Birgitta Dahl

Det gick en bra dokumentär på SVT för ett par år sedan om henne. Jag hoppas de sänder den igen eller åtminstone lägger upp den på play.

Hon var väl en del av 68-generationen som dagens kvinnor har mycket att tacka för. ( Jag menar att kvinnor inom den rörelsen banade vägen för dagens kvinnor. Jag har inga exempel på att männen stod på barrikaderna och kämpade för kvinnors rättigheter. )
Jag var i yngsta laget sent 60-tal tidigt 70-tal, men jag minns ändå att männen "på vänsterkanten" slog ordentligt vakt om dina manliga privilegier.

Det var åt hållet: "först fixar vi allt annat orättvist i samhället, sedan ska vi ta oss en titt på Kvinnofrågan".

Så gå eller inga män stod på några barrikader för jämställdhet, eller definierade sig som feminister.

Birgitta Dahl har dött vid en ålder av 87 år.

Jag hade inte en aning om vilken kämpe hon var och hur mycket hon gjort för dagens Sverige med avskaffande av bl a barnaga, föräldrapenning och förskola för alla. Jag tyckte mest hon var en flummig politiker som ville bada i reaktorhallen i Forsmark det lilla jag noterade om henne.

Lite tråkigt att jag inte visste mer tidigare, hon är värd all beundran även om jag politiskt inte kände någon samhörighet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...om-foraldraforsakringen-kallades-karringtjafs

Nej för mig som är född 67 minns jag bara henne som en flummig miljöaktivist typ som alla skrattade åt. Hade ingen aning om vad hon åstadkommit.
Fruktansvärt egentligen.

Jag tycker inte bilden av henne är så ljus med tanke på hur hon länge stödde regimen i Kambodja.

https://www.dn.se/arkiv/debatt/dn-debatt-vad-sade-du-om-pol-pot-birgitta-dahl/
Jag tror inte att du hittar många politiker som fått ett sådant genomslag som Birgitta Dahl fick, där så mycket av det hon sa och gjorde var fullständigt nytt - och nu har blivit till självklarheter - som inte också har begått ett och annat politiskt misstag. Hon ändrade sig ju när hon fattade.

När det gäller jämställdhet och miljön, har hon gått till historien och inte ändrat sig.

Jag tror inte att du hittar många politiker som fått ett sådant genomslag som Birgitta Dahl fick, där så mycket av det hon sa och gjorde var fullständigt nytt - och nu har blivit till självklarheter - som inte också har begått ett och annat politiskt misstag. Hon ändrade sig ju när hon fattade.

När det gäller jämställdhet och miljön, har hon gått till historien och inte ändrat sig.
För mig är det svårt att blunda för att hon ställde sig bakom och länge försvarade en av de värsta regimerna världen skådat. Det är ingen liten sak och något man borde lära av istället för att hylla.

Ja, men det går inte att ge någon beröm utan att någon ska gräva upp skit och peka "se! så dåligt!" som om alla andra människor är så perfekta.

Hur orkar man med?

Låter som en miljö helt impregnerad av misogyni.

Snarare mer om tokigheterna som hon gjorde för miljön. Det ansågs som ett skämt då på den tiden i min superblå kommun att miljön var något att bry sig om. Tyvärr har det nog inte skett så mkt ändring på den punkten 40 år senare!

För mig är det svårt att blunda för att hon ställde sig bakom och länge försvarade en av de värsta regimerna världen skådat. Det är ingen liten sak och något man borde lära av istället för att hylla.
Det är väl ingen som hyllat det? :confused:

Däremot så är det mycket värt att hylla allt som hon gjorde för Sverige och inte minst för svenska barn, kvinnor men även för män, att även de fått förmånen att kunna vara hemma med sina barn när de är små. Jag ser ingen anledning till att förminska att hon kunde som första land i världen driva igenom ett förbud mot barnaga, jag fick aldrig stryk av mina föräldrar men varför skulle det t ex vara tillåtet att slå barn när man inte får slå vuxna?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/lwrGlk/birgitta-dahl-hade-en-varld-att-forandra

Det är väl ingen som hyllat det? :confused:

Däremot så är det mycket värt att hylla allt som hon gjorde för Sverige och inte minst för svenska barn, kvinnor men även för män, att även de fått förmånen att kunna vara hemma med sina barn när de är små. Jag ser ingen anledning till att förminska att hon kunde som första land i världen driva igenom ett förbud mot barnaga, jag fick aldrig stryk av mina föräldrar men varför skulle det t ex vara tillåtet att slå barn när man inte får slå vuxna?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/lwrGlk/birgitta-dahl-hade-en-varld-att-forandra
Birgitta Dahl drev igenom beslut om förbud mot barnaga? Lagen kom 1979 under folkpartisten Ola Ullstens tid som statsminister.

Och vem gjorde jobbet innan det blev ett riksdagsbeslut? Tror du Ola vaknade en morgon och bestämde sig för att idag stiftar jag en ny lag?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...s-for-miljon-och-retade-gallfeber-pa-gubbarna
https://www.dn.se/ledare/isobel-hadley-kamptz-i-dag-hade-pionjaren-birgitta-dahl-domts-ut-som-woke/
Du får läsa på lite, regeringen innan Ullsten leddes av centerpartisten Torbjörn Fälldin, Birgitta Dahl var Socialdemokrat så att hon skulle varit den som drev igenom lagen om förbud mot barnaga låter underligt.

Jag läste själv på och till grund för lagpropositionen från 1978 som föregick lagen så låg en SOU från samma år och som var resultatet av en kommitte som regeringen Fälldin beslutat om. Skummade bara igenom propositionen men vad jag läste verkar det vara samstämmigt över hela det politiska spektrat att barnaga var förkastligt så det låg i tiden med ett förbud men om någon tvunget skall ha politisk cred är det väl regeringen Fälldin och sen Ullsten.

Jo men då på den tiden var hon otroligt motarbetad och ingen tog henne på allvar då.
Att det blivit en självklarhet nu tar inte bort faktum att hon jobbade i en otrolig motvind.

Det låter också konstigt att det skulle vara, Birgitta Dahl, en enskild svensk socialdemokrat som var den som drev igenom förbudet mot freoner när det var en internationell överenskommelse, Montrealprotokollet från 1987 som föregicks av tidigare begränsningar redan på 70-talet efter det att Rowland-Monila-Crutzen lagt fram sina resultat (de fick senare Nobelpriset). Läste på om detta:

Ozone Diplomacy

RICHARD ELLIOT BENEDICK

I henne såg man ju så mycket av det folkrörelsetänkande som på den tiden var starkare och kunde förena rörelserna.
Det var en artikel bara häromdagen om miljörörelsen och dagens fokus på individen, att vi numera tror att vi ingenting kan göra eftersom det är så mycket individfokus och varje individ känner sig hjälplös.

Medan "förr" kände folk kraften i folkrörelsen och att de hade makt, tror inte folkrörelsen var bara vänster utan tror även andra politiska som liberaler kunde få kraft. Vet inte om det är så som i den krönikan, som jag inte hittar, men en intressant tanke.

Rebellmammorna, rebellpappor osv försöker ju säkert få igång någonting sådant igen. För miljön.

Det var en artikel bara häromdagen om miljörörelsen och dagens fokus på individen, att vi numera tror att vi ingenting kan göra eftersom det är så mycket individfokus och varje individ känner sig hjälplös.

Medan "förr" kände folk kraften i folkrörelsen och att de hade makt, tror inte folkrörelsen var bara vänster utan tror även andra politiska som liberaler kunde få kraft. Vet inte om det är så som i den krönikan, som jag inte hittar, men en intressant tanke.

Rebellmammorna, rebellpappor osv försöker ju säkert få igång någonting sådant igen. För miljön.
Jag tror att det är så. Men jag är också "rörelsebarn". Så det ligger nära till hands för mig att tro just så.

Jag tänker mycket på det när det gäller miljön. Ett så stort fokus på vad individer ska göra. Och med nuvarande regering i princip ingen miljöpolitik alls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka