Billigt vindskydd

Hopp

Trådstartare
Bor i platta Skåne och har hagarna på en åker utan några naturliga vindskydd (eller skydd mot solen, när den kommer igen).
Tänkte höra om ni har något tips på billigt vindskydd?
Antingen att köpa eller fixa själv. Bara så att de har något skydd när de går ute hela dagarna.
 
Sv: Billigt vindskydd

Mmm...

Det är en tuff uppgift. En tjej jag känner byggde ett vindskydd härom året. Hon ville inte behöva lägga ner så mycket pengar på det. Problemet blev dock att det inte höll när det började blåsa efter jul. Plåtarna flög flera hundra meter när vinden slet sönder vindskyddet.

Tror att billigaste sättet att komma undan och hitta något som håller är att leta i annonserna efter något industriskjul eller mindre maskinhall som är till salu, oftast för transportkostnaded. Brukar dyka upp sådana annonser i ATL då och då.

Mvh. Bowman
 
Sv: Billigt vindskydd

Tänk bara på att ett vindskydd ska vara utformat så att det håller för en hästspark d v s precis som ett vanligt stall. Det får heller inte vara gjorda så att hästarna kan skada sig på det.
Det innebär att ren plåt, tält och klena konstruktioner inte är godkända. Ska man t ex använda plåt så måsten den kläs med något så att inte hästarna kan sparka sönder den. Vilket brukar innebära en kraftig sarg av trä, vilket då innebär att det blivit billigare att bara bygga i trä från början.
 
Sv: Billigt vindskydd

Grannen (också i platta Skåne) har lyckan att vara sambo med en snickare så hon har ett kalasbra vindskydd, gjort helt i trä. Det är liksom vinklat som ett L längst ut på båda sidorna på "långsidan" och står mitt i hagen, så att det finns alltid någon sida som läar. Jag kan inte måtten på det men kan se om jag kan smyga mig bort och fota det någon dag i dagsljus. :) Uppenbart måste det vara rejält förankrat med plintar eller motsvarande nertill för det har stått pall både förra adventsstormen och kanske har det stått där ända sedan Gudrun och Pär och allt vad ovädren hetat.

Jag ser ofta att deras hästar står vid detta vindskydd så jag är lite avis! Men har å andra sidan själv hyggligt vindskydd med en hage som sträcker sig ner på båda sidorna stallbyggnaden så de brukar också kunna komma undan hyfsat.
 
Sv: Billigt vindskydd

Jag och en kompis ska styra upp en ligghall på hennes gård i vår/sommar (till mina hästar, två maxade c-ponnier, men måtten har jag koll på och vi kommer plussa på det) har ni några tips och big nono? Det blir i kraftigt (heter det så?) trä och plåttak. En tanke vi har idag är att bygga intill hennes lada så baksidan kommer vara ladans vägg? Hur är det bäst att sätta öppningarna? Något annat att tänka på?
 
Sv: Billigt vindskydd

Det billigaste måste ju vara att få tag i virke via t.ex. ett lite mindre sågverk och sedan bygga själv. Vill minnas att vår ligghall gick på runt 15000 med den typen av billigt virke(bra mycket bättre än typ by**max), plåttak och grusad botten.

En annan variant en vän har är ett gammalt "skåp" från en godslastbil! Verkar superbra! Går att flytta med maskin/pallyftare och är av träskivor som är svåra att sparka sönder. De kan inte kosta många tusen om man lyckas hitta dom! Dom är ju egentligen "skräp" när de byter ut skåpen till nyare. Det svåra är nog att hitta dom...

De tips jag kan ge (med tanke på Gimlans inlägg) är kondensskyddad plåt till taket! När det regnar inifrån taket för att det blir kondens är INTE roligt, bädden blir blöt... Kan man så gjut platta som botten, det heter ju enligt lag "torr liggplats" -jag har inte lyckats få grusbädden helt torr när det har varit pisseblött ute...har fått bädda om många gånger när fukten i marken går upp o blöter ner bädden! Jag måste oxå säga att jag trivs bäst med ligghall med fyra väggar och två öppningar istället för ligghallar med helt öppen långsida. Det blir bättre skydd... Häng även upp frysgardiner så slipper man snö/regn in på vintern och insekter på sommaren! Det sistnämnda mycket uppskattat av hästarna...
 
Sv: Billigt vindskydd

Skåpen finns på vissa företag som säljer lastbilar och lagar skåp som är förstörda. De som är för förstörda kan man få riktigt billigt. Mest frakten som kostar, men de är grymt bra!
 
Sv: Billigt vindskydd

Har i höst köpt ett lasbilsskåp till (jag antar att det är mitt du menar ;) ). Vi köpte av ett företag som sålde ut dem för de skulle lägga ner. Det är i jättefint skick och kostade 1 500 kr vilket var det dyraste de hade. Transporten kostade 3 000 kr så totalt 4 500 kr. Nu var detta jättebilligt för de kostar ofta betydligt mer men håll utkik på blocket. Det kommer sådana här annonser då och då.

Enda "nackdelen" är att hästarna älskar dessa lösdrifter så de bosätter sig i dem ;) Det blir mycket att mocka men hästarna älskar dem och det är så skönt att veta. Idag när jag kom ut låg 4 st och vilade samtidigt. En stod upp och en stod utanför. De andra stona var i den andra lösdriften. Det var efter de ätit sitt morgonhö och det var fint väder ute. De använder som sagt för jämnan och det är ett gott betyg. Vi har köpt sådana som har en öppning/dörr på ena långsidan också. Det är en av anledningarna till att så många är där inne samtidigt. Även de lågrangade vågar vara där inne, för ingen blir trängd in i ett hörn utan att kunna ta sig ut lätt. De är också godkända av djurskyddet som varit och inspekterat dem :)
 
Senast ändrad:
Sv: Billigt vindskydd

Delvis KL
När det gäller lastbilsskåp så måste man kolla upp måtten på dom, för det finns de som inte håller rätt mått för att vara godkända för hästar d v s höjd 220, som ju är den lägsta höjd man får ha över huvud taget. Har man sedan lite större hästar så är det 1,5 * mankhöjden som är det mått man måste ha koll på. Det innebär att till en häst som 160 cm i mankhöjd måste höjden vara 2,40 och till en häst på 175 cm är det 262,2 cm. Då ska man också mäta från bädden och upp så med strö och bädd blir många lastbilsskåp för låga.

Annars så kan just dessa skåp vara bra lösningar.
 
Sv: Billigt vindskydd

Nu har jag inte måtten framför mig men de är godkända för våra hästar med råge. Nu har vi islandshästar så det är lättare att hitta godkända skåp till dem men det finns en del skåp som är väldigt höga. Transportören påpekade detta (att jag skulle hålla koll på att inte köpa ett för högt, om jag inte ville betala extra för transporten hit), för de är så höga att de får åka andra vägar till oss för att ta sig fram.

Samma sak gäller alla vindskydd, lösdrifter - måttkraven ska givetvis vara uppfyllda för att få det godkänt. Det utgick jag från att trådskaparen har koll på. Jag tipsar om det som fungerar och är godkänt här hos oss.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 611
Senast: Grazing
·
Fordon Jag skulle vilja ha ett annat nackstöd på min bil för det som finns passar inte min rygg. För mig som har ryggproblem skjuter mitt...
Svar
18
· Visningar
789
Senast: Seaside
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
620
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp