Bio-Glucomin

Sv: Bio-Glucomin

Ja det enda jag vet är att det ser ut att fungera på honom.Min mamma åt glucosamin ett tag oxå för sina leder och hon tyckte det fungerade toppen.
På vilket sätt fungerar nypon och vad är det bra för?
Min gammelgubbe mår sämst i lederna på vintern..nu är han som sämst.Men jag får se hur han utvecklas..vill inte att han ska lida..

På människor är jag övertygad att det fungerar.
Tyvärr vet jag inget om nypon och dess funktion för leder.
/Qbaby

Senast ändrad:

Jag kan inte ge en källhänvisning...

...Sedan kan det givetvis bero på hur långt det gått. Har nedbrytningen gått långt nog kan det kanske vara svårt att vända denna.

Har tyvärr inte heller någon källa i bakfickan men till de studier som gjorts för människa har man visat att glukosamin ökar tillverkningen av ledvätska, bättre kvalitet på ledvätskan samt att man kunde se nybildning av ledbrosket!
Att observera är att brosk läker oerhört långsamt, och i många fall kan det vara så att ett pågående slitage omöjliggör läkning, beroende på var skadan sitter.

Bara för att det fungerar på människor behöver det ju inte fungera på samma sätt på häst. Hästar och människor har ju ganska olika fysiologiska förutsättningar.

Nja, de studier som jag läst har man, när de är gjorda på hästar, gett dem oralt eftersom det är (antar jag) det sättet man lättast administrerar ämnet, Där har man visat att det är tveksamheter angående effekten av just ledbrosket.
Däremot kunde de visa på att vissa IL (interleukiner) var uppreglerade vilket kunde visa på en antiinflammatorisk effekt. Kanske kan vara det som ger en god effekt på din gamling?
Sen finns det rena cellstudier (cellinjer från häst).

Det var detta jag menade ...När man ger oralt dvs via munnen är det ju vissa tveksamheter i att det når ut till leder/ledbrosk. Och som jag skrev tidigare skadat ledbrosk nybildas och återbildas inte via glucosamin, då måste man ge injektioner direkt i leden ex med IRAP (stamceller, framodlade via hästens eget blod) prognosen där vet jag inte det är väl på försöks stadiet ännu.

Men det finns ju en massa preparat att ge om man vill, det är ju bara plånboken som styr...:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka