Biter sig fast i bettet

T

Tooveee

Rider ett varmblod på 11år som i övrigt är väldigt lugn och snäll men då han tävlas i trav kan han bli stressad och het. Han är väldigt snäll att rida och arbetar i en fin form men han har en tendens att när han travar och vill öka så biter han fast sig i bettet.

Jag vet inte varför han gör så, jag tror han gör samma sak när han körs.
Jag rider med vanlig nosgrimma och enkelt tvådelat bett. Jag är mjuk i handen och lirkar.

Är det bara jag som haft detta problem ?
Varför gör han så och hur kan man göra så att han slutar, för jag vill ju att han ska vara så avslappnad och mjuk som möjligt.

:confused:

Sv: Biter sig fast i bettet

Har samma problem med min hæst ibland.
Finns ingen klockren løsning men før mig har en martingal varit till enormt stor hjælp.
Den hindrar hæsten till viss del att ta bettet.

Men det beror oxå på vilket sett hæsten "biter tag" i bettet vad som e bæst.

På en hæst som tar det mellan tænderna har jag hørt att ett oledat bett med lætt bøjning ska vara bæst, ett sådant bett e svårt før hæsten att lirka in mellan tænderna.
På en sådan hæst e en nosgrimma med tillbaka knæppning under hakan bra då man kan dra åt en sådan hådare æn en vanlig nosgrimma.
Det førhindrar hatt hæsten kan gapa och få bettet fast mellen sina tænder.

Men om hæsten dærimot som min trycker bettet mot baktænderna fungerar det inte alls med ett oledat bett då det e mer stabilt och bekvæmt att pressa mot, då e ett smalt två delat bett bæst.
På denna typen hæst ska man passa sig før å fæsta nosgrimman hårt, det gør det bara enklare før den å hålla tænderna i hop mens den pressar mot bettet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat