W

wilsmark

Min blivande foderhäst äter biotin pga sina hovar och ägaren vet inte själv var det går att köpa så därför frågar jag er.

Hittade 1l flaska på hööks men hur länge kan en sån hålla?
Hon skulle tydligen ha den bruna med oranget lock? någon som vet vad man kan hitta den billigt?
Snälla behöver hjälp, har för mig att det är ganska dyrt!

Finns det något annat billigare man kan ge som ni själva har testat?

Sv: biotin?

Kan det vara HoofAid som du menar har för mig att den är brun med orange lock, den finns här på tex. granngården men om du ger hästen annan mat att blanda i så finns ju även pulver vilket brukar bli billigare att ge. Hittade tex. 1 kg för 139 kr normaldos skulle den räcka 80 dagar, kan jag inte påstå att det är dyrt. Finns en massa olika biotin tillskott av olika fabrikat men kolla halten av biotin om du skall jämföra.

Jämför hur mycket biotin pulvret/vätskan innehåller och jämför därefter. Jag har jämfört mycket de gånger mina gått på biotin, och har alltid kommit hem med just "bruna byttan med oranget lock"..
Det finns säkert bättre, men jämför med antal procent biotin, så du inte får massa fyllningsmedel som inte gör någon nytta.

Spara du dina pengar .. ;) biotin är B-vitamin och det producerar hästen själv i grovtarmen.
Har just nu börjat hovvårdskursen (går hippolog), det första läraren frågade oss var om vi köpte Biotin. Vårat svar var: nej och svaret vi fick då var: Bra, det är ändå bara bortkastade pengar och det hjälper inte.

Tack för era svar. Då det är foderhäst får jag inte ändra bort det märket hon använder nu. Hon sa att det kostade ca 3-400 därför jag tyckte det blev mycket.

Bimi: Ja det är den, men jag hittade det inte på granngårdens hemsida, kanske bara finns i butik?

Jag tycker också det. har aldrig använt det tidigare och inte ens hört talas om det.
Pratade även med min lärare idag och hon tyckte det fanns bättre saker att slänga sina pengar på än biotin. men just nu vet jag inte vad jag ska göra.

har ni tips på foderhästar med bra hovar får ni gärna berätta det för mig ;)

Kolla på Trikems hemsida, de brukar ha bra priser.

Min hovis rekommenderade Biotin till min häst som har spröda dåliga hovar. Vi ville få dem finare samt att växa snabbare. Jag fick också tipset att massera kronränderna med hovfett samt att använda olja för att smörja dem.

Hur det än är kommer alla säga si och så samt att ditten och datten inte fungerar. Det bästa är att lära känna sin häst och lita på vad man SJÄLV tycker och tror passar bäst. En säger att Biotin inte hjälper alls, en annan säger att det hjälper, så kommer det alltid vara.
Lite off topic, men med tanke på en del svar du fått: lita på dig själv! :)

tack så mycket.
Hur länge brukar en burk vara ungefär?

Se till att ha bra foder är grunden till allt, definitivt bra hovar hos en häst.

Biotin är bara ett onödigt tillskott som faktiskt inte fungerar, och skulle det fungera så tar det närmare 6 månader innan man vet OM det verkligen fungerar.

Då det inte är min häst får jag inte ändra på någonting tyvärr :)

tack så mycket.
Hur länge brukar en burk vara ungefär?

Jag vet faktiskt inte, jag fick "order" om att ge dubbel dos i början och jag köpte nån annan variant först. Än har jag inte börjat ge av den från Trikem. Just nu har jag en som heter "Biotin" rätt och slätt.
Dock sa min hovis också (appropå vad fullblod nämner) att det tar minst 2 månader innan man ser resultat.

En 4kgs burk måste ju räcka jättelänge iaf, jag har gett dubbel dos i flera veckor och än inte gjort slut på 1 kg så....

Tack för alla era svar
men ägaren hittade en annan som hon tyckte va bättre så tyvärr står jag utan häst igen

Har just nu börjat hovvårdskursen (går hippolog), det första läraren frågade oss var om vi köpte Biotin. Vårat svar var: nej och svaret vi fick då var: Bra, det är ändå bara bortkastade pengar och det hjälper inte.

Vilket ovanligt korkat uttalande. Har denna lärare någon foderutbildning överhuvudtaget?

Denna person påstår alltså att biotin inte har någon effekt på hovkvaliteten utan att veta någonting om era hästar eller vilken foderstat hästarna har.

Jag tycker att du ska skriva ut följande dokument och ge till din lärare:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7556044

“Hoof horn abnormalities in Lipizzaner horses and the effect of dietary biotin on macroscopic aspects of hoof horn quality.”
Josseck H, Zenker W, Geyer H.
Source: Institute of Veterinary Anatomy, University of Zürich, Switzerland.

Du kan stryka under följande meningar:

“Daily administration of 20 mg biotin to a test group of horses (n = 26) and a placebo to a control group (n = 16) showed that after 9 months the test group had significantly improved compared to the beginning of the trial and the placebo group (P < 0.01). In the test group, further improvement was observed during the following 5 months and, subsequently, the same good level of hoof condition was maintained over 3 further years of observation.”

och:

“It was concluded that continuous dietary supplementation with biotin at a daily dose of 20 mg is indicated to improve and maintain hoof horn quality in horses with less than optimum quality hoof.”

Då det inte är min häst får jag inte ändra på någonting tyvärr :)

Då ska du nog inte ta bort lusern ur foderstaten heller... medan du nu letar vidare så fundera på vad för häst du verkligen har råd med - även med vad den ska ha för foder, skoperioder och annat. bara ett tips i all välmening!

Vilket ovanligt korkat uttalande. Har denna lärare någon foderutbildning överhuvudtaget?

Denna person påstår alltså att biotin inte har någon effekt på hovkvaliteten utan att veta någonting om era hästar eller vilken foderstat hästarna har.

Jag tycker att du ska skriva ut följande dokument och ge till din lärare:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7556044

“Hoof horn abnormalities in Lipizzaner horses and the effect of dietary biotin on macroscopic aspects of hoof horn quality.”
Josseck H, Zenker W, Geyer H.
Source: Institute of Veterinary Anatomy, University of Zürich, Switzerland.

Du kan stryka under följande meningar:

“Daily administration of 20 mg biotin to a test group of horses (n = 26) and a placebo to a control group (n = 16) showed that after 9 months the test group had significantly improved compared to the beginning of the trial and the placebo group (P < 0.01). In the test group, further improvement was observed during the following 5 months and, subsequently, the same good level of hoof condition was maintained over 3 further years of observation.”

och:

“It was concluded that continuous dietary supplementation with biotin at a daily dose of 20 mg is indicated to improve and maintain hoof horn quality in horses with less than optimum quality hoof.”

Var inte riktigt så jag menade... Biotin påverkar hovarna, ja. Men onödigt att köpa och ge hästarna via maten.
Faktiskt så vet han vad våra hästar äter, eftersom vi använder skolans hösilage och har hästarna på skolan.

Har även en foderexpert på skolan som säger att det helt enkelt är bortkastade pengar på att köpa biotin.

Jag tycker också det. har aldrig använt det tidigare och inte ens hört talas om det.
Pratade även med min lärare idag och hon tyckte det fanns bättre saker att slänga sina pengar på än biotin. men just nu vet jag inte vad jag ska göra.

har ni tips på foderhästar med bra hovar får ni gärna berätta det för mig ;)

Kan funka att smörja in hovarna regelbundet med olja. :) Jag brukar använda vanlig solros olja eller liknande som man kan köpa på Ica, eller i vilken affär som helst. :)

Skulle tro att det inte riktigt duger att ha testat på 26 hästar, och jämfört med ännu färre. Lite för taskigt underlag för att få en bra studie...

även om studien kanske inte är 100% vattentät så pekar den ju åt ett håll... vad finns det för liknande studier som pekar åt det motsatta?
bara för att hästen kan producera det själv säger ju inte det att ett tillsatt "överskott" inte kommer att ha positiva effekter!

Har även en foderexpert på skolan som säger att det helt enkelt är bortkastade pengar på att köpa biotin.

Och vilka forskningsstudier stöder dessa foderexperter sina uttalande på?

Det finns flera studier som visar på positiv effekt. Här är en annan:

BIOTIN STUDY (Black, 1985)
"The hooves of 85 horses, all supplemented for at least a year, were compared with those of nine control horses. . . . those with significant improvement showed better appearance of the new horn near the coronary band after three to six months of supplementation, and had significant improvement at the weight-bearing border eight to 15 months after the start of biotin supplementation."

Jag vill inte påstå att ett biotintillskott alltid kommer att hjälpa. Det är inte riktigt så enkelt.

Hästen får biotin från fodret och från mikroorganismerna i hästens grovtarm. Tillgången på biotin beror därför i hög grad på foderstaten. Ger man t.ex. lite grovfoder så blir antalet mikroorganismer i hästens grovtarm mindre och mindre biotin tillverkas. Biotin produceras dessutom långt bak i hästens tarmkanal och man kan fråga sig hur mycket av det biotin som mikroorganismerna producerar som hinner tas upp av hästen.

Den mängd biotin som hästen normalt får genom foder och från mikroorganismerna är betydligt mindre än de megadoser som man har använt i dessa studier (20-30 mg/dag).

Jag läste föresten nyss ett inlägg på ett annat forum om någon som hade gett sin häst biotin:

“Just to chime in and support biotin - my IR horse's feet were flat, thin soles and chipping hoofs - very ouchie and problematic for 5 yrs until I started giving him biotin about 3 months ago (and not much either. I use Vita Biotin Crumbles, and I think there is only about 6.5mg biotin per 1 oz serving.) His coat is super shiny too. No ill effects at all! I only wish I would have started him on it sooner.”

Jag vill bara tillägga att jag inte säljer biotin och rekommenderar det inte till alla heller.

Jag vet vad jag har råd med och inte, annars hade jag aldrig ens fått tanken till att köpa/låna häst.
Jag fick väldigt dålig information av ägaren och i efterhand är jag glad att det inte blev jag som fick ta an mig hästen. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 962
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama