Bitande häst

K

krista

Min häst är som sagt väldigt speciell........ Lite av en "pissmärr" kan man väl säga. Nu hände det igår igen, hon bet mig! Detta har hänt 1 gång innan (som hon har bitit mig alltså) då bet hon mig i låret när jag skulle göra rent ett sår, detta kunde jag stå ut med. Men denna gången då hugg hon mig för att jag skulle spänna sadelgjorden! Jag är alltid mkt försiktig när jag spänner sadelgjorden så det inte skall vara obehagligt för henne men jag hann faktiskt inte reagera innan hon bet mig, var inte direkt beredd på det. Nu var hon extra grinig igår eftersom hon är hög brunstig.

Men nu tycker jag inte det är så roligt, känns inte kul att veta att hon försker bita en lite då och då (det var bara ca 2 veckor sedan hon hugg mig i benet). Jag har bara haft henne i 6 månader men börja fundera på att försöka sälja henne om det är nån som vill ha henne..........

Visst hon är super trevlig att rida men det känns inte roligt det här :cry:

Har fått reda på att hon har bitit sin förra ägare 2 gånger och hennes sambo 1 gång. Hästen har även bitit min hovslagare.

Jag har varken råd eller möjlighet att skicka i väg henne till någon hästhanterare. Jag tror inte heller att hon har ont någonstanns (visserligen har jag inte röntgat henne) men hon visar inga konstigheter vid ridningen utom endast vid hanteringen.

Vad skulle du göra??

Sv: Bitande häst

Jag hade en märr som gärna ville hugga när man drog åt gjorden.
Hur försiktig man än var så kom tänderna farandes.

Ända till den dagen jag skaffade en stor tvål.

Hon fick hugga på den och sedan gjorde hon inte om detta.

Det var faktist en hunddressör som lärde mig det knepet.
Han gjorde så på gnagiga unghundar.

AM

Ifall hon alltid visar missnöje när du spänner sadelgjorden så skulle jag nog misstänka att det ligger något fel i sadeln/ryggen/sadelgjordsstaden?!
Annars har jag inget bra tips när det gäller bitandet... har själv en hopplös valack som när han inte får gå med andra hästar (tillräckligt roliga ska jag väl tillägga för han går aldrig själv) så blir han bitig på matte... Jag har provat allt möjligt på honom men inget verkar "bita" :D
När man ignorerar honom så blir det bara ännu värre ?? men det kanske funkar på din?+

Lycka till!

FUNNY skrev:
Ifall hon alltid visar missnöje när du spänner sadelgjorden så skulle jag nog misstänka att det ligger något fel i sadeln/ryggen/sadelgjordsstaden?!
Annars har jag inget bra tips när det gäller bitandet... har själv en hopplös valack som när han inte får gå med andra hästar (tillräckligt roliga ska jag väl tillägga för han går aldrig själv) så blir han bitig på matte... Jag har provat allt möjligt på honom men inget verkar "bita" :D
När man ignorerar honom så blir det bara ännu värre ?? men det kanske funkar på din?+

Lycka till!

Nej hon har inte ont i ryggen och sadeln
passar utmärkt. Hon är ju som sagt ett sto med
väldigt mkt temprament.

om hästen biter dig när du spänner sadelgjorden har du armbåden i ett väldigt bra läge att ge henne en fet smäll tillbaka. du bör även kolla upp så att sadeln ligger bra osv så hon inte gör detta pga en sadel som ligger fel.. men om så är fallet borde hästen fortfarande inte bitas, om den skulle respektera dig och "du va ledaren" skulle den börja flytta runt i stallgången för att den inte vill ha sadlen på sig, inte hugga..
läste nu att sadeln låg bra.. så ge henne en smocka när munnen kommer, och endast då.. ingen mer smäll, bara i ögonblicket hon försöker bitas. För många är d tabu att "slå" en häst på huvudet.. många säger att dom blir skygga om huvudet, men det blir dom inte om du ser till att klappa hästen på huvudet efter. det är som med allt annat när du sätter ett tryck på hästen, du måste klappa där rycket ges, så den lär sig att man inte jämt sa gå undan för människan, utan bara när man får kommando för det.. man vill ju kunna vistas brevid hästen utan att den flyttar på sig. och jag lovar, den smällen nu ger hästen är ingenting emot vad dom gör mot varandra.. den ska stå ut att du spänner sadelgjorden, det är bara ett väldigt dumt beteende den har kommit undan med och fortsätter med för ingen tillrättarvisar henne..

men hjälper det förhållandet mellan dig och din häst..? varför bits den..? tycker det låter som hästen kör med henne..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar