Det måste nästan vara kombinationen stol och bil? Vi har izi kid x2 och även när stolen är i det mest upprätta läget så kan sonen sova utan att tappa huvudet. Och det borde ju inte vara så stor skillnad mellan modellerna?

Min tanke var att det beror på skålade sportsäten, men så upplevde jag samma sak med x2 i mina föräldrars bil med annan sätesutformning. Min tös har väldigt stort huvud, kanske beror på det. :p För bakåtlutat är ju inte bra, så infon från @Pontevecchio om max 30 grader var ju bra.

Ja låter som att isofix mest är en nackdel på dessa stolar. Nåt positivt?
Ska åka och testa. Att åka bakvänt är en självklarhet, men bra info inför senare.

Jag gillar Isofix. Lättmonterat och mindre risk för felmontering. Underlättar om man ska flytta stolen mellan olika bilar. Viktgränsen på 18kg kan vara en nackdel. Personligen ser jag inte 18kg som någon begränsning då min tös troligen kommer vara närmare 5 år då hon passerar 18kg. För mig var det viktigare med en stol som inte har 9kg som nedre gräns.

Jag gillar Isofix. Lättmonterat och mindre risk för felmontering. Underlättar om man ska flytta stolen mellan olika bilar. Viktgränsen på 18kg kan vara en nackdel. Personligen ser jag inte 18kg som någon begränsning då min tös troligen kommer vara närmare 5 år då hon passerar 18kg. För mig var det viktigare med en stol som inte har 9kg som nedre gräns.
Jag har inte tittat närmre på stolarna med Isofix. Fästes de även till någon del med bälte? Eller är det bara med I-fästet?

Jag har inte tittat närmre på stolarna med Isofix. Fästes de även till någon del med bälte? Eller är det bara med I-fästet?
Med isofixfäste används inte bilens bälte alls. Jag läste oroväckande statistik om hur många vanliga bilstolar vs isofix som var felmonterade och det fick mig att välja isofix. Det går i princip inte att montera isofix fel.

Vissa bilar tex Audi har Isofix löjligt enkelt tillgängligt. Vår Passat är betydligt meckigare.

Ang lutning så har vi sportsäten så maxways egna lutningsfunktion räcker inte till utan vi använder en kil för att jämna ut.

Precis så resonerar vi också om Isofix. Däremot får man ju tänka på att stolen har längdgräns på 105 cm också. Min son är av liten modell och kommer om han fortsätter följa sin kurva vara 6 år innan han väger 18 kg och 105 cm vid 5 år. En stol med minimumvikt 9 kg hade han fortfarande inte kunnat använda och han är 15 månader nu...

Men vi är medvetna om risken att stolen kanske inte kommer att räcka hela bakåtvända perioden. Men förhoppningsvis har han ett yngre syskon vid det laget som kan ta över stolen :)

Min tanke var att det beror på skålade sportsäten, men så upplevde jag samma sak med x2 i mina föräldrars bil med annan sätesutformning. Min tös har väldigt stort huvud, kanske beror på det. :p För bakåtlutat är ju inte bra, så infon från @Pontevecchio om max 30 grader var ju bra.

Haha även här är det en storhuvad liten herre :p (eller rättare sagt precis strax över medel på huvudet men liten på resten). Var tvungen och kolla hur mycket får stol lutar i lutningsläge och det var precis på gränsen för det rekommenderade :)

Hinner bara svara lite snabbt:
Vi har en axkid minikid utan isofix som vi är nöjda med. Valet av stolen föll på att att den fått "bäst i test" av stolarna som finns i mellansegmentet prismässigt och för att vi varit nöjda med deras babyskydd. Det enda negativa jag har att säga om stolen var att jag upplevde hoppet mellan babyskyddet och minikiden som stort, alltså då dottern vägde kring 9 kilo. Hon var för stor för den ena stolen och för liten för den andra. Då upplevde vi att minikiden inte hade tillräckligt mycket lutning och hon satt ihopkurad och att huvudet åkte fram. Vi försökte hitta en lutningskil för att bättra på lutningen, men den var svår att få tag i just då, på nätet var den slutsåld och vi hittade den inte i fysiska butiker. Efter ett par veckor blev det bättre och nu väger damen cirkus 10 kilo och sitter jättebra i stolen (vet inte hur mycket längre hon blivit under det halvåret hon haft stolen, men det spelar helt klart in).

Sambon tyckte stolen var bökig att sätta fast första gången, men efter det har det gått som en dans. Jag flyttade den i morse på ingen tid alls. Har ingen aning om hur stor den är i jämförelse med andra bilstolar, i min bil får passageraren fram sitta trångt, i sambons bil är det inga problem (båda opel astra av en äldre och nyare årgång). I helgen hade vi den i en volvo v70 och stolen tog ingen plats alls.

Hinner bara svara lite snabbt:
Vi har en axkid minikid utan isofix som vi är nöjda med. Valet av stolen föll på att att den fått "bäst i test" av stolarna som finns i mellansegmentet prismässigt och för att vi varit nöjda med deras babyskydd. Det enda negativa jag har att säga om stolen var att jag upplevde hoppet mellan babyskyddet och minikiden som stort, alltså då dottern vägde kring 9 kilo. Hon var för stor för den ena stolen och för liten för den andra. Då upplevde vi att minikiden inte hade tillräckligt mycket lutning och hon satt ihopkurad och att huvudet åkte fram. Vi försökte hitta en lutningskil för att bättra på lutningen, men den var svår att få tag i just då, på nätet var den slutsåld och vi hittade den inte i fysiska butiker. Efter ett par veckor blev det bättre och nu väger damen cirkus 10 kilo och sitter jättebra i stolen (vet inte hur mycket längre hon blivit under det halvåret hon haft stolen, men det spelar helt klart in).

Sambon tyckte stolen var bökig att sätta fast första gången, men efter det har det gått som en dans. Jag flyttade den i morse på ingen tid alls. Har ingen aning om hur stor den är i jämförelse med andra bilstolar, i min bil får passageraren fram sitta trångt, i sambons bil är det inga problem (båda opel astra av en äldre och nyare årgång). I helgen hade vi den i en volvo v70 och stolen tog ingen plats alls.

Tack för svar! Hur lång är dottern nu när hon sitter bra i den?

Med isofixfäste används inte bilens bälte alls. Jag läste oroväckande statistik om hur många vanliga bilstolar vs isofix som var felmonterade och det fick mig att välja isofix. Det går i princip inte att montera isofix fel.
Ok!
Man får ju hoppas att personer som inte är kompetenta att montera en bilstol tar hjälp. Men jag har också hört tidigare att det är mga som felmonterar. Skrämmande. Om det nu stämmer.

Själv väljer jag bort Isofix efter att ha sett hur klent montage det är. Jag är förvånad att maxgränsen inte är ännu lägre med I-fix.

Ok!
Man får ju hoppas att personer som inte är kompetenta att montera en bilstol tar hjälp. Men jag har också hört tidigare att det är mga som felmonterar. Skrämmande. Om det nu stämmer.

Själv väljer jag bort Isofix efter att ha sett hur klent montage det är. Jag är förvånad att maxgränsen inte är ännu lägre med I-fix.
@MaRomer är bra på att beskriva hur man monterar. Sedan hon lärde mig, via nätet, har mina stolar suttit som en smäck utan större ansträngning, ja förutom nu när två ska sitta bredvid varandra och det är ett mindre träningspass... :D

Många kanske fäster utan stt läsa bruksanvisning? Maxway tex kan man få att sitta hårt men ändå har inte stödbenet fått grön markering tex.

Snart dags för oss att byta från babyskyddet och jag är mest förvirrad...
Vad ska man kika på?
Är dyrast alltid bäst?
Isofix eller ej?

Kikar nu på Axkid Minikid och Britax Hi-Way/Max Way. Erfarenheter och åsikter om dessa? Andra förslag?

Du har fått väldigt många råd, och mitt tips gäller endast ifall ditt barn är större än medelsnittet. Kolla maxvikt och längd på bilbarnstolen :)

Vår 2 1/2 åring väger 19 kg, och är 102 cm lång. Vi måste byta stol i höst igen, sonen har en maxi cosi mobi och en britax (vet inte vilken just nu) beroende på vilken bil vi tar. De börjar båda två bli för korta i ryggen och ingen av dessa stolar kan han ha tills han är 4-5 år.

Nu har jag hittat hit ;) så fråga på om ni undrar något.

Rent generellt när man söker stol så sätt upp krav på vad stolen ska ha. Tex isofix, stödben, bältesmonterad, förankringsband, bälte och isofix, kombi, lutningsläge, 18 eller 25 kg, ska syskon ärva?, flyttade ofta? Osv osv. Därefter beger man sig till butik och monterat! Samtliga! Stolar i bilen. Gärna på flera platser. Detta är er rättighet som ev köpare. Ring gärna butiken och förvarna. Så det inte är fullt just då.

Det är första stegen man ska tänka på.

@MaRomer samtliga?! :Eek: det hade vi aldrig pallat :p jag tackar dig som levande uppslagsverk och vänder mig till internetshop när vi diskuterat klart ;)

Mindre kul om man köper en stol och bara testat fram eller bak... Å sen måste man ändra plats. Det är bara tre platser du behöver testa. Sida bak, mitten bak och om man nu väljer att ha fram (vilket jag inte rekommenderar) så fram.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 657
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror