Biter sig fast i bettet?????

W

Warmia

Har ett sto som är helt underbar på alla sätt, men har ett stort problem vid avtränsning. Hon biter fast i bettet och kastar sig bakåt, vad gör man?

Sv: Biter sig fast i bettet?????

kolla tänderna... enda gången jag sprungit på ett extremt sådant beteende så hade hästen väldiga tandproblem, i just det fallet såg hästen bokstavligt talat ut som om någon kastat in tänderna i hennes mun.

Så uteslutningsmetoden.. sådana beteenden är oftast ett "symptom" på något, ex. tandproblem, eller resultatet av en olycka. Har hon några dåliga erfarenheter av avtränsning?

Lycka till och jag hoppas att det löser sig... ta det väldigt lungt och stöd henne mkt i just den situationen, den hästen jag träffade på som kastade sig bakåt hjälpte det att "lirka" ut bettet ur munnen på så att det inte kom åt några tänder på vägen ut..

Sv: Biter sig fast i bettet?????

Håller med ovanstående.
Jag har sett många som tar tag i nackstycket och bara drar av tränset så bettet slår emot, eller tom fastnar på tänderna. Detta upplever hästarna som mycket obehaglgt, kan nog även göra ont.
Var försiktig när du tränsar av och låt henne släppa bettet själv innan du tar det i handen.
Prata lugnande och ge gärna nåt gott efter avtränsning.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: tessan.g
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 255
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt