Bio-Glucomin

Skogstroll

Trådstartare
Ger min 25 år gamla valack Glucosamin under uppstallnings perioden för leder.Han är väldigt stel på morgonen när jag släpper ut honom men blir lite bättre under dagen.Är det farligt att ge glucosamin hela tiden i 4-5 månader?behöver man bara ge det en period? Han har en hasledsgalla i ena bak så den är ju en stor bov i dramat.han verkar inte lida så hemskt mycket av det,men han rör sig ju mycket mindre nu är förr.jag tycker att han såg bättre ut efter jag började ge glucosamin men hur bra är det egentligen? Det är ju ganska dyrt:crazy:

Sv: Bio-Glucomin

Tror inte det finns någon regelrätt forskning på vilken effekt glukosamin har på häst, men däremot på människa. Är bevisat bra hos ex.vis äldre människor med artros. När man börjar behandla brukar man behöva räkna med 2-4 veckor!!! innan man ser någon skillnad, och därefter rekommenderas fortsatt behandling under förlängd tid. De vanligaste biverkningarna brukar vara att man blir kass i kistan i början.

Har gett glukosamin till både häst och hund tidigare, varav hästen upplevdes förbättrad i sin smidighet och mindre stel, och hunden som hade artros i höftlederna fick en extrem förbättring, då han istället för att behöva avlivas pga sina besvär nu, flera år senare, leker som en hundvalp! :)

Så om du märker en god effekt hos din gamle herre är det väl inte helt fel att fortsätta. Om den effekten du uppmärksammat är värd priset det kostar för preparatet eller ej är det bara du som kan avgöra.

Efter vad jag förstått bevarar det och ev bygger på nedslitet ledbrosk. Det är alltså effektivt på artroser. I alla fall på människor. Tror inte det finns så mycket forskning på hästar men vet inte. Jag ger min gamling glucosamin och jag märker direkt när jag inte haft råd under en period. Likaledes märker hovslagaren av det och brukar kommentera.

Jag har gett i flera år och har inte märkt något negativt alls.

Ja jag tycker oxå att han blir mycket bättre när han får det,hade inte råd en vinter och då tyckte jag han var mycket sämre.Hans hälsa är värd mycket för mig så jag äter hellre havregrynsgröt än låter honom lida.Ville bara höra hur det har fungerat för er och nu när jag hört mer positivt om det så tänker jag definitivt inte sluta med det.Däremot ger jag det bara under uppstallningstiden,på sommaren är han inte alls lika stel.

ser man ingen synbar förbättring på en månad så har det ingen effekt.
Jag kommer inte ihåg att jag såg någon föbättring på min pålle men han har ju inte heller artros.
Ger fortfarande det för att jag inte vågar sluta.

Vi har gett konstant i säkert 4-5 år minst till vår nu 24 år gamla häst. Vi såg märkbar skillnad efter några veckor och har inte slutat ge henne det sen dess. Under sommaren får hon dock inte lika mycket för det är svårt att få henne att äta kraftfoder när hon går på bete.

Ger min gamling, 28 år, glukosamin, året runt, även på betet.
Ger antingen LitoVet, BioGlucomin eller Flexijoint.
Får även 1 dl nyponskal per dag.

Det finns ju en hel djungel av tillskott...
Det jag har testat är Flexijoint- verkar fungera men dk ska ju inte ges för mkt Litovet- nypon, märkte ingen jätteskillnad men är forskat på, innehåller speciella nypon med GOPO Glucovett- innehåller glucovett, msm och konditorin (tror jag det är;)), tycker att det är bra :)
Man får testa sig fram, alla hästar som människor är ju olika.

Efter vad jag förstått bevarar det och ev bygger på nedslitet ledbrosk.

Ledbrosk som är slitet eller skadat kan aldrig nybildas! Ask me som ska op för andra gången i min axel...Är ledbrosket skadat på häst ex i en kota så är prognosen dålig som sporthäst ex i hoppning på högre nivå trots upprepade behandlingar! Har just haft den erfarenheten på en nyopererad 4-åring där en benbit hittades som förstört stora delar av brosket i kotan=avelssto, prognosen i det närmaste obefintlid som sporthäst på högre nivå än ptomenadridning/avelssto.

Det var vad man sa att man trodde förut men upptäckte att det inte var så när man tillsatte glucosamin.

Det är inte farligt att ge glukosamin.
Jag har gett mina detta innan det blev "känt" till häst och de som varit stela innan har ALLTID visat en förbättring, vissa mer än andra.
Det du ska tänka på är att inte slarva o bara ge då och då som vissa jag känner, svårta tt se rätt effekt då.Sen är det som med allt fodertillskott att man måste ge det 3 månader innan man kan säga nåt.
Har en superglukosamin nu som ett nytt företag säljer som är efter den senaste forskningen, 1kg räcker i 100 dagar och är billigare än andra.
Kolla deras hemsida www.fodertillskott.se

Jag kan inte ge en källhänvisning för det var ett bra tag sedan jag hörde talas om detta. Men om du googlar får du upp ett stort antal träffar som stöder detta.

Sedan kan det givetvis bero på hur långt det gått. Har nedbrytningen gått långt nog kan det kanske vara svårt att vända denna.

*knapplån*
Är nypon bra för gamla hästar som är stela?
jag ger även gurkmeja till gamlingen emellanåt.
Han har en hasledsgalla i ena bak som spökar på morgonen mest.har även märkt att han verkar ha sämre cirkulation i bakbenen det senaste.Hans sulor är tunnare bak..:cry:
Han vill gärna springa på morgonen när de andra busar men det går inte riktigt..frampå dagen går det bättre..då kan han springa ibland..tycker det är jättejobbigt..vill helst att han ska få en sista sommar för på somrarna lever han verkligen upp..Han är så himla fin i hull och inte det minsta svankig..men han blir tröttare och tröttare nu..sover mycket i hagen.

Nypon fungerade jättebra på mina gubbar. Tyvärr tröt kassan så jag inte kunde fortsätta. Det blev för dyrt i längden med två stycken som skulle äta. Nämligen tålde fångis det också jättebra och hans mage blev bra av det. Men ska sätta igång så fort kassan stabiliserat sig igen.

Jag känner igen din beskrivning av gamlingen. Jag har själv en sådan. Tjugoåttaåringen är pigg som tusan men trettiofyraåringen sover mycket nu. Jag tror att det är en markering av att årstiden inte är så kul heller. Jag tänker göra tvärtom och ta bort min i juni. Han faller alltid ur på sommaren när det blir för varmt och allt otyg i luften sätter i gång att stickas. Tänkte han skulle få vårmånaderna och äta ordentligt sedan blir det tyvärr goodbye.

Fast de vetenskapliga artiklarna jag ögnat igenom ställer sig väl lite frågande till om Glukosamin kan ha en sådan effekt på häst (när det administreras oralt speciellt) som det har på människa. Däremot har jag förstått kan det väl kanske ha en antiinflammatorisk effekt?

/Qbaby

Ja, på hästar har jag tyvärr ingen aning. Tror inte fullständig forskning finns där men vet inte. Det enda jag kan konstatera är att det hjälper min gamleman.

Menar du alltså att man kan injicera glucosamin? Har jag aldrig hört men å andra sidan är det mycket jag inte har hört.

Hittade bl a detta när jag googlade på glukosamin till häst. Det verkar vara reklam men kanske ändå har någon förankring.

Glukosamin är ett aminosocker som finns naturligt i kroppen. Det finns i speciellt hög koncentration i leder, senor och ledband, och stimulerar återbildning av ledvävnad. Genom att tillföra glukosamin ökar produktionen av ledvätske- och ledbroskämnen, vilket leder till en bättre “smörjning” av leden samt att till redan uppkomna skador i leden läker. Det finns inga indikationer på att glukosamin ger upphov till biverkningar.

Nja, de studier som jag läst har man, när de är gjorda på hästar, gett dem oralt eftersom det är (antar jag) det sättet man lättast administrerar ämnet, Där har man visat att det är tveksamheter angående effekten av just ledbrosket.
Däremot kunde de visa på att vissa IL (interleukiner) var uppreglerade vilket kunde visa på en antiinflammatorisk effekt. Kanske kan vara det som ger en god effekt på din gamling?
Sen finns det rena cellstudier (cellinjer från häst).

På pubmed kan man hitta en del studier gjorda. Vissa av dessa ligger även på Google Scholar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka