Biter sig i tungan?

Russin8

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp. Har en 5-årig kallblodstravare, valack. Är inte startad än, men tänkte försöka kvala honom i vår:) Men, har ett problem. Han är väldigt het och stressad när man rider eller kör. Har börjat komma till rätta i ridningen men i körningen går det inte lika bra. Han är orolig i munnen och det händer ofta att han biter sig i tungan (jag tror i alla fall att han gör det för det blöder och jag kan inte hitta något på honom).

Tänderna är kollade och jag fick rådet att köra på rakt eller tre delat bett, 10.5cm långt. Men det spelar ingen roll vilket bett jag har, när han blir för stressad eller het och börjar fara med huvudet så blöder han. Har provat tungband, men han biter sig då med.

Nu är det inte så att han alltid biter sig och blöder, men lite för ofta för att jag ska tycka att det är ok. Satte på honom springrem, och då blev han bättre ett tag. Har provat martingal, med samma resultat. Han biter sig inte när jag rider. När jag rider använder jag ofta hackamore, just för att spara munnen på honom. Använder i stort sett bara bett när jag rider dressyr (tränar akademiskt med honom)

Nu har mina ideer tagit slut. Vet inte riktigt vad jag ska prova:confused:

Vi jobbar hårt med att försöka få honom att lugna ner sig lite, men jag tror att han bara är sådan och jag måste försöka hitta sätt att göra det så bra som möjligt. När han får gå i full fart är han lugn och fin i munnen, det är bara när jag vill ta det lugnt som det blir krig:( Och man kan ju inte alltid köra för fullt.

Så om någon har någon bra ide så fram med den, jag är öppen för allt, börjar bli lite desperat;)

MVH Russin8

Sv: Biter sig i tungan?

Tänkte mer att stressen kan komma av magsår/katarr..om han varit sjuk, gått på penicillin/antibiotika eller om det hänt nåt som kan ha kört igång allt..sen blir allt en ond cirkel

Prova att ta bort all så mycket stärkelse (spannmål) som möjligt i foderstaten, det hjälper på en del heta/stressiga kallblod!

Du kan ändå prova att använda checkbett med tuggplatta, de kan inte bita ihop tänderna lika hårt med dem!

Tungfelssticka (eller vad det heter) är också någon som kan fungera, men utrustningsbyte hjälper troligen inte mot stressen!

Tänkte mer att stressen kan komma av magsår/katarr..om han varit sjuk, gått på penicillin/antibiotika eller om det hänt nåt som kan ha kört igång allt..sen blir allt en ond cirkel

Han har inte stått på någon medicin i hela sitt liv:) Han har varit het/stressad sen jag körde in honom. Han rör sig fort även i hagen. Men då är han ju inte stressad.

Prova att ta bort all så mycket stärkelse (spannmål) som möjligt i foderstaten, det hjälper på en del heta/stressiga kallblod!

Du kan ändå prova att använda checkbett med tuggplatta, de kan inte bita ihop tänderna lika hårt med dem!

Tungfelssticka (eller vad det heter) är också någon som kan fungera, men utrustningsbyte hjälper troligen inte mot stressen!

Kan vara värt att prova, för jag får känslan av att han stressar mot bettet en del. För när jag rider honom med hackamore är han inte lika stressad utan mer bara "het".

Han har under hela hösten och vintern inte fått något kraft foder alls då han inte varit i full träning. Nu får han bara hö och kraft grov 90. Tror att det hjälpt en del, då jag uppfattar honom lite "lugnare" nu.

Men checkbett med tuggplatta blir lite svårt, då jag inte vill ha chek på honom när vi konditionstränar. Och det är mest då han biter sig. När vi kör snabb jobb på banan brukar det gå bra.

Tungfelssticka ska jag kolla på, kan ju vara något.

Tack

Senast ändrad:

en del hästar ksn födas med katarrer som blir till magsår..nu behöver det ju inte vara så men dom blir ju stressade.....du kanske kan prova ge vanlig jäst i maten...½ pkt morg o kväll i typ 8-10 dgr och se om nåt händer.

en del hästar ksn födas med katarrer som blir till magsår..nu behöver det ju inte vara så men dom blir ju stressade.....du kanske kan prova ge vanlig jäst i maten...½ pkt morg o kväll i typ 8-10 dgr och se om nåt händer.

Det ska jag göra!
Sen ska jag ha ut min hovis i veckan som även är veterinär och travtränare:D
Så ska jag ta mig en ordentlig prat stund med honom!
Har ju inte tänkt på att det kan vara något med magen:crazy:

Men checkbett med tuggplatta blir lite svårt, då jag inte vill ha chek på honom när vi konditionstränar. Och det är mest då han biter sig. När vi kör snabb jobb på banan brukar det gå bra.
Tack
Jo det är den svarta i mitten. Men du behöver ju inte ha honom uppcheckad för att du har checkbett. Sno remmen runt halsremmen typ eller nåt så kan ju plattan liksom bara sitta där.

Jo det är den svarta i mitten. Men du behöver ju inte ha honom uppcheckad för att du har checkbett. Sno remmen runt halsremmen typ eller nåt så kan ju plattan liksom bara sitta där.

Ja, va dum jag är, så har jag ju när jag värmer innan jag kör snabb jobb... ibland har jag lite otur när jag tänker:)

och alltså...

Jag skulle kolla munnen igen, med en annan...

Nu har jag ju en oturshistoria men min klant men ändå.

För 3 år sen kollades han av Sveriges mest omtalade hästtandläkare, ändå har han varit knepig i munnen och blödit lite lite i bland.
I augusti kollades han av en hästtandis på klinik - denne raspade hakar och hittade en trolig blind vargtand (som den innan alltså bedömt som något annat)
I september opererades han av kliniktandis - och raspades lite till då den förra så klart inte gjort färdigt enligt henne.
I oktober kollade en annan tandis hur han läkt, som ändå var i stalelt - och tog ytterligare lite.
SEN började han bita sig så att hela bettet blev blodigt oavsett bitplatta, tungband eller vad man provade med.
Så jag tog ut en fjärde tandutbildad veterinär - som tog hakar på 10 mm på ena sidan och 6 mm på andra. :eek:
Och säger att han inte behöver kollas på 2 år nu. Men om han funkar ska nog ett återbesök bokas i början av nästa år bara för att ha koll.

Vad jag vill med den här storyn? Ja - förmodligen bara påpeka att hästtandvård är betydligt mer komplext än vad jag föreställt mig tidigare när jag glatt svarat "Ja, han är kollad i munnen och där är det OK"

Som "biverkning" av senaste tandfixningen sitter han inte fast lika hårt i vänster sida heller! Och har slutat bita sönder sig.

Håller med om att ibland är det bra att ta ut någon annan vet. och kolla tänder.

Hade en het stressad häst som bet sig i kinderna ordentligt (man kunde sticka in fingret, blev infektioner m.m.) hade ut vet. (spec. på tänder) för tandkoll varannan månad utan att komma tillrätta med problemet, sen provade jag en annan och han hittade stora hakar allra längst bak som den första hade missat. Dom var så stora att dom inte gick att raspa bort med maskin på en gång, fick fara flera gånger. Men efter det var det inga problem. Men hästen var fortsatt het och besvärlig i munnen så det hade nog satt sig i huvudet att han förväntade att det skulle ta ont.

Till mitt tidigare kallblod gav jag Grov SPC, på henne funkade det bra. Hon blev mindre stressad på tävling och mindre galopper i loppen.

Annars är det väl bitplatta och tungband som gäller för att förhindra att dom biter sig, eller prova annat bett.

Ja, tänder är en knepig historia. Men jag va på ATG kliniken i Gävle och kollade honom och hon ska ju vara en av Sveriges bästa. Men vi ska dit igen i vår, för jag vill hålla koll på honom. Han hade några mindre hakar, hon kunde inte se att han bitit sig. Och han hade inga ärr eller liknande.

Vet inte om man skulle åka till någon annan, känns lite onödigt, eller?

Jag blir tokig på det här:crazy: Varför kan han inte bara vara normal;)

Sen funderade jag lite i går kväll. Han verkar bita sig mer när jag stänger igen munnen på honom. När han bara går med kör huvudlaget och den remmen som sitter på det har han faktiskt inte bitit sig, men då har det hänt att han lagt tungan över bettet. Hmmm.... ska nog testa med bara körhuvudlaget och bett lyftare.

Tack för att ni tar er tid med en förvirrad hästägare:laugh:

Jag bor 4 mil från TL :angel:

Som jag varit hos...

Likaså opererande vet. har otroligt bra rykte för sin tandkompetens men där säger andra att hon i normala fall inte gör så mycket (vid operationen gjorde hon så klart en hel del och var bra)

Jag har en del utbildning själv även om det inte är inom tandvård specifikt och känner att ju mer jag lär mig ju mer förvirrad blir jag.

Tillägg: min gjorde ingen skillnad med BL - förutom att han fick andra tryckskador i munnen med bettlyftaren. Men han är hanterbar så jag ska inte gnälla för mycket.

Pratar du om den tandläkaren jag va till?

Tycker att det är så himla svårt det där med tänderna. Jag menar om jag tar honom till en som har väldigt gott rykte ska man inte tro på den då? Suck... men vet faktiskt ingen inom vettigt avstånd från där jag bor. Är livrädd för att någon klåpare ska förstöra munnen på honom. Du kanske kan pm:a mig om du vet någon i uppsala trakten.

Anledning till att jag skulle ha BL på är för att han inte ska lägga tungan över bettet. För han har gjort det när jag inte haft nosrem på honom. Han biter sig nämligen inte när jag inte stänger munnen.

Enligt TL så hade min väldigt känsliga laner på underkäken och därför skulle jag undvika att få bettet där.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
417
Senast: gulakatten
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod