bita i inredningen

L

Lala

( Flytta den gärna, om fel lagd. )

Hej.

I stallet där jag har min foderhäst, så står ett sto som jag varit skötare på sen hon var 2 åring, ( hon flyttade dit då. ) Nu har då detta sto, som jag är skötare på, börjat bita lite på inredningen ( :( ) och nu undrar jag om det är ngn protein eller vitamin som saknas, hon har aldrig gjort det förut, hon är snart 9. Eller är det brist på stimulans? Någon som har några förslag om hur vi/jag kan göra för att stimulera henne, eller förslag på vad som saknas(om det gör det)?

tacksam för svar ! ;)

Sv: bita i inredningen

Hur länge står hon inne på ett dygn? Rids hon regelbundet? Har hon bytt boxgranne? Många frågor... Men det är oftast någon förändring när ett nytt beteende kommer fram.

bra fråga. jag hade mina hästar enbart på silage ett tag. det blev dyrt - för inredningen. gick över till delvis hö och vips var trubblet borta. jag tror de saknade fibrer jag.

Hon rids regelbundet med 1 vilo dag i veckan, hon Morgon: 2 kg hö 0,5 kg kraft musli blå.
Lunch: 2 kg silage (hur det nu stavas:crazy: )
Middag: 2 kg silage 3 dl Lucern (strå) då hon får lite svårt med hullet
Kväll: 0,5 kg kraft musli blå.

Men det är då kanske fibrer som saknas ? Vad är bäst att ge då, extra tillskott eller som snusmumrikan sa innan, byta mot hö ? ( har tyvär vääldigt svårt att hitta hö :( )

Sedan hon kom till oss har hon alltid stått i samma box som innan ( då hon trivdes där väldigt bra ), den första hästen hon stod vid var en valack, dock var valacken vääldigt hingstig och var tvungen att byta box, nu står hon vid min, det har hon gjort sen efter valacken. de går i samma hagen och är bästa vänner :) så så mycket byte har hon inte haft

Senast ändrad av en moderator:

Får hon inget grovfoder till kvällsmat? Hur många timmar står hon inne/dygn? Är imponerad av alla hästägare som vill ta reda på ORSAKEN till beteendet och inte bara smetar på Anti-Bit!

Jo hon får grovfoder på kvällen, hon kommer ut 7.30 på morgonen och kommer in (Förtillfället, då det börjar bli mörkt 17.00 ) 17.00

Hej.

I stallet där jag har min foderhäst, så står ett sto som jag varit skötare på sen hon var 2 åring, ( hon flyttade dit då. ) Nu har då detta sto, som jag är skötare på, börjat bita lite på inredningen ( :( ) och nu undrar jag om det är ngn protein eller vitamin som saknas, hon har aldrig gjort det förut, hon är snart 9. Eller är det brist på stimulans? Någon som har några förslag om hur vi/jag kan göra för att stimulera henne, eller förslag på vad som saknas(om det gör det)?

tacksam för svar ! ;)

Kan bero på överskottsenergi.

Vad är det för typ av häst?
4 kg hö/ensilage och 2 kg hö är inte mycket.

hon är ett varmblod. Jo näe tycker inte jag hellre, dock inte jag som bestämmer hennes mat. Men ska prata med hennes ägare om det

Nu har hon bitit en hel massa :S började med hö idag ( avvänjer ). "På" boxväggen finns pelare av trä, och den ena ha blivit lite väl liten enligt mig.. finns där ingen ting man kan sätta på för att hindra att dom biter där iaf tills de är utbytta ? Tror ju att hela taket kmr ramla in ( vilket det inte gör då det finns fler pelare.. ) får en sån hemsk magkänsla.. snälla finns det något som man kan använda sålänge ? En vän till mig sa att man kan ta på anti-bit men jag har inte möjlighet att åka och köpa det imorgon :cry:

Har hört att man kan ge foderjäst.. men vad är det för något och var hittar man det? :S

Senast ändrad av en moderator:

Hej.

tacksam för svar ! ;)

Jag tror din häst är uttråkad. Jag reagerade också på grovfodret, hon borde absolut få en ordentlig giva på kvällen så det räcker till morgonen igen. Prata med ägaren och lägg förslag på det! Får hon hö att pilla i så kommer hon kanske sluta bita på inredningen.

Annars säger jag som till så många andra, skaffa lösdrift:D

Står hon på halm så har hon ju fibrer där att äta, annars så kanske det är ett alternativ? Att lägga in en halv halmbal varje kväll att äta och pillra runt med.

Klippa kvistar från träd och lägga in i boxen? Ger dom lite att fundera på och bita i istället för träpelaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 068
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 963
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar