Birk har blivit knäpp(are)

Jolanta

Trådstartare
Jag startade en tråd i somras om att Birk verkade rädd för träden, han gick och kikade upp och hukade sig, med svansen lågt. Jag tog honom aldrig till vet. då, eftersom det gav med sig.

Det har varit lugnt nu i flera månader, men för en vecka sen började det om, och nu är han så mest hela tiden. Han går hela tiden och hukar, snusar i luften, och tittar upp mot träden. Det händer på olika ställen, så det är inte ju något som händer på bara en plats. På stranden, cykelstigar, skogen osv. Jag gör ingen grej av det, utan går på precis som vanligt, och då brukar han komma smygandes efter mig. Idag så stannade han kvar när jag gick, och vände sen för att trava hem. Han stannade när jag ropade, men det syntes att det ända han ville var att rusa hem. Han gör så både när han är lös och när han går i koppel. I förrgår natt ville han ut hela tiden, han gick och buffade mot dörrhandtaget. ( det har hänt två gr tidigare i hans snart treåriga liv, och då var han jätte lös i magen), och när jag gick ut med honom så gick han bara och hukade sig. :crazy:

Jag skickar med en film på honom, hur han beter sig, kanske någon här har haft en hund som gjort likadant, och isåfall kan berätta vad den hunden hade för fel.

http://s152.photobucket.com/albums/s190/Jolanta_album/?action=view&current=CIMG3434.flv

Skickar med en bild på hur han brukar se ut, både på öron- och svanshållning, när han inte är rädd.Han går alltid med svansen stolt och högt, och öronen på spänn i vanliga fall.

http://s152.photobucket.com/albums/s190/Jolanta_album/?action=view&current=CAG9E7GP.jpg

Jag kommer ta honom till vet. nu, men jag vet inte vad jag ska be dem att kolla efter, så ni får gärna komma med förslag.

HJÄLP
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Är du säker på att ni inte har haft varg, björn, vildsvin eller lo i närheten?

Det där ser ganska typiskt ut för en hund som känner vittring av den typen av vilt. Jag satsar i varje fall mina pengar på att det är någon lukt han reagerar på. Kanske har ni någon industri det kan komma pustar av kemikalier ifrån. Det finns vissa hundar inte uppskattar.
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Hm, vi har ju redan pratat om det här och jag är ett lika stort frågetecken som du :confused:
Jag kan bara säga att han verkligen beter sej märkligt på filmen, inte alls så lugn som han brukar vara..
Jag kan verkligen inte komma på vad det kan vara, hur mycket jag än funderar och tänker :confused:
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Vi bor nästan vid en djurpark, den passerar vi dagligen, och han har aldrig någonsin reagerat på den förr. Där finns björn, varg och lo. Han beter sig sådär även om vi är flera mil inne i skogen, så någon fabrik borde det inte vara heller.
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Tycker också som det är någon lukt...
Men hur är det med synen en tanke som slog mig
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Jag funderar i Jadzias banor faktiskt kanske det i kombination med försämrad syn ? (spånar hejvilt)
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Kan man kolla upp synen på en hund om den har fått lugnande?

om det nu skulle vara en lukt, så vet jag inte riktigt vad jag ska göra, för hus ska jag kunna få honom att inte vara rädd för lukter? :confused:
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Det är konstigt det där, om de bara kunde tala.

En av mina hundar var så en tid (längesedan nu). Hon gick bara ut för dörren och luktade i luften och blev superrädd och ville bara in igen. Annars en hund som bokstavligen älskar att vara ute. Vi fann inget fel eller liknande på henne. Det gick över av sig själv när vi ett tag gått ut med bästits mycket och låtit dem leka då den hunden var lugn och inte luktade något. Kan det varit något din hund också fått för sig? Eller han kanske inte beter sig lika som min. Lite luddigt skrivit :), men hoppas att du hänger med.
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

De brukar reagera så på vildsvin. Jag var med en kompis på en spårtävling för ett par år sedan. Rutinerat ekipage i elitspår som sällan krånglade. Hunden släpps på, drar iväg åt rätt håll ur rutan och det bär iväg i stadig fart. Vid slutet står jag och mottagare och väntar och väntar. Ekipaget kom aldrig. Det visade sig att de kommit några hundra meter och sedan hade hunden slagit tvärstopp. Den vägrade spåra vidare och drog som sjutton mot bilen. Det var bara att vända och gå dit.

Vi hittade spår av vildsvin där hunden vägrat gå.
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

vildsvin finns inte här vad jag vet, förutom på djurparken.

Helskumt
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Har hunden varit ensam i skogen nån gång alltså utan uppsikt under någon/några minuter?
Det verkar ju som han fruktar luftanfall, kan det vara en kungsörn inblandad?
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Jag ser honom alltid när han är lös.

Jag tycker också det ser ut som om han tror att något ska dimpa ner i huvudet på honom
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

De ska inte ha kommit så långt norrut ännu. Minns inte vart de har haft vildsvin som högst, men jag är rätt säker på att de inte finns norr om Sundsvall än.

Jolanta: Det kan inte vara björn då? Jag är alltid livrädd för björn när jag går i skogen däruppe... Annars har jag verkligen ingen aning.
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

En fråga.. Är han bara "lustig" utomhus, aldrig inomhus? För att vara lite tydligare så menar jag om du helt enkelt märkt skillnad inomhus (även om det inte just är så som på filmen att han verkar rädd utan alla typer av annorlunda beteende)?
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Ibland när han varit sådär rädd utomhus så är det precis som om han tar med sig det in, och då skyggar han för lampor osv också
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Jag skulle säga solklart att det är rovdjur inblandade, EXAKT så där betedde sig min hund då "vi" vittrade varg.
 
Sv: Birk har blivit knäpp(are)

Ibland när han varit sådär rädd utomhus så är det precis som om han tar med sig det in, och då skyggar han för lampor osv också

Då låter det ju nästan som synen ändå, om han ev. har svårigheter att ställa om från ljuset ute till alla ljuskällor inne.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 416
Senast: Ajda
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 220
Senast: Korven
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp