Birkelandfragment/POF

M

Muffe

Hej
Är det någon som haft ett birkelandfragment/POF i någon bakkota på sin häst? Vag gav det i så fall för symptom, hälta, rörelsestörning vid ridning osv. Vad har hänt efter diagnos, speciell träning, operation och i så fall konvalecenttid?

Tacksam för alla erfarenheter ni kan delge mig.

Sv: Birkelandfragment/POF

Min dam har haft det, opererades i maj, och är helt återställd.

Vi upptäckte den 'av en slump' på rtg när hon var 2 år. Gav inga som helst problem dock. När hon var tre år så var hon UA böjprov, UA longering och ohalt vid ridprov, men vet noterade att hon hade så VÄLDIGT lätt för sig i ena varvet, men mer 'normalt' för sig i andra varvet, och då tyckte jag att vi skulle bedöva kotleden. och BINGO, plötsligt lika lätt i båda varven.

Den opererades, konvalescensen var 10 dagar på box, sen liten hage 4 v. Min dam gjorde dock sin egen konvalescens, 5 dagar box, 4 dagar liten hage och sen full fart i stor hage resten av tiden.

Blev 'trots detta' alltså fullt återställd, och jag är tacksam att vi så snart upptäckte att den börjat ge problem. tre vet var rätt säkra på att den aldrig skulle ge problem nånsin nämligen, men såfort hon reds in började den alltså störa när benet var i visst läge och som ytterben, men iom att vi tog bort den direkt så hann den ju inte göra någon 'skada'.

Jag har just i dag varit och fått klartecken för gångsättning på min pålle:bump:

Han hade två st fragment (stora som ärtor, rätt skrovliga. Vet inte om det är så dom normalt ser ut?) i sin bakkota.
Han är 11 år och jag har allt eftersom märkt att något inte varit som det ska. Ingen direkt hälta men han blev mer o mer oliksidig. Hade ET som rätade upp bäckenet ett par ggr men när snedheten envisas med att komma tillbaka åkte jag in o röntgade.

Vi testade att behandla en gång och han blev bättre men rätt snart tillbaka på ruta ett igen. Så då blev det operation, artroskopi.

Boxvila 5 veckor med promenader och liten hage en stund då o då när det funnits kompisar vid gården som kunde hålla sällskap. Sen fick han gå ut till sina polare. Det var sommar då och rätt stillsamma grabbar. Har behandlat leden två ggr, sprutat tuppkam i blodet och cortison intramuskulärt en omgång.
Kiro på MK behandlat bäckenet 2 ggr.
Och idag har vi som sagt fått klartecken! Sen är det ju an annan sak om det blivit för mycket skador i leden så att det blir inflammationer när han börjar jobba.
Allt som allt har konvalecensen varit 4 mån. Och att det blivit så länge får väl tillskrivas hans ålder, att han gått med problemet ett tag innan han visade att det var något.

Tack till er båda som delar med er av era erfarenheter. Det här med oliksidigheten känner jag igen. Kir. hittar dock inget i ryggen så vi börjar misstänka något i benet och jag vet också att det finns ett litet fragment sedan en upptäckt även vi i unghäståren men flera vet har även här sagt att det aldrig kommer o påverka, jag är dock skeptiskt nu.

Jag har haft det på två uppfödningar. I bägge fallen upptäckes det på röntgen vid 2 års ålder (jag röntgar alla mina uppf), inga symptom och ingen hälta på hästarna.
Plockades bort med artroskopi på bägge pållarna, inga problem alls efter det.

Jag har haft det på två uppfödningar. I bägge fallen upptäckes det på röntgen vid 2 års ålder (jag röntgar alla mina uppf), inga symptom och ingen hälta på hästarna.
Plockades bort med artroskopi på bägge pållarna, inga problem alls efter det.

Ok, mitt sitter kvar eftersom flera vet. sa att det var totalt onödigt o ta bort då det sällan ger besvär. Har din vet. varit av annan åsikt eftersom ni verkar rutinmässigt tagit bort fragmenten?

Tack till er båda som delar med er av era erfarenheter. Det här med oliksidigheten känner jag igen. Kir. hittar dock inget i ryggen så vi börjar misstänka något i benet och jag vet också att det finns ett litet fragment sedan en upptäckt även vi i unghäståren men flera vet har även här sagt att det aldrig kommer o påverka, jag är dock skeptiskt nu.

Så sa ju tre vet till mig med, men det fick ju erkänna att det var fel sen när det gav problem.

Senast ändrad:

Så sa ju tre vet till mig med, men det fick ju erkänna att det var fel sen när det gav problem.

Hoppas nästan de även haft fel i mitt fall, för annars är väl alternativet krångel med ryggen känns det som. Känns som om prognosen för en POF op verkar klart bättre.

Det är ju hyfsat 'enkelt' se om det är POF:en, för även omd en är ren på böjprov etc, så arbetsprov (ridning förslagsvis) före och efter bedövning i aktuell kotled, och se om det finns skillnad? Finns det det så talar ju det för att du har problem från leden.

Det är ju hyfsat 'enkelt' se om det är POF:en, för även omd en är ren på böjprov etc, så arbetsprov (ridning förslagsvis) före och efter bedövning i aktuell kotled, och se om det finns skillnad? Finns det det så talar ju det för att du har problem från leden.

Ja, vetrinären har sagt att vi ska göra ridprov och bedöva leden och se om vi får någon förbättring. Nervös men det ska bli skönt o få åka till kliniken snart.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 113
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Lavinia
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30