Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag känner en familj som tog sin son (som var i övre tonåren) till vårdcentralen när han fick en fästing. Jag bara gapade när jag hörde det, jag har nog minst två-tre stycken varje år, som jag fixar bort själv!
tiny, jag läser till syrra nu och jag har läst om dina besvär tidigare och jag kan lova att när jag träffar patienter med häst. rel. skador att jag kommer ha din berättelse i bakhuvudet.
Aj aj aj!!! Mitt är inte alls så farligt, lite ljusblått bara och svullnaden har gått ner. Däremot har blåmärket förflyttat sig nedåt, från bettet ned mot armbågen. Är det något jag bör vara orolig för?
Blev biten idag av arg pålle och har både övre och undre tandraden ingraverade i min arm.Det är lite svullet och lite blått. Hästen bet inte igenom tröjan/jackan, men lite av huden är bortfläkt. Det är inte rött eller irriterat och det har inte blödit alls.
De på jobbet tyckte att jag skulle åka och få en stelkrampsspruta, men eftersom det knappt gick hål på huden, hästen hade inte kontakt med såret och jag redan är stelkrampsvaccinerad känns det lite onödigt. Jag har aldrig blivit biten förut så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Vad tycker ni?
Jag blev biten i armbågen och precis som du kunde jag räkna tänderna på armen utan att det gick hål. Nu drygt nio år senare är jag förtidspensionär och kan inte ens bädda min säng själv utan behöver hjälp med i stort sett allt. Nervskadan som blev i armen har spridit sig till hela kroppen och jag har ont överallt och kan inte ens gå en promenad längre utan behöver rullstol. Jag kan inte ta på min arm för det gör för ont.
Sök läkare är mitt råd.
Inte för att förringa dina symtom - men det låter väldigt väldigt osannolikt att allt det där skulle bero på ett bett.
CRPS är mycket ovanligt, och att det skulle sprida sig till hela kroppen är ännu ovanligare.
Ja det får vara hur ovanligt det vill men tyvärr är det så det är. Min läkare tar mej som exempel när han föreläser runt om i Sverige för andra läkare just för att det är så ovanligt. Min ortoped och en hel hög med andra läkare visste inte vad de skulle ta sig till så jag är glad att jag fick komma till en av de förmodligen få läkare som kunde ställa diagnos och viktigast av allt, hjälpa mej.
Att det skulle bero på något annat än bettet är väl snarare ännu mer osannolikt. Vad skulle det annars bero på menar du?
Jag har absolut ingen aning, utifrån det du har berättat här.