Biter sönder massa saker..

Gupello

Trådstartare
Min 5-åriga tik har den senaste veckan börjat tugga sönder massa saker för oss bla. pusselbitar, strumpor, vantar och skor.
Hon har aldrig nånsin gjort så för oss innan, inte ens när hon var valp.

Hon får 2 långa promenader om dagen (1morg och 1kväll) däremellan blir det någgra mindre rundor, hon går lös och lyder bra. Mat får hon 2ggr om dagen och tuggben har de. (är 3 hundar totalt)

Nån som kanske vet vad detta beteende kan bero på och vad man isf ska göra?

Sv: Biter sönder massa saker..

Min gissning är att hunden är uttråkad!

Få hundar är fullt ut nöjda med att bara promenera. Det är inte direkt utmanande eller stimulerande för "de små grå".

Ge henne lite utmaningar i livet!
Göm en leksak och låt henne leta, göm barnen i skogen när ni är ute och går och låt henne leta upp dem, lär henne lite nya trick, utmana hemme i lite nya miljöer osv.

/Swat

okej. barnen blir svårt att gömma då den äldsta är 2 år. men lära henne lite konster kan jag ju försöka.

bordercollie/golden är hon

164339_10150113793965795_540285794_8052060_194542_n.jpg

Jag kan komma med en annan ledtråd. Har hunden ont i halsen? Besvär med toncillerna eller något. Jag hade en "halshund" inneboende ett tag, och både gardiner och mattfransar tuggades det på. Det var en vuxen mycket välartad hund som inte var urtråkad.

Hon har border collie i sig som är en väldigt krävande ras som du säkert vet. Understimulans låter ganska troligt i hennes fall.

Om det hade varit min hund så hade jag tagit kontakt med veterinär och fått kollat henne. Det kan vara som hon försöker visa att något är fel.

Min gissning är att hunden är uttråkad!

Så kan det ju vara. Mer mental stimulans är bra för alla hundar. Men det som känns konstigt för mig är att en tik som är fem år och inte tidigare har visat några tendenser att vandalisera plötsligt NU skulle sätta igång att göra det pga brist på stimulans. Jag tänker, att detta skulle vara logiskt om något hade hänt, ändrade arbetstider, mer ensamtid, familjen har mindre tid för hunden, hundkompisen gått bort eller liknande.

Om hunden rent generellt lider av sin sysselsättningsnivå borde man sett fler bevis på detta tidigare, även om det yttrat sig på andra sätt? Skäll och gnäll, slickande eller liknande.

Jag vet inte, bara några funderingar. Klart att rådet är bra att ge mer problemlösningsuppgifter och mental stimulans till hunden i vilket fall som helst.

TS Kan ju alltid ringa till vet och höra vad de tror att det kan bero på och om TS bör komma in med hunden.

Hej

Har du precis blivit mamma igen, som ny förälder, och med ett litet stora syskon, har man ju massor att göra, tycker också det låter som om hon är lite uttråkad ;).

Enkla saker är ju at kasta ut lite godis i skogen eller på gräsmattan när ni är ute och går, gömma godis inne, m.m.

Så kan det ju vara. Mer mental stimulans är bra för alla hundar. Men det som känns konstigt för mig är att en tik som är fem år och inte tidigare har visat några tendenser att vandalisera plötsligt NU skulle sätta igång att göra det pga brist på stimulans. Jag tänker, att detta skulle vara logiskt om något hade hänt, ändrade arbetstider, mer ensamtid, familjen har mindre tid för hunden, hundkompisen gått bort eller liknande.

Om hunden rent generellt lider av sin sysselsättningsnivå borde man sett fler bevis på detta tidigare, även om det yttrat sig på andra sätt? Skäll och gnäll, slickande eller liknande.

Jag vet inte, bara några funderingar. Klart att rådet är bra att ge mer problemlösningsuppgifter och mental stimulans till hunden i vilket fall som helst.

Måste också hålla med om att det för mig känns väldigt konstigt att en 5-år gammal hund helt plötsligt börjar lida av att vara understimulerad, så jag undrar också om det är något som förändrat sig? Annars hade jag nog kollat upp hunden veterinärt känns tyvärr för mig nästan troligare att problemet går att hitta där...

/Camilla

Det kan såklart vara brist på mental stimulans, men eftersom hon är såpass gammal och aldrig terroriserat sin omgivning innan så hade jag nog kollat upp henne hos veterinären. Aktiveringstipsen blir hon dock säkert bara glad av ändå :) Söt hund!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 734
Senast: Sandora
·
Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
8 147
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 301
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka