Sv: biotin?

Skulle tro att det inte riktigt duger att ha testat på 26 hästar, och jämfört med ännu färre. Lite för taskigt underlag för att få en bra studie...

Faktum är att det är ytterst sällsynt med så många hästar (44 st) i en studie. Vanligtvis brukar forskningsprojekt omfatta betydligt färre hästar. Det är inte särskilt vanligt med hundratals hästar i ett stall och alla hästar kan inte användas av olika anledningar. Dessutom är forskningsprojekt oftast dyra att utföra och ju fler hästar som ingår i studien desto dyrare.

Visst är det problem med undersökningar som är gjorda på endast ett fåtal (< 10) hästar men detta förekommer. Man gör dock alltid en statistisk analys av resultaten och ställer vissa krav på att dessa skall vara statistiskt signifikant. Vanligtvis anses en händelse statistiskt signifikant om konfidensnivån är under 5%. I studien på Lipizzanerhästarna var konfidensvivån 1% (P < 0.01) vilket i princip betyder att om 100 hästar utfodrades med biotin så skulle 99 av hästarna uppvisa förbättrad hovkvalitet.

Sv: biotin?

Jag kan bara hålla med spaderÄss, det var ovanligt många hästar med i detta försök!

SLU tex de kör ofta crossover försök, oftast med bara sex hästar, dessa försök varar oftast bara i tre veckor, en vecka på en foderstat, en omställningsvecka och sedan en vecka på en annan foderstat, enkelt förklarat!

Det försök SLU/Wången håller på med nu på Wången med unga travhästar på enbart grovfoder innehåller ovanligt många hästar och pågår under väldigt lång tid, det är 16 hästar med, hingstar från början numera valacker! I försök i Sverige är det vanligt att man bara använder valacker!

Sen kan jag berätta om en gammal häst med Cushing och IR, den hade så dåliga hovar att de på Djursjukhuset på Strömsholm sa att den aldrig kommer att gå att sko igen och den hade sk barfotaboots i hagen. Den kan numera skos igen då hovarna blivit mycket bättre efter att hästen fått extra biotin! Nu vet jag att spaderÄss tidigare skrivit att biotin kan vara positivt för IRhästar på flera sätt, så denna häst kan ju må bättre på flera sätt, varav ett i alla fall är att den fått tillbaka en viss kvalité på hovarna!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 962
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama