Bilnyckelproblem

BernT

Trådstartare
Var och bytte nyckel förut till bilens fjärrkontroll, hade inte bilen med, väl hemma så gick jag ner i garaget och testade så den funkar då jag ska bort ikväll och behöver ha bilen. Nyckeln funkade inte... är dessutom enda nyckeln vi har = vi har en låst bil nu som vi inte kommer in i.

Den som bytte i affären sa något om att "om den inte funkar, be din kille hålla på en pol på batteriet" någon som förstår vad han menade? Vi kommer ju inte in i motorn till batteriet ens eftersom det inte går när bilen är låst... allt detta sa han efter han bytt, hade han pratat om det innan hade jag inte lämnat in min nyckel där.

Typ halvkris, måste ha bilen och hinner inte förbi butiken för att säga åt dom att fixa det de ställt till med förrens imorgon.

Jag hade ringt en bärgare som hade fått tagit med bilen till verkstad eller hyrt en bil för resan ikväll/åkt taxi om det inte är någon längre sträcka och gått tillbaka till stället som hjälpt er med nyckeln imorgon :up:

Var och bytte nyckel förut till bilens fjärrkontroll, hade inte bilen med, väl hemma så gick jag ner i garaget och testade så den funkar då jag ska bort ikväll och behöver ha bilen. Nyckeln funkade inte... är dessutom enda nyckeln vi har = vi har en låst bil nu som vi inte kommer in i.

Den som bytte i affären sa något om att "om den inte funkar, be din kille hålla på en pol på batteriet" någon som förstår vad han menade? Vi kommer ju inte in i motorn till batteriet ens eftersom det inte går när bilen är låst... allt detta sa han efter han bytt, hade han pratat om det innan hade jag inte lämnat in min nyckel där.

Typ halvkris, måste ha bilen och hinner inte förbi butiken för att säga åt dom att fixa det de ställt till med förrens imorgon.
Kolla om det går att ta isär bluppen och det finns en vanlig reservnyckel inuti. Det verkar finnas på många nycklar utan nyckel (jag har precis kollat hur jag skulle byta batteri på min nyckel med nyckel och ramlade över fler instruktioner.)

jag skulle aldrig våga ha bara en nyckel till en bil

Vi har tre men de andra två är urladdade pga inte orkat byta. En är ev vattenskadad. Iaf vi har tre men bara en fungerande (eller ja fd fungerande då). Kanske skulle lagt till att det är enda nyckeln vi har med batteri i.

Gick ner i garaget igen, låste upp utan blipp, väntade på att larmet skulle gå igång men var helt tyst. Gick att starta bilen med. Vet att en annan gång jag låst upp utan blipp har larmet tjutit och bilen inte gått att starta. Fattar inget.

Så den funkar ju att ha ikväll men ska lämna in alla nycklarna till Saab nästa vecka och få de fixades så jag slipper såna här problem, lärde mig ngt iaf. Vågar inte lämna på samma ställe som idag så får bli Saab direkt.

Vi har tre men de andra två är urladdade pga inte orkat byta. En är ev vattenskadad. Iaf vi har tre men bara en fungerande (eller ja fd fungerande då). Kanske skulle lagt till att det är enda nyckeln vi har med batteri i.
Men kan du inte byta batteri själv på en av dem? Jag kanske inte riktigt förstår men batteriet till min nyckel tog slut så jag klev in på macken, bad om en mejsel att öppna nyckeln med och sen kollade vi vad det var för batteri, tog fram ett nytt och skruvade ihop. Det var inte svårare än att byta batteri på valfri leksak men min bil kanske är antik i jämförelse?

Men kan du inte byta batteri själv på en av dem? Jag kanske inte riktigt förstår men batteriet till min nyckel tog slut så jag klev in på macken, bad om en mejsel att öppna nyckeln med och sen kollade vi vad det var för batteri, tog fram ett nytt och skruvade ihop. Det var inte svårare än att byta batteri på valfri leksak men min bil kanske är antik i jämförelse?

Nä det är för avancerat. Nu när jag googlat (i efterhand) står det att man alltid ska lämna in till Saab... bra att man googlar sånt i förväg liksom :p

Så var det med min (men jag fick inte upp den utan lämnade in den ändå). Stod i bilens manual hur man skulle göra.

Nä det är för avancerat. Nu när jag googlat (i efterhand) står det att man alltid ska lämna in till Saab... bra att man googlar sånt i förväg liksom :p

Klart det står ;) Men såvida det inte är en väldigt ny bil för då är det ju mer opelskit och dom vet jag inte hur dom funkar :p Men är det en Saab så är det bara att med typ ett gem öppna nyckeln och köpa ett likadant batteri, du behöver absolut ingen verkstad för det. Det vore som att behöva gå in på audio video varje gång du behöver byta batterier i fjärrkontrollen :D

Nu har vi i min familj visserligen aldrig lyckats ladda ur någon nyckel, däremot köra sönder bilar på löpande band....:p
Men vad jag vet så går det att ta isär nycklarna med en husnyckel/gem/liknande, iaf på våra två senaste bilars nycklar; BMW 318 -08 och Skoda Octavia Combi -14.
Vattenskada tror jag inte heller ni behöver oroa sig för, båda ovanstående har åkt x antal varv i 40.C bomullstvätt, utan att något hänt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?

Omröstningar