Birgitta Dahl

Jag tror att det är så. Men jag är också "rörelsebarn". Så det ligger nära till hands för mig att tro just så.

Jag tänker mycket på det när det gäller miljön. Ett så stort fokus på vad individer ska göra. Och med nuvarande regering i princip ingen miljöpolitik alls.
Ja jag är inte "rörelsebarn" på det viset, alls faktiskt. Dvs i alla fall inte vänster, utan fick mer av andra sidan av Pol Pot, Sovjet, Öst och det problematiska av den sidan. (men svårt att skriva för folk kan bli så upprörda). Men jag tror att miljörörelsen behöver den kraften. Men utan politisk slagsida.

Senast ändrad:
(jo det finns ju nog en orsak till att inte alla röstade på samma partier så att säga och vänstern (då?) och även vissa Socialdemokrater var ju lite blinda för vissa regimer? Eller tänker jag fel? Mycket bra men också en hel del dåligt.)
Jag vet inte riktigt, Pol Pot har väl en särställning när det gäller skräckvälde och det jag hittade var att Birgitta Dahl försvarade dem även efter att infon om regimens grymheter blivit allmänt kända. Först i slutet av nittiotalet gick hon ut med hur fel det var.

Sen är det annat också som jag inte tycker är så positivt när det gäller hur hon arbetade politiskt, som "tankeförbudslagen" gällande kärnkraft.

Men det är före min tid och den info om henne jag fann när jag sökte nu så viss reservation :)

Jag vet inte riktigt, Pol Pot har väl en särställning när det gäller skräckvälde och det jag hittade var att Birgitta Dahl försvarade dem även efter att infon om regimens grymheter blivit allmänt kända. Först i slutet av nittiotalet gick hon ut med hur fel det var.

Sen är det annat också som jag inte tycker är så positivt när det gäller hur hon arbetade politiskt, som "tankeförbudslagen" gällande kärnkraft.

Men det är före min tid och den info om henne jag fann när jag sökte nu så viss reservation :)
Ja alltså du pratar med någon som iofs inte hörde mycket om Birgitta Dahl (förutom satir) men väldigt mycket om Pol Pot så... men folk blir verkligen väldigt arga ibland om man är för dömande av sådant. Jag skulle tex aldrig i livet säga någonting om Che Guevara heller till någon som har det på väggen, eller har en RAF t-shirt (utan att för den delen ta från Pol Pots skräckvälde, eller Stalins såklart, även om han inte dödade alla som hade glasögon utan bara väldigt mycket folk i största allmänhet). Bara notera och hoppas att de inte fick the memo. För om de faktiskt fick det är det läge att diskret backa ut. :)

Senast ändrad:
Jag tror att det är så. Men jag är också "rörelsebarn". Så det ligger nära till hands för mig att tro just så.

Jag tänker mycket på det när det gäller miljön. Ett så stort fokus på vad individer ska göra. Och med nuvarande regering i princip ingen miljöpolitik alls.
Är det något parti som bryr sig om miljön? Svarar vad jag tycker: Kanske V då, men bara en aning.

Jag skulle tex aldrig i livet säga någonting om Che Guevara heller till någon som har det på väggen, eller har en RAF t-shirt (utan att för den delen ta från Pol Pots skräckvälde, eller Stalins såklart). Bara notera och hoppas att de inte fick the memo. För om de faktiskt fick det är det läge att diskret backa ut. :)
Inte jag heller. Kristna och Bibeln (såg att du tog bort det) är en annan sak tycker jag, det rymmer så mycket mer än bara bokstavstroende och fundamentalism och är ett intressant ämne att diskutera även med troende om än inte alla förstås :)

Inte jag heller. Kristna och Bibeln (såg att du tog bort det) är en annan sak tycker jag, det rymmer så mycket mer än bara bokstavstroende och fundamentalism och är ett intressant ämne att diskutera även med troende om än inte alla förstås :)
ja jag insåg att det var ett dåligt exempel eftersom det bara skulle springa iväg i en egen diskussion :) (alltså att jämföra att få kristna troende läst bibeln och därmed hoppas att få som har X på väggen eller få som har Y på t-shirten läste historia.)

Är det något parti som bryr sig om miljön? Svarar vad jag tycker: Kanske V då, men bara en aning.
Skulle inte säga det. Miljöpartiet är väl de som bryr sig mest just nu. Men de har så många andra strängar på sin lyra och verkar inte helt fokuserade.

Vänsterpartiet hade för några år sedan en bra agenda, men hela tiden risken att de dumpade den snabbt om någotning mer vänster kom emellan. Vilket väl är helt rätt för deras väljargrupp såklart, de är ju vänster först. Men senaste valrörelsen fick de inte lika många poäng som MP av tex Naturskyddsföreningen.

Dock räcker MPs engagemang bara till att sträva mot de åtaganden som Sverige lovat i Parisavtalet såvitt jag förstått. Det går inte utöver det. Vilket säger en hel del om vad alla andra partier lovar (dvs att inte uppfylla Parisavtalet som de själva skrivit under.).

Så MP är inte ett dugg radikala utan de är -vi gör minsta möjliga som vi kommer undan med enligt de avtal vi alla skrivit under. Medan de andra varierar mellan, -vi förstör för att det är kul och motsträvigt och -vi låtsas göra pyttelite. I alla fall i senaste valrörelsen.

Skulle inte säga det. Miljöpartiet är väl de som bryr sig mest just nu. Men de har så många andra strängar på sin lyra och verkar inte helt fokuserade.

Vänsterpartiet hade för några år sedan en bra agenda, men hela tiden risken att de dumpade den snabbt om någotning mer vänster kom emellan. Vilket väl är helt rätt för deras väljargrupp såklart, de är ju vänster först. Men senaste valrörelsen fick de inte lika många poäng som MP av tex Naturskyddsföreningen.

Dock räcker MPs engagemang bara till att sträva mot de åtaganden som Sverige lovat i Parisavtalet såvitt jag förstått. Det går inte utöver det. Vilket säger en hel del om vad alla andra partier lovar (dvs att inte uppfylla Parisavtalet som de själva skrivit under.).

Så MP är inte ett dugg radikala utan de är -vi gör minsta möjliga som vi kommer undan med enligt de avtal vi alla skrivit under. Medan de andra varierar mellan, -vi förstör för att det är kul och motsträvigt och -vi låtsas göra pyttelite. I alla fall i senaste valrörelsen.
Uhm måste understryka att om ingen byter parti för miljöfrågan kommer inget parti att bry sig om den tyvärr. Så jag gör det ändå.

Det låter också konstigt att det skulle vara, Birgitta Dahl, en enskild svensk socialdemokrat som var den som drev igenom förbudet mot freoner när det var en internationell överenskommelse, Montrealprotokollet från 1987 som föregicks av tidigare begränsningar redan på 70-talet efter det att Rowland-Monila-Crutzen lagt fram sina resultat (de fick senare Nobelpriset). Läste på om detta:

Ozone Diplomacy

RICHARD ELLIOT BENEDICK
https://www.arbetarbladet.se/artikel/birgitta-dahl-gjorde-en-hel-generation-miljomedveten/
Du får läsa på lite, regeringen innan Ullsten leddes av centerpartisten Torbjörn Fälldin, Birgitta Dahl var Socialdemokrat så att hon skulle varit den som drev igenom lagen om förbud mot barnaga låter underligt.
Du får läsa på lite själv.
https://sverigesradio.se/artikel/s-sorjer-birgitta-dahl-gjort-mycket-for-kvinnor-i-sverige

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mål och Planer 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka