Min erfarenhet av hästar som bits är att de inte har tillräckligt med respekt eller tillit för människor, och helt enkelt inte vill ha dem inpå livet - eller omkring vissa delar av kroppen. Med förtroende och lekar där den får flytta sig för människan brukar respekten komma, och bitandet upphöra.
Jag kan berätta om ett exempel. Jag åkte till en tjej för att hjälpa henne med sin häst. Den var sådan att den attackerade i hagen när de andra skulle hämta sina hästar, och när jag kom och vi började leka med den, så försökte den bitas konstant.
Efter det femte passet kunde man inte se ett spår av nypandet, och matte kunde till sin stora förvåning (inte min) rida hästen barbacka med bara grimma och grimskaft. Det var jättefint att se!
Det jag lärt mig är att vinna hästens förtroende och visa att jag inte tänker göra den illa. Sedan att lära den att jag inte är någon att köra med. Med det brukar mycket hyss försvinna.
Vet att många har dagliga problem med liknande saker, men för det mesta är lösningen inte långt bort...
/Camilla