Birgitta Dahl

Mia_R

Trådstartare
Birgitta Dahl har dött vid en ålder av 87 år.

Jag hade inte en aning om vilken kämpe hon var och hur mycket hon gjort för dagens Sverige med avskaffande av bl a barnaga, föräldrapenning och förskola för alla. Jag tyckte mest hon var en flummig politiker som ville bada i reaktorhallen i Forsmark det lilla jag noterade om henne.

Lite tråkigt att jag inte visste mer tidigare, hon är värd all beundran även om jag politiskt inte kände någon samhörighet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...om-foraldraforsakringen-kallades-karringtjafs

Jag hade heller ingen koll på allt hon gjort. Men har träffat henne. Vi var på samma gruppresa för drygt 10 år sedan, jag satt i sätet bakom henne på bussen, vi pratade lite vid måltider och liknande.

Det gick en bra dokumentär på SVT för ett par år sedan om henne. Jag hoppas de sänder den igen eller åtminstone lägger upp den på play.

Hon var väl en del av 68-generationen som dagens kvinnor har mycket att tacka för. ( Jag menar att kvinnor inom den rörelsen banade vägen för dagens kvinnor. Jag har inga exempel på att männen stod på barrikaderna och kämpade för kvinnors rättigheter. )

Det gick en bra dokumentär på SVT för ett par år sedan om henne. Jag hoppas de sänder den igen eller åtminstone lägger upp den på play.

Hon var väl en del av 68-generationen som dagens kvinnor har mycket att tacka för. ( Jag menar att kvinnor inom den rörelsen banade vägen för dagens kvinnor. Jag har inga exempel på att männen stod på barrikaderna och kämpade för kvinnors rättigheter. )
Mina föräldrar är i samma generation. Och åt samma håll politiskt. Jag tror att 68-generationen är tio år yngre, 40-talister snarare än 30-talister.

De var ju över 30 år 1968. Det är ganska åldersstiget för att ockupera kårhus.

Mina föräldrar är i samma generation. Och åt samma håll politiskt. Jag tror att 68-generationen är tio år yngre, 40-talister snarare än 30-talister.

De var ju över 30 år 1968. Det är ganska åldersstiget för att ockupera kårhus.
Jag tror du har rätt och fel. Dvs jag tror man pratar om de som ockuperade kårhus mycket. Men jag tror inte de hade makt nog för att göra någonting väldigt aktivt utan att ha stöd från äldre kvinnor.

Jag kollade precis upp grupp 8 som bildades 1968 (rimligen måste det ju vara en del av 68 rörelsen)
Grupp 8 var en feministisk organisation med ursprung i en basgrupp om åtta kvinnor, bildad i Stockholm 8 maj 1968.

De kvinnorna är födda mellan 1930 och 1941. Mamma som är feminist är ju född i slutet av 40-talet och då är man ju mer av en person som sett upp till grupp 8. 60-talister borde vara mer barn till dem än 70-talister egentligen och det känns som att det är mer 60-talister som minns och beundrar dem än 70-80-talister.

År 1977 gick ett av tio barn på dagis, år 1980 gick var tredje 2–4-åring till dagis. Denna omsvängning har tillskrivits Grupp 8.
:heart::heart:
(Det var så svårt att få dagis på mammas tid och så väldigt krångligt. Trefamiljssystem och svart dagmamma (som iofs var jättebra) och allting. Kö i 5 år tills jag fick plats :heart::heart)

Jag tror du har rätt och fel. Dvs jag tror man pratar om de som ockuperade kårhus mycket. Men jag tror inte de hade makt nog för att göra någonting väldigt aktivt utan att ha stöd från äldre kvinnor.

Jag kollade precis upp grupp 8 som bildades 1968 (rimligen måste det ju vara en del av 68 rörelsen)

De kvinnorna är födda mellan 1930 och 1941. Mamma som är feminist är ju född i slutet av 40-talet och då är man ju mer av en person som sett upp till grupp 8. 60-talister borde vara mer barn till dem än 70-talister egentligen och det känns som att det är mer 60-talister som minns och beundrar dem än 70-80-talister.
Mer troligt att beundrarna finns bland 50-talisterna, vi 60-talister var ju ungar då, om ens födda.

Birgitta Dahl har dött vid en ålder av 87 år.

Jag hade inte en aning om vilken kämpe hon var och hur mycket hon gjort för dagens Sverige med avskaffande av bl a barnaga, föräldrapenning och förskola för alla. Jag tyckte mest hon var en flummig politiker som ville bada i reaktorhallen i Forsmark det lilla jag noterade om henne.

Lite tråkigt att jag inte visste mer tidigare, hon är värd all beundran även om jag politiskt inte kände någon samhörighet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...om-foraldraforsakringen-kallades-karringtjafs
Jag fick upp ögonen för henne för några år sedan först.
I min barndom såg jag henne mest som en tråkig politikertant. Hon uppmärksammades mycket i satirprogrammet Helt apropå, där jag mest fick intrycket av att hon var en ful kvinna. Misstänker att satiren var ganska misogyn på den tiden, om det nu blivit bättre.

Jag fick upp ögonen för henne för några år sedan först.
I min barndom såg jag henne mest som en tråkig politikertant. Hon uppmärksammades mycket i satirprogrammet Helt apropå, där jag mest fick intrycket av att hon var en ful kvinna. Misstänker att satiren var ganska misogyn på den tiden, om det nu blivit bättre.
80-talet var ju så oerhört mycket mer misogynt än man kan tro. När man ser tillbaka får man en total chock. Hon fick stora tänder och var jätteful i satirprogrammen. Alla borrar och sådant såldes med nakna kvinnor innan branchen kontrollerade sig och det blev en regel att man inte fick ha en halv-naken kvinna med om det inte var relevant för reklamen (typ BH reklam). Och på Solstollarna -barnprogrammen var det hela tiden bilder på bikinirumpor och popvideos var mer nakna.

Skönlitteratur var nästan alltid om pojkar som subjekt och flickor som objekt och pojkarna pratade mycket mer i klassrummet. (nu är det ju tyvärr lite väl lite böcker med pojkar som huvudpersoner men)

Om det var en (1) kvinna med i en humorgrupp om 5 så var det superprogressivt. Det var liksom ganska vanligt med en token kvinna då. 1 på 5 var vanligt, men 1 på 3 kunde de köra lite generöst någon gång (som 8 åring man bara oooh det är en kvinna med i fem myror är fler än.. eller oooh det finns kvinnliga Fragglar. (så är ju barnprogram som SVT köper in än idag, men tydligen fixar de till tex tecknade och döper om så det blir fler än ett kvinnligt rosa flygplan osv.).

Kort sagt hon har bidragit till en oerhört imponerande utveckling!

Senast ändrad:

Jag vet inte om vi tänker lika eller olika. Men jag tänker att 68:orna var 40-talister, medan Birgitta Dahl var 30-talist. Och jag tänker nog att 40-talisterna har visat sig rätt bra på att beundra sig själva. 😄

Birgitta Dahl var ju 30-talist. För mig (60-talist) är hon en sån som alltid har funnits och som bidrog stort till att göra livet levbart för kvinnor.

Plus då miljöengagemanget. Det var ändå bra att ha en miljöminister som brydde sig om miljön.

Den här. Oerhört sevärd!
https://www.svtplay.se/video/e4zXZYv/birgitta-dahls-heliga-vrede

Tittar lite på SVT-dokumentären nu på lunchen och blir åter igen påmind om vilken oerhörd tacksamhet vi ska känna till kvinnorna som på 60 och 70-talet kämpade för det som vi idag tar för givet. Birgitta hade inte rätt till en enda dag ledigt när hon fick barn och här sitter jag, med två långa föräldraledigheter bakom mig och och trots det befordran.

Jag vet inte om vi tänker lika eller olika. Men jag tänker att 68:orna var 40-talister, medan Birgitta Dahl var 30-talist. Och jag tänker nog att 40-talisterna har visat sig rätt bra på att beundra sig själva. 😄

Birgitta Dahl var ju 30-talist. För mig (60-talist) är hon en sån som alltid har funnits och som bidrog stort till att göra livet levbart för kvinnor.

Plus då miljöengagemanget. Det var ändå bra att ha en miljöminister som brydde sig om miljön.
68 rörelsen
Många inom vänstervågen var unga studenter, författare eller intellektuella eller på annat sätt knutna till den akademiska världen. Detta kan jämföras med protester tidigare under 1900-talet, då det främst var fabriks- och verkstadsarbetare som var ute och demonstrerade.
Författarna och akademikerna lär ju inte varit 18-23 direkt. Och grupp 8 bildades just 68 av 30-talister, och har den superkända feministsymbolen. Sedan kanske många av medlemmarna var yngre, men de 8 som grundade var ju födda på 30-talet. 1732794881927.webp

Det är det jag menar med att den nog inte fått sådan kraft om inte några etablerade, dvs lite äldre, journalister och akademiker också funnits med.
40-talisterna är onekligen väldigt bra på att beundra sig själva såklart. Dessutom faktiskt i viss mån med orsak. De har varit både helt fantastiska och ganska stora miljöförstörare såklart. Många har ju brytt sig mycket om miljön, och grupperna med 40-talister som arresterats i protester och demonstrationer och suttit med Greta på fredagar är stor, men tror flertalet mest gillar att flyga till Thailand och ha många bilar än idag och bara skratta åt miljöproblem o döda igelkottar. Men jag är ganska säker på att de beundrade grupp 8 grundarna om de var feminister. Speciellt om de gick med.

(Själv är jag 70-talist så Birgitta Dahl syntes mest för mig i satir rätt och slätt, inte mer intressant än Olof Palme, fantastiskt att hon gjorde så mycket! Eller jag vet självklart vad vi har feministerna att tacka för, jag visste bara inte helt att just hon gjorde så mycket.)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka