Bitmärken på kroppen efter hagvistelse

Ante

Trådstartare
Jag har en känsla av att 2 av de 3 hästar min häst vistas ute i grushage med på dagarna inte tycker om honom. Han har en massa bitmärken på rumpan, nu har han även fått på kroppen där sadeln ska ligga.
Har stått och tittat vad som händer när jag släpper in min häst i hagen. Då kommer de 2 hästarna fram direkt och den ena vallar min häst och biter honom i hasorna tills han springer iväg. Den andra "hotar" honom tills han flyttar sig. Det märks tydligt att min häst är rädd för dessa 2, han har full koll på var de är hela tiden och flyttar sig ur vägen för dessa. Mina stallkamrater säger att "de har så kul och leker". Jag tror inte riktigt på det. De andra hästarna har inte dessa bitmärken, varför har de inte det om det leks hela dagarna? Vad tror ni om detta?
Jag är orolig att de ska skada min häst vid ett obevakat ögonblick.

Sv: Bitmärken på kroppen efter hagvistelse

hur länge har dom gått hiop och vad är det för kön på dom?

en del valacker kan bli hispiga när dom får ston till sig och jagar då bort alla andra hästar...

Hur stor yta har de att röra sig på?

låter ju inte som om dom går så bra ihop, hästarna ska ju inte behöva vara på sin vakt hela tiden även ifall dom är ranglåga.
om de är en grushage antar jag att den inte är så stor och då blir de lätt problem när de är många hästar.

Jag har med gott resultat anv ytterst lite hovtjära (1/4 tsk knappt) på en fuktig tvättsvamp som jag svept med över hästens päls. Mycket löst, ska bara sätta sig en doft på yttersta pälslagret.

De har gått ihop sedan i höstas och det är bara valacker. Vi blandar inte ston och valacker hos oss. Den äldsta är 19 år (det är hans kompis) och de andra två är 12 resp 8 år. Det är 12-åringen som verkar tycka sämst om min häst. Det är ingen jättehage de har. Vi har ju stallet söder om Sthlm och det finns inte så mycket mark. vi har delat upp alla hästar i fm resp em för att alla ska kunna få gå ut överhuvudtaget.

Jag vet inte exakt hur stor hagen är, kanske 8x8 meter.

Men om de inte tycker om hästen och inte kan bita på den, slår de inte då i stället?

Jag vet inte exakt hur stor hagen är, kanske 8x8 meter.

Har de gått ihop länge?
Det är svårt för dem att vara många på liten yta och samtidigt göra upp en rangordning. Det låter som om ni har för många hästar i för liten hage. Det enda råd jag kan ge dig är att flytta hästen till en uppstallning med bättre utevistelse.

De har gått ihop sedan i höstas. Så liten är inte hagen att de inte skulle kunna göra upp om rangen. Det har alltid funkat förr. Det måste bero på sammansättningen i gruppen den här gången.

4 hästar på 8*8 meter?
Det kan inte bli annat än problem. Var glad att du inte har en häst med brutna ben.

Jag skulle inte våga ha min häst i en sådan hage annat än själv eller med absolut bästa kompisen.
Det jag försöker komma fram till: byt hage eller stall för det där är att be om allvarliga skador i längden.

Och jo hagen är minimal och hästar behöver mer utrymme än så att göra upp om rang.

Jag skrev att jag inte är säker på måtten på hagen, den kan vara större. Får stega upp den när jag kommer till stallet. Jag hade min förra häst i den hagen tillsammans med 3 andra valacker och det var inga problem. Nu är det en ny grupp hästar. Jag tror att hästar är som vi människor, vi tål inte vissa andra och de flesta andra kan vi vara tillsammans med. Jag misstänker att den ena hästen inte tål min häst och han har gaddat ihop sig med en av de andra och när de 2 är i hagen tillsammans är de tuffa. När en av de 2 inte är i hagen är det inte samma problem.
Det är lätt att säga att man ska byta stall etc. Jag har erfarenhet av det här stallet, det passar mig och hästen på alla sätt (utom hagvistelsen just nu) därför ville jag kolla med er vad ni tror om konstellationen i hagen.Till hösten får vi göra en ändring av sammansättningen i hagen om ni tror som jag, att de inte gillar varandra.
På lördag börjar betesperioden och då släpps alla valacker ut i en stor gräshage och då blir det lättare för de har något att göra.

8*8..ja hoppas du har fel för den hagen är mindre än den sjukhagen min stog i när han va halt...de är ju hysteriskt liten hage som de inte ska vara mer än 1 häst i, inte konstigt de blir bråk.
de får man nog tyvärr räkna med.
dom behöver utrymme att komma undan på så de inte blir bråk.
de är inte rättvist att knö ihop hästar så...tycker jag..
även hästar som är kompisar sen innan kan börja bråka på så lite utrymme.

Hm...8x8...Det är inte vad jag skulle kalla tillräckligt med yta för var häst. Självklart är det ju så när man står många på ett stall med lite för lite mark osv men...Det är ju inte direkt konstigt att det blir märken på hästarna...
Hemma tycker vi att när det blir 6 hästar i en hage på kanske...120x40 så börjar det bli trångt...En häst kommer inte undan på 8x8 meter... INte en chans.

Finns det ingen möjlighet att byta hagkompisar?

Jag skrev att jag inte är säker på måtten på hagen, den kan vara större. Får stega upp den när jag kommer till stallet. Jag hade min förra häst i den hagen tillsammans med 3 andra valacker och det var inga problem. Nu är det en ny grupp hästar. Jag tror att hästar är som vi människor, vi tål inte vissa andra och de flesta andra kan vi vara tillsammans med. Jag misstänker att den ena hästen inte tål min häst och han har gaddat ihop sig med en av de andra och när de 2 är i hagen tillsammans är de tuffa. När en av de 2 inte är i hagen är det inte samma problem.
Det är lätt att säga att man ska byta stall etc. Jag har erfarenhet av det här stallet, det passar mig och hästen på alla sätt (utom hagvistelsen just nu) därför ville jag kolla med er vad ni tror om konstellationen i hagen.Till hösten får vi göra en ändring av sammansättningen i hagen om ni tror som jag, att de inte gillar varandra.
På lördag börjar betesperioden och då släpps alla valacker ut i en stor gräshage och då blir det lättare för de har något att göra.

Det är som vanligt alltså. Du ville att vi skulle bekräfta det du redan tyckte.
Sorry. Jag tror att det har med ytan att göra.

Så klart kan man ha tur och hitta 4hästar som kommer extremt bra överens, men på den ytan kan minsta lilla gnabb leda till att man får avliva en eller flera hästar.
Jag hade inte vågat låta min två ston gå i en så liten hage (ensamma) även om jag vet att de är mycket goda vänner.

Men det var bra att de får komma ut på sommarbete iaf. Var bara väldigt försiktiga med släppet. Det är redan mycket fånghästar detta året och har de inte sett ett grästrå innan...

Min häst är inbetad sedan början av april, så jag hoppas att han ska klara det. Är livrädd för fång.

Svar till alla som hakat upp sig på hagstorleken jag angivit. Jag har sagt att jag inte vet exakt hur stor den är, ska stega upp den när jag kommer dit ikväll. På fm går det 7 hästar i den hagen och det går bra.

:crazy:

Att de flesta hakat upp sig ang storleken är väl för att det är otroligt litet. Vår minsta hage är kanske 35-40 och kvadratisk, och där känns det trångt med 3-4 hästar, ÄVEN om det är en otroligt bra och sammansvetsad grupp...

Är det grushage då eller är det någon form av växtlighet i den med gräs, kanske träd, buskar osv??

Funkar inte flocken ihop är det bara att dela, så det inte går illa för någon av hästarna.

För att kommentera det här med storlek på hagar...

Jag har just nu 4 hästar i en hage på ca 24x80 m, 3 ston och en valack. Det funkar bra, trots att ena stoet är lite grinig på de andra. Till helgen kommer de att gå i en annan hage, som är nästan dubbelt så stor. Har väntat på lite regn för att gräset ska komma upp igen (går fn en hingst i den hagen, som dessutom inte kan käka upp allt själv *s*) och nu är det dags att låta tanterna och valacken att flytta dit.

Jag har minimalt med mark (har försökt arrendera, men de är så nedrans kinkiga här), och får anpassa hagarna efter det, finns inte så mycket att välja på.

Min häst är inbetad sedan början av april, så jag hoppas att han ska klara det. Är livrädd för fång.

Svar till alla som hakat upp sig på hagstorleken jag angivit. Jag har sagt att jag inte vet exakt hur stor den är, ska stega upp den när jag kommer dit ikväll. På fm går det 7 hästar i den hagen och det går bra.

Ja det blev nog lite fel med kvm:) En box (stor häst) är oftast 3x3 m, så 8x8 låter väldigt litet, 16 kvm det är som ett lite större sovrum;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar