bitig labradorvalp

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Zindin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 14 004
Sv: bitig labradorvalp

Många gånger är "lugna ned" svaret. Många hundar varvar upp och tuggar ännu mer. Men hur lugnar man ned? Det är ju jättesvårt att förklara. Jag kan lugna ned mina valpar, men min pojkvän klarade inte av det trots att han försökte göra på samma sätt. Jag vet inte riktigt hur jag nått upp till "nu räcker det, gå och lägg dig" och får det att efterlevas. Man ska träna ofta i situationer där valpen inte är i varv. Lydnaden måste grundläggas när det går riktigt bra också, inte bara i problemsituationer. Att lära in NEJ under lugna former är en bra start. Har man ett nej/stopp så fungerar det oavsett vad man har problem med, det kanske kan vara något att börja fundera på med tuggvalpar.

Många gånger är "lugna ned" svaret. Många hundar varvar upp och tuggar ännu mer. Men hur lugnar man ned? Det är ju jättesvårt att förklara. Jag kan lugna ned mina valpar, men min pojkvän klarade inte av det trots att han försökte göra på samma sätt. Jag vet inte riktigt hur jag nått upp till "nu räcker det, gå och lägg dig" och får det att efterlevas. Man ska träna ofta i situationer där valpen inte är i varv. Lydnaden måste grundläggas när det går riktigt bra också, inte bara i problemsituationer. Att lära in NEJ under lugna former är en bra start. Har man ett nej/stopp så fungerar det oavsett vad man har problem med, det kanske kan vara något att börja fundera på med tuggvalpar.

Absolut! Jag håller med till 100%! Att träna in ett förbudsord i positiva, lugna och stadiga situtioner hjälper oerhört! Men vi gjorde misstaget att tro att bara för att han kunde det i träningssituationerna så kunde vi sedan använda det. Men tji! fick vi! Det är först den senaste månaden som ett nej betyder nej alltid och då egentligen bara om vi har den där lugna dialogen.

Men vi hyser stort hopp om att vi kommer ut på andra sidan med en väluppfostrad hund! =)

/Syrsa

kan bara säga att jag håller med om allt. labradorer fungerar inte på samma sätt som schäfrar ;). jag har inget minne av att min labbe var extremt bitig som valp, däremot var han en hejare på att förstöra inredning. men som sagt, det går över.

att hitta ett sätt att korrigera sin labbe på är lättare sagt än gjort. de är verkligen helt okänsliga i skinnet. labben kan jag slita och dra i och han bara fortsätter att vifta på svansen. medan schäfern piper så fort skinnet lyfts lite (bättre att pipa en gång för mycket än för lite är hennes melodi). och brottning, det är roliga grejer det. inte ens social bestraffnig (nu är du så stygg så nu får du inte vara med längre) har avsedd effekt. loke säger "skit i det kärring" och pinnar iväg på eget håll, fortfarande lika lycklig.

det som funkar är att han är i ett läge där han är mottaglig för kommunikation. han får inte stressa upp sig, för då fungerar det inte lägre. är han stygg så är det händerna på midjan och sedan lutar jag mig framåt och förklara att jag är myyyycket besviken. överlag pratar jag mycket med min hund. "nej, loke, du får inte gå in i folks trädgårdar, kom nu här. nej inte det hållet, du får gå runt" och han lyssnar och gör som jag säger :D. det ÄR rätt skönt med gamla och kloka hundar ibland :).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka