Bilträning

Lite uppdatering.

Hon älskar nu sin bil. Sätter upp tassarna på stötfångaren när vi ska iväg och somnar gärna på hemvägen om vi gjort något tröttande. Största "problemet" är nu att hon helst vill ligga kvar om hon är trött och kan vara lite svår att lyfta ut när vi kommit hem. :D

Hur tränar ni att åka bil? Tänker främst ni som är ensamma med valp och då måste ha hunden ensam där bak.

Skulle vara kul att komma iväg på lite miljöträning så småningom och hon måste kunna åka en bit om sex veckor då jag börjar jobba igen och jag vill gärna att det blir bra från början.
Jag har köpt galonskydd till sätet och kört valpen fram första gångerna, mindre risk för åksjuka och bekvämt att kunna prata med dem/ge dem godis/klappa lite på dem första gångerna.

Biltränar inte om inte en valp är åksjuk. Då är det lätt att den börjar bli motsträvlig till bilen över lag och då får det bli div knep för att bilen ska bli positiv.
Åksjukan växer bort men att förknippa bilen med något negativt kan kvarstå.

Har en sådan 6 månaderstik hemma nu. Hon måste åka på fastande annars spyr hon tills hon spyr galla. Små korta turer till positiva ställen med godis efteråt i nuläget för att försöka vänta ut åksjukan och behålla en positiv bild av bilen.
Hennes syster berörs inte alls av bilen.

Biltränar inte om inte en valp är åksjuk. Då är det lätt att den börjar bli motsträvlig till bilen över lag och då får det bli div knep för att bilen ska bli positiv.
Åksjukan växer bort men att förknippa bilen med något negativt kan kvarstå.

Har en sådan 6 månaderstik hemma nu. Hon måste åka på fastande annars spyr hon tills hon spyr galla. Små korta turer till positiva ställen med godis efteråt i nuläget för att försöka vänta ut åksjukan och behålla en positiv bild av bilen.
Hennes syster berörs inte alls av bilen.

Ale fick postafen i början, för att bli av med den trista associationen som de får av illamåendet i bilen. Ett par resor med illamående satte sig i huvudet på henne, så hon fick äta postafen tills hon var 4-nånting månader gammal. Då såg jag till att köra korta sträckor till ställen som var kul: badplatsen, fåren, storskogen osv.

Nästa valp kommer få postafen direkt om den visar tecken på illamående, jag kommer inte chansa på att det "växer bort". Det funkar inte för mig att ha hundar som inte gillar bilen.

Ale fick postafen i början, för att bli av med den trista associationen som de får av illamåendet i bilen. Ett par resor med illamående satte sig i huvudet på henne, så hon fick äta postafen tills hon var 4-nånting månader gammal. Då såg jag till att köra korta sträckor till ställen som var kul: badplatsen, fåren, storskogen osv.

Nästa valp kommer få postafen direkt om den visar tecken på illamående, jag kommer inte chansa på att det "växer bort". Det funkar inte för mig att ha hundar som inte gillar bilen.
Hon får det också om vi vet att vi ska iväg eller åka lite längre sträcka. Tyvärr blir hon fruktansvärt slö och avtrubbad på postafen så all form av träning och spårning blir utesluten.

Flera av mina hundar har varit åksjuka och det har gått bort runt 7-8 mån. Att det skulle bestå är jag inte orolig för.

Hon får det också om vi vet att vi ska iväg eller åka lite längre sträcka. Tyvärr blir hon fruktansvärt slö och avtrubbad på postafen så all form av träning och spårning blir utesluten.

Flera av mina hundar har varit åksjuka och det har gått bort runt 7-8 mån. Att det skulle bestå är jag inte orolig för.
Det är inte så mycket illamåendet som antipatin mot bilen jag är rädd ska bli bestående. Med tanke på hur sjukt många mil vi åker varje år är det otänkbart att ha en hund som inte gillar bilen, som sagt :(

Det är inte så mycket illamåendet som antipatin mot bilen jag är rädd ska bli bestående. Med tanke på hur sjukt många mil vi åker varje år är det otänkbart att ha en hund som inte gillar bilen, som sagt :(
Samma här, bilen måste funka när man har hundar som ska tävla och prestera.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 082
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka