Det finns väl få friska människor som njuter av att tvinga en annan varelse till saker de inte vill. Eller gör du? Ridning är väl något vi gör för att vi tycker att det är roligt?
Om du anser att hästens livskvalite och njutning är ovesentlig kan vi avryta vår diskussion för då är vi inte på samma våglängd. Och då tycker jag absolut inte att du ska komma med råd och tips till andra ryttare, iaf inte utan att nämna vad du har för inställning så att folk förstår vad det är för råd du faktiskt ger.
Jag ska omformulera mig. Med motovation menar jag "vilja att göra det du ber om". "Lust". Du menar alltså att hästen skulle få mer lust till det du önskar bara för att du smäller honom? Eller är det så att du skiter fullständigt i det som orsakar hästens beteende och egentligen endast vill få din vilja igenom?
Varför ska den gå dit ryttaren vill om den har en anledning att inte göra det? Den kanske tex inte vill? Vem gav dig rätten att leka gud och bestämma vad som är rätt och fel? Och hur kan du njuta av en sådan handling?
Vill man kuva djuren så låt det förbli ditt begär. Försök inte dra in andra i såna fasoner.
Om du anser att hästens livskvalite och njutning är ovesentlig
Du menar alltså att hästen skulle få mer lust till det du önskar bara för att du smäller honom?
Eller är det så att du skiter fullständigt i det som orsakar hästens beteende och egentligen endast vill få din vilja igenom?
Vem gav dig rätten att leka gud och bestämma vad som är rätt och fel?
Och hur kan du njuta av en sådan handling?
Du har i ditt inlägg ett enda rätt........nämligenVill man kuva djuren så låt det förbli ditt begär.
Så jag undanber mig mer av dina inlägg riktade till mig.kan vi avryta vår diskussion för då är vi inte på samma våglängd.
Ska jag tolka det som om TS inte ska ställa "sånna" frågor här, eftersom det är omöjligt att veta vad för typ av häst TS uppfattar att hon har?? Oavsett hur hon beskrivit sig själv som ryttare och hur beskrivningen på hästen är?Nej, jag har ingen uppfattning om ifall TS häst är introvert eller inte, det känns mycket svårt att avgöra efter ett kort inlägg.