bitig labradorvalp

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Zindin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 14 004
Z

Zindin

Hej,
Jag har sett en annan sån här tråd men hoppas det är ok att jag postar en till..
Vi har en 6-mån labradorvalp (tik) som verkligen är helt underbar. Men, ibland är hon så bitig att man inte vet var man ska ta vägen. Har ju förstått att labbevalpar kan vara ordentligt bitiga, men tycker vi har provat allt nu. Det står liksom "ge din valp en leksak att bita i istället" men det funkar ju inte så! vattensprutan är effektiv, men hon har nu lärt sig att det är riskfritt när man inte har någon vattenflaska i handen! Har funderat på om hon får för lite mat, närmare 8 dl per dag fördelat på 3 med morot och fil till varje måltid. någon som vet hur mycket en 6-mån labbe kräver?!?

hon har också börjat fälla ordentligt, är det normalt vid den här åldern?

Valpkursen börjar 2 nov. Ge mig lite tips medan jag härdar ut!
/Z

Sv: bitig labradorvalp

Tack för ditt svar. Hon är hemma själv på dagarna nu, men vi är hemma på lunchen och går då en liten promenad och busar lite. Sen så försöker vi aktivera henne vårt bästa på kvällarna. Har tidigare haft Welsh Springer Spaniel, dessa har ju också ett stort aktivitetsbehov men detta "schema" har funkat bra för dom. Sen så ska man väl inte aktivera labbevalpar för mycket med tanke på artrosrisk o.s.v..

Alltså exakt hur många timmar lämnar ni er 6 månaders valp ?

Sen så ska man väl inte aktivera labbevalpar för mycket med tanke på artrosrisk o.s.v..

Men man gör ju skillnad på huvudaktivering och ren motion.

Ca 3 timmar på förmiddagen och 2-2½ på eftermiddagen. Hon har en annan vovve som sällskap också. Vi har varit hemma med henne hela sommaren. Kanske hunddagis kan va bättre? Någon som har uppfattning om hur mycket mat en 6-månaders labbe behöver? Enligt uppfödaren är ca 8 dl som vi ger henne nu tillräckligt..

All aktivering går inte ut på motion. Alla valpar måste röra på sig, men lagom är bäst. Alltså inga långa rundor och ingen cykelmotion så länge de är valpar. Följ uppfödarens rekommendationer. Man kan gå flera korta rundor per dag/dygn och under rundorna göra olika aktiviteter. T ex sitt, ligg, korta inkallningar i kopplets längd och/eller kontaktövningar.
Inomhus kan man t ex gömma godis i en tom toa eller hushållsrulle. Tryck/vik ihop den i båda ändarna. Lite extra städning, men hunden har något att göra. Olika typer av tuggisar, så åker valptänderna förhoppningsvis ut som de ska. Lite dragkamp då och då. Så finns det en kub att stoppa godis/hundmat i, ge delvis kvällsmålet i kuben. Det tar en stund för dem att lyckas få ut matbitarna istället för att de glufsar i sig alltihop på 2 röda sekunder.
Om man inte vill att de ska "busbita" så är man sträng och säger nej, ett bestämt kort nej och så vänd ryggen åt utan att gå iväg. Stå helt tyst och stilla, vifta inte med armar och/eller ben. Om hunden mot förmodan fortsätter så är det ett nytt nej och ny vändning. Direkt efter gör man något roligt istället som matte/husse tar initiativ till. Det räcker med 1-2 sekunders mellanrum i början.

8 dl kan vara rimligt beroende på vad för slags foder hon äter. Det viktiga är att känna på hullet och inte hur mycket de äter i deciliter. Men det kan ibland behövas ett mindre energitätt foder för att de ska få tillräckligt mycket bukfylla.

Jag har försökt hålla mina hundar på ca 8 dl foder och anpassat fodret efter mängden, och inte tvärtom. Detta helt enkelt för att hundarna blivit för hungriga. Jag har aldrig aldrig gått under 6 dl per dag.

De flesta uppfödare verkar vilja att valparna ska vara tjocka och feta, så hur mycket foder din uppfödare anser att valpen ska ha måste jag ta med en nypa salt tills jag vet vad det är för uppfödare och valpens nuvarande hull.

Ang. bitningen så brukar det minska med tiden. Jag tror att min senaste lilla stjärna fortfarande gick med öppen mun när hon var 6 månader och hoppades att något skulle fastna där ;) Vad jag vet bits hon inte på något idag. Varken händer eller fötter.

Hur är hon i kroppen, hur ser hennes hull ut ?

Är hon jätte hungrig jämt ?

Småspår, godislet, nya trix m.m är några sätt att träna huvudet.

Jag tycker dock hon lämnas för länge, men det är en annan diskussion kanske.

Vid 6 månader upplever jag de nästan mer som ungundar än valpar. Mina 6 mån valpar har varit väldigt atletiska vid den åldern.

Jag tycker dock hon lämnas för länge, men det är en annan diskussion kanske.

Tack för alla svar!

Ja det är en annan diskussion, har verkligen läst in mig på det före jag skaffade henne och kommit fram till att det nog är godtagbart ändå. Jag är definitivt villig att prova dagis dock, tror hon skulle tycka det var roligt också. Kanske blir det. Värt att prova iaf och se om bitandet blir bättre.

Jag tycker hon är fin i hullet. Men...precis som ni skriver, uppfödaren tycker hon är lite för smal och veterinären tycker hon är lite för tjock. =) Verkar vara ett stående problem. Vi kör Royal Canin junior nu, mindre fett än både babydog och vuxenfodret. Tror det är bra. Hon kan alltid äta liksom...

Sen så försöker vi aktivera henne mycket, hon får apportera i vatten o.s.v. flera gånger i veckan men jag vill verkligen ta det lite lugnt också med min lilla tjej så hon inte får kassa leder!! Kanske min oro är överdriven?

*kl*

Min jaktgoldenvalp biter också mycket. Eller snarare biter ett tag om händer/armar och håller sen fast, som en apport. Jag har varit slarvig från början och inte varit helt konsekvent. Sen började jag säga ifrån när hon bet mig och då la hon av med det snabbt. Fortsatte dock att bita andra, mkt för att folk lät henne göra det.

Sen en tid tillbaka biter hon dock mindre, även om hon ger sig på vissa fortfarande. Det är fler som sagt ifrån och jag har varit hårdare med bitandet.

Jag tror att man gör saker svårare än vad de är. Var bestämd, man får inte bita.

Att det handlar om under/ överstimulans, matmängd osv tror jag inte riktigt på. Man ska inte göra saker svårare än de är. Om hon slutar när ni använder vatenspruta så går det ju uppenbarligen att få bort det. För mig är det en solklar valp/ uppfostringsgrej...

Man förstör inte en hund med normal aktivering, en 6 månaders klarar iaf hyffsat mycket. Svårt att ge fingervisning då allt beror på hur man utövar aktivering m.m.

Ang bitande så bet våran lilla gris kanske mycket i början, men vi sa till direkt från start.
Inte alls genom att ge leksaker istället, utan ett bestämt NEJ och att man talar om för valpen att det gör förbannat ont.

Ang vattenflaskan, grejen med den är att dom INTE ska veta att du har den ( en bliwtvål är bättre ur storlekssynpunkt )

Senast ändrad:

*kl*

Min jaktgoldenvalp biter också mycket. Eller snarare biter ett tag om händer/armar och håller sen fast, som en apport. Jag har varit slarvig från början och inte varit helt konsekvent. Sen började jag säga ifrån när hon bet mig och då la hon av med det snabbt. Fortsatte dock att bita andra, mkt för att folk lät henne göra det.

Sen en tid tillbaka biter hon dock mindre, även om hon ger sig på vissa fortfarande. Det är fler som sagt ifrån och jag har varit hårdare med bitandet.

Jag tror att man gör saker svårare än vad de är. Var bestämd, man får inte bita.

Att det handlar om under/ överstimulans, matmängd osv tror jag inte riktigt på. Man ska inte göra saker svårare än de är. Om hon slutar när ni använder vatenspruta så går det ju uppenbarligen att få bort det. För mig är det en solklar valp/ uppfostringsgrej...

Låter klokt. Problemet med min valp är bara att hon verkar nästan tycka det är kul när jag säger ifrån! Ju mer jag försöker vara bestämd desto mer bråkar hon. Som en liten tonåring liksom! =) Jag har inte provat att trycka ner henne etc för jag tror det är fel och tycker det känns fånigt att ge sig på en 6-månaders liten varelse när jag själv väger nästan 90 kg.

Kanske får börja bära runt på sprayflaskan jämt då.

Hur lyssnar hon till rösten? Om du säger nej skarpt och med ganska mycket tryck?

På Glimma behövs det i stort sett bara "Ej" som jag använder med lite tryck så lägger hon av. I början fick jag ta tag i nackskinnet och dra bort henne samtidigt som jag sa till, nu räcker rösten. Sen tror jag det är viktigt att man inte drar bort händerna bara för att valpen biter i dem, utan säger ifrån men har kvar händerna och kanske fortsätter smeka/ klappa men med förbud på bit.

Man förstör inte en hund med normal aktivering, en 6 månaders klarar iaf hyffsat mycket. Svårt att ge fingervisning då allt beror på hur man utövar aktivering m.m.

Nej, men utan fingervisning är det ganska svårt. Alltså vad är normal aktivering? De största riskfaktorerna för artros (förutom ärftlighet) verkar vara övervikt och övermotionering. Släpper jag lös valpen vid sjön där vi har hus så hoppar hon t.ex. vilt ner för en sluttning mot sjön, och man kan bara tänka sig vad det kan göra för hennes ledbrosk som är under utveckling och ligamenten kring höft- och armbågsled. De korta spring-rusherna är jag inte så orolig för, men hoppen tror jag kan vara riktigt farliga.

vill inte argumentera här, försöker bara få svar på alla mina frågor om hur omtumlande det är att ha en liten valp! =)

Hur lyssnar hon till rösten? Om du säger nej skarpt och med ganska mycket tryck?

På Glimma behövs det i stort sett bara "Ej" som jag använder med lite tryck så lägger hon av. I början fick jag ta tag i nackskinnet och dra bort henne samtidigt som jag sa till, nu räcker rösten. Sen tror jag det är viktigt att man inte drar bort händerna bara för att valpen biter i dem, utan säger ifrån men har kvar händerna och kanske fortsätter smeka/ klappa men med förbud på bit.

Tack för ditt svar. Det är möjligt att jag kan jobba mer med rösten men tycker jag har försökt olika varianter men att det enda blir att hon liksom "triggas" ännu mer!

Tack för ditt svar. Det är möjligt att jag kan jobba mer med rösten men tycker jag har försökt olika varianter men att det enda blir att hon liksom "triggas" ännu mer!

Det är vanligt på Labradorvalpar att de verkar triggas ännu mer av tillsägelser. Något man ska se upp med också för de blir inte mindre vilda med åldern. Det gäller att komma på hur man ska säga till dem utan att trigga och utan att gå in i fysisk kamp som kan trigga ännu mer. Rolig lek! De är oftast väldigt robusta i skinnet. Tänk en Labrador ska du kunna grabba över ryggen och lyfta upp i en båt. Bestämd och lugn och se till att det man vill verkligen efterlevs. Men får bli riktigt arg och de får se olyckliga ut. Jag är nog en sådan som kan skälla och gorma och peka med hela kroppen vad jag vill och det har fungerat med mina hundar. Att nypas, ruska osv har aldrig fungerat för mig.

Armbågsfel utvecklas generellt mellan 4-6 månder. Upp till ca 6 månader är jag försiktig med att hoppa hinder, i och ur bilen osv. Inte vid utelek.

Att apportera kan vara jättestressande för en Labrador. Det beror på hur mycket lust och vilja det finns i hunden. När jag tränade 2 ggr i veckan gick min hund till slut bara och pep inne av stress. En annan individ kan apportera 7 dagar i veckan utan att stressas. Där får man läsa av sin egen hund. Men jag skulle inte börja kasta och lära en valp att rusa efter alla apporter redan så tidigt. Om en kompis vill kasta en apport åt sin hund om ett par månader kan du få jätteproblem med att få din hund att inte också rusa efter. Men det är också så klart beroende på hur intresserad din hund är.

Hejsan!

Vi hade JÄTTEPROBLEM med bitande och tuggande när Keo var mindre. Ojojojoj vad vi grät! (Kolla in tråden som heter något med HJäLP!)

Vi provande att vara tuffa, att ignorera, ge leksaker istället, avleda, att använda kompostgaller, att pipa och "öva bithämning" att brotta ner, att ta i nackskinnet...you name it - we tried it! Så jag känner igen dina tankar, jag gillade heller aldrig allt det där tuffa man skulle ta till för att visa sig som ledare. Jag tror att det kommer att lösa sig med tiden, vår tuggar fortfarande när han "vill oss nåt" eller "vill ha något från oss", men nu kan tystnad med ett tydligt kroppsspråk och efter en stunds tyst kommunikation ett lugnt "nej" få honom att lägga av med vad som helst.

Så vi praktiserar alltså vad jag kallar "mjuka linjen". Vi hetsar inte upp oss, vi skäller inte och vi bråkar inte. Men vi kommunicerar. Vi låter honom ta sin tid att fundera på vad vi menar. Vi håller om och lugnar ner när han går över gränsen. Några säger säkert att vi klemar med honom och att vi inte har något tydligt ledarskap, men jag håller inte med. För oss fungerar det. Alla områden har blivit bättre och den tysta dialog som utspelas mellan oss när han går upp i varv och börjar bita (han är idag snart 7 månader) är intensiv och den slutar ALLTID med att han lugnar ner sig och släpper/slutar.

Med vår högenergiska valp/unghund som triggas av korrigeringar tror jag (men jag är INTE någon kunnig hundkännare utan funderar bara utifrån vår relation) att detta lugna och milda sätt är enda sättet att nå fram när han börjar bita/tokrusar/käkar våra skor/gräver gropar i sängen.

Till detta vill jag också lägga den fantastiska sommar vi hade då han fick vara ute lös och ledig hela dagarna. Vi bor i lägenhet och den frihet som vi kände under sommaren tror jag hjälpte oss mycket, samt att han blir äldre för varje dag! (Dags för slyngelålder...!)

(Vi har en welsh springer spaniel.)
Lycka till!
/Syrsa

Hejsan!

Vi hade JÄTTEPROBLEM med bitande och tuggande när Keo var mindre. Ojojojoj vad vi grät! (Kolla in tråden som heter något med HJäLP!)

Vi provande att vara tuffa, att ignorera, ge leksaker istället, avleda, att använda kompostgaller, att pipa och "öva bithämning" att brotta ner, att ta i nackskinnet...you name it - we tried it! Så jag känner igen dina tankar, jag gillade heller aldrig allt det där tuffa man skulle ta till för att visa sig som ledare. Jag tror att det kommer att lösa sig med tiden, vår tuggar fortfarande när han "vill oss nåt" eller "vill ha något från oss", men nu kan tystnad med ett tydligt kroppsspråk och efter en stunds tyst kommunikation ett lugnt "nej" få honom att lägga av med vad som helst.

Så vi praktiserar alltså vad jag kallar "mjuka linjen". Vi hetsar inte upp oss, vi skäller inte och vi bråkar inte. Men vi kommunicerar. Vi låter honom ta sin tid att fundera på vad vi menar. Vi håller om och lugnar ner när han går över gränsen. Några säger säkert att vi klemar med honom och att vi inte har något tydligt ledarskap, men jag håller inte med. För oss fungerar det. Alla områden har blivit bättre och den tysta dialog som utspelas mellan oss när han går upp i varv och börjar bita (han är idag snart 7 månader) är intensiv och den slutar ALLTID med att han lugnar ner sig och släpper/slutar.

Med vår högenergiska valp/unghund som triggas av korrigeringar tror jag (men jag är INTE någon kunnig hundkännare utan funderar bara utifrån vår relation) att detta lugna och milda sätt är enda sättet att nå fram när han börjar bita/tokrusar/käkar våra skor/gräver gropar i sängen.

Till detta vill jag också lägga den fantastiska sommar vi hade då han fick vara ute lös och ledig hela dagarna. Vi bor i lägenhet och den frihet som vi kände under sommaren tror jag hjälpte oss mycket, samt att han blir äldre för varje dag! (Dags för slyngelålder...!)

(Vi har en welsh springer spaniel.)
Lycka till!
/Syrsa

Jo jag kom på ett tillfälle när det absolut inte funkar. På valpkursen. De andra vill inte ens prata med oss eftersom vår hund är så stökig. Inte ens när han rockade banan på agillity-prova-på fick vi ett snällt leende. Han är helt enkelt okontaktbar. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka