Ramona

Trådstartare
Ni som har biodlingar - hur mycket kostar er biodling er varje år?
Jag skulle vilja ha en kupa eller två för hushållsbehov och sälja överskottet till vänner och bekanta, men är det en ren förlustaffär eller kan jag faktiskt gå plus minus noll på en eller två kupor. I ärlighetens namn använder jag ju inga större mängder honung, även om det blir mer på vintern än på sommaren.
 
Alltså - jag är inte biodlare men har ett gäng i min närhet.

Jag har uppfattat det som att den stora investeringen är arbete. Kupor, ramar, slunga (kan kanske låna/hyras?) skyddsdräkt etc kostar inte så mycket. En del kanske till och med kan köpas begagnade.

Flera av dem som jag känner lever i små omständigheter. De har ett par kupor. De har honungen som en av blommorna i den bukett som försörjer dem. Med tanke på att de knappast skulle ha råd att hålla på med något som kostar mer än det ger så tror jag att det är en smula lönsamt ;)
 
Alltså - jag är inte biodlare men har ett gäng i min närhet.

Jag har uppfattat det som att den stora investeringen är arbete. Kupor, ramar, slunga (kan kanske låna/hyras?) skyddsdräkt etc kostar inte så mycket. En del kanske till och med kan köpas begagnade.

Flera av dem som jag känner lever i små omständigheter. De har ett par kupor. De har honungen som en av blommorna i den bukett som försörjer dem. Med tanke på att de knappast skulle ha råd att hålla på med något som kostar mer än det ger så tror jag att det är en smula lönsamt ;)
 
Ska man köpa in allt nytt så hamnar man på ca 14 000 för 2 kupor + kostnaden för en avläggare/samhälle, men när investeringen är betald så går man + på att ha bin, även om man tänker in betalning för det arbete man lägger ner, så på sikt betalar det sig själv och beroende på mängd man kan skörda så genererar det också en större eller mindre vinst. Kostnad och inkomst beror ju på hur många samhällen man har också såklart.
 
Många börjar med att gå biodlarkurs och få en mentor inom föreningen som dessutom hjälper till med kontakter om begagnat. Ibland finns gemensam slunga eller så hyr de in sig hos någon som har.
Här har jag turen att ha några andra som har två kupor på min mark så jag får lite äpplen, nåja de år när det vart flygväder under blomningen då.
 
Många börjar med att gå biodlarkurs och få en mentor inom föreningen som dessutom hjälper till med kontakter om begagnat. Ibland finns gemensam slunga eller så hyr de in sig hos någon som har.
Här har jag turen att ha några andra som har två kupor på min mark så jag får lite äpplen, nåja de år när det vart flygväder under blomningen då.
Just det.

De jag känner har täta och goda kontakter med varann och med föreningen. De hjälps åt och får avläggare från varann.

- min granne med bin ska flytta, så jag måste gå till någon annan biodlare och fråga om de skulle kunna tänka sig att ställa några kupor här :(
 
Ni som har biodlingar - hur mycket kostar er biodling er varje år?
Jag skulle vilja ha en kupa eller två för hushållsbehov och sälja överskottet till vänner och bekanta, men är det en ren förlustaffär eller kan jag faktiskt gå plus minus noll på en eller två kupor. I ärlighetens namn använder jag ju inga större mängder honung, även om det blir mer på vintern än på sommaren.
Här är en kupa i sådan modell som vi har. Funkar finfint och fördelen är att lådan i sig själv inte väger ett ton. http://www.biredskapsfabriken.se/se/artikel.php?kid=8-71&mall=lista.php&id=1825
Och Töreboda biredskapsbutik har ju ett trevligt nybörjarerbjudande; http://www.biredskapsfabriken.se/se/kategorier.php?kid=8
Och som sagt var, dom lokala biodlarföreningarna brukar ha slungor som man kan få låna för slungan är det som är riktigt dyrt.
Anmäl dig till kurs nu i år så ska du se att du har två kupor nästa höst.
 
Här är en kupa i sådan modell som vi har. Funkar finfint och fördelen är att lådan i sig själv inte väger ett ton. http://www.biredskapsfabriken.se/se/artikel.php?kid=8-71&mall=lista.php&id=1825
Och Töreboda biredskapsbutik har ju ett trevligt nybörjarerbjudande; http://www.biredskapsfabriken.se/se/kategorier.php?kid=8
Och som sagt var, dom lokala biodlarföreningarna brukar ha slungor som man kan få låna för slungan är det som är riktigt dyrt.
Anmäl dig till kurs nu i år så ska du se att du har två kupor nästa höst.
Jag tänker mig en mer modern kupa, såsom Auto Flow. Jag vet att det är mycket snack om dem och att nybörjare tror att de inte behöver inspektera bina, men jag gillar grejen med en Auto Flow. Fattar ju att de ändå måste inspekteras och fixas med bina, men att processen blir så mycket enklare och bättre för bina eftersom man inte behöver störa dem.

I Floby finns det en kurs med topplistkupor, och de verkar ju också lite enklare än de konventionella.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Min sambo är i uppstartsgroparna för honung, han har dock fått/fått låna ett gäng kupor och allehanda tillbehör från sin bror! Men han kommer börja med bioodlarkurs innan han startar, jag vet inte om det är rätta vägen men kan ju vara en början att kolla upp kurser :) hans bror gav bort honungen gratis men hade han tagit betalt hade han nog tjänat en slant, blev rätt mkt honung de åren han höll på!
 
jag vet inte om det är rätta vägen men kan ju vara en början att kolla upp kurser
Nu var jag ute efter att få en rättvis bild av vad underhåll och saker kostade under åren. Vad det kostar att köpa in utrustning är jag fullt medveten om, precis som jag är att jag måste gå en kurs innan jag kör igång. Frågan är väl om det ens är värt att gå en kurs och ha egna kupor, eller om man ska skita i det och istället köpa honungen från någon producent. Ibland lönar det sig inte att tillverka allting själv.
 
Här är en kupa i sådan modell som vi har. Funkar finfint och fördelen är att lådan i sig själv inte väger ett ton. http://www.biredskapsfabriken.se/se/artikel.php?kid=8-71&mall=lista.php&id=1825
Och Töreboda biredskapsbutik har ju ett trevligt nybörjarerbjudande; http://www.biredskapsfabriken.se/se/kategorier.php?kid=8
Och som sagt var, dom lokala biodlarföreningarna brukar ha slungor som man kan få låna för slungan är det som är riktigt dyrt.
Anmäl dig till kurs nu i år så ska du se att du har två kupor nästa höst.
Tack för länktips! :up:

Här är ytterligare en som funderat på bin i flera år, men inte kommit till skott... :angel:
 
Nu var jag ute efter att få en rättvis bild av vad underhåll och saker kostade under åren. Vad det kostar att köpa in utrustning är jag fullt medveten om, precis som jag är att jag måste gå en kurs innan jag kör igång. Frågan är väl om det ens är värt att gå en kurs och ha egna kupor, eller om man ska skita i det och istället köpa honungen från någon producent. Ibland lönar det sig inte att tillverka allting själv.
Får du inte se det som en balansräkning?
Det finns säkert beräkningar på hur mycket honung man får ut. Priset ser du i närmaste livsmedelsaffär.

Om det är värt det beror väl på om du tycker att det är en besvärlig plikt att sköta dem eller finner ett nöje i det?
Det finns ju mycket man gör helt gratis bara för att det är kul. Honung ger ett överskott. Är det tilläckligt roligt för de pengarna?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 743
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 735
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 991
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som bekant så skaffade jag mig två bisamhällen i första halvan av juni förra året. Jag hade bara en topplistkupa som det ena samhället...
Svar
12
· Visningar
1 618
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp