Billigt ledtillskott?

Saraoliv

Trådstartare
Har en häst med spatt som under sin behandlingstid fick flexijoint, vilket jag tyckte han svarade bra på. Nu när spatten har gått in i ej aktiv fas så skulle jag vilja ge något ledtillskott som hjälper han att hålla sig smidig. Hade gärna fortsatt med flexijoint, men det är så ruskigt dyrt! Finns det något annat tillskott som kan tänkas passa en spatthäst som inte är så dyrt? Gärna inte mer än 300kr/månad. :)
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Det enda jag inbillat mig fungera på min halvstela häst är nypon/björk.
Jag vet inte vad det kostar i månaden, men runt nån hundring. Man ger två matskedar per dag, och nån liter kostade när jag köpte 60 kr, om jag minns rätt.

Tilläggas bör att det är "rekommenderad karenstid 96 timmar" om du tävlar.
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Jag tycker att gurkmeja fungerar väldigt bra. Kostar 166 kr för 500 gram där jag köper och man ger 1 msk/dag så det räcker i 50 dagar.
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Håller med föregående talare om att Gurkmeja är bra. Nypon-björk är min personliga favorit, 2msk per dag och hästen blir som ung på nytt :D. Enbart nyponpulver funkar också galant.
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Jag beställer Flexi- el superjoint (en ny variant som jag tycker är ännu bättre) på brittiska e-bay. Skitenkelt och kostar inte alls lika mycket där :-)
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Flexijoint innehåller: Chondroitin, Glucosamin, MSM, vitamin C, Hyaluronic acid.

Du kan köpa glukosamin, kondroitinsulfat och hyaluronsyra i pulverform och tillverka eget ledtillskott.

Du kan t.ex. börja med att prova endast glukosamin eller enbart hyaluronsyra (HA).

Billigast blir det att beställa från USA.

Jag jämförde t.ex. ett svenskt glukosamintillskott (BioGlucomin) med ren glukosamin HCl från USA. Man får betala mer än 6 gånger så mycket för glukosamin om man köper den svenska produkten.

Man kan även köpa HA i pulverform från USA och göra en egen gel (HA tas upp bättre i gelform).

Tyvärr får man inte länka till företag som säljer produkter men du kan googla MyBestHorse. Dom har även en produkt som heter Mov-Ease som verkar fungera på många hästar.
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Som spaderÄss nämner så tillskotten fruktansvärt dyra i Sverige.
Köper också mina preparat från "the US". Bara pma så kan jag ge lite tips.

Dock verkar hästar ha dåligt upptag och glucosamine, även fast man ser en ökning blod plasman.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18295513
"The median oral bioavailability was 9.4% for glucosamine sulphate and 6.1% for glucosamine hydrochloride."

Jag ej hitta några kliniska undersökningar på upptag av Hyaluronsyra (HA) hos hästar.
Dock skall det finnas en patenterad HA med små molekyler som tydligen skall fungera bra hos människor.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=biocell+collagen#

Då skillnaden i doseringskostnad skiljer sig så radikalt från preparaten som köps i Sverige så skadar det ju inte att testa.
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Glukosamin tycker jag verkligen gör skillnad.

Föredrar GlukoMax (använt flera år), billigast hittills är 389 kr/kg
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Säger också nypon. Själv blev jag 10år yngre på bara en vecka i lederna av det.
Men är nyfiken på nypon/björk mixen också. Man borde ju kunna göra detta själv..
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Hejsan, nu är det så att Flexijoint är bra produkt och med risk att få lite "gnäll" från moderator så kan jag nämna att de bolag som är i Ebay :mad: inte får sälja på den svenska marknaden och vi (Equimins i Sverige) har begärt åtgärder. VI har "exklusive" rätt på Sverige. I Sverige så har vi dels moms på våra varor och med en momssats på 25% SAMT att vi har kontroller och redovisning att göra hos Jordbruksverket. Dessa kostar pengar så klart, ganska mkt per produkt för att göra provtagningar mm. Priserna på Flexijoint är ok enl vad konkurrenter tar för sina produkter och likvärt kan man väl då säga är tex Conquer som är 3 ggr så dyrt. I övrigt kan jag hålla med om att Nypontillskott, Seaweed, Glukosaflex (Equimins produkt) mfl är bra produkter men samtidigt inte fullt lika starka doserade. Superjoint som oxå tillverkas av Equimins, som ngn skrev om är så klart mer Hyaluron än i Flexijoint men den innehåller inte Djävulsklo eller Bromelain. Blanda själv vet jag att många gör men då skall man oxå veta hur man skall blanda i förhållande till varandra när det gäller innehållet för att få effekt på bästa sätt.
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Hejsan, nu är det så att Flexijoint är bra produkt och med risk att få lite "gnäll" från moderator så kan jag nämna att de bolag som är i Ebay :mad: inte får sälja på den svenska marknaden och vi (Equimins i Sverige) har begärt åtgärder. VI har "exklusive" rätt på Sverige. I Sverige så har vi dels moms på våra varor och med en momssats på 25% SAMT att vi har kontroller och redovisning att göra hos Jordbruksverket. Dessa kostar pengar så klart, ganska mkt per produkt för att göra provtagningar mm. Priserna på Flexijoint är ok enl vad konkurrenter tar för sina produkter och likvärt kan man väl då säga är tex Conquer som är 3 ggr så dyrt. I övrigt kan jag hålla med om att Nypontillskott, Seaweed, Glukosaflex (Equimins produkt) mfl är bra produkter men samtidigt inte fullt lika starka doserade. Superjoint som oxå tillverkas av Equimins, som ngn skrev om är så klart mer Hyaluron än i Flexijoint men den innehåller inte Djävulsklo eller Bromelain. Blanda själv vet jag att många gör men då skall man oxå veta hur man skall blanda i förhållande till varandra när det gäller innehållet för att få effekt på bästa sätt.


Med tanke på den högst måttliga mängd med vetenskapliga studier som verkar finnas inom området (som verkligen påvisat någon klinisk effekt) så måste jag säga att jag känner mig starkt tveksam till att någon kan uttala sig på ett ens tillnärmelsevis säkert sätt ang rätt dosering och relationen mellan olika verksamma substanser.

Jag använder själv nypon och Hyaluronsyra per os till min häst och jag HOPPAS att det hjälper till att hålla lederna i bra skick, det verkar också finnas studier som tyder på att det kan ha effekt. Anledningen till att jag väljer bort Glucosamin är för att det så vitt jag vet inte finns några kliniska resultat som talar för att det fungerar. Inom humanmedicinen så ingår inte glucosamin (Artrox) längre i läkemedelsförmånen just pga att det finns för dålig evidens.
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Att tänka på om man beställer varor utanför EU.
Tänk på att moms och tull ofta tillkommer, beroende på varans värde (tror lågvärde är under 400 sek och det kommer man ju lätt upp i) så du inte får en chock när varorna kommer hem. Fast det kanske blir billigare ändå iofs, kolla upp det noga.

*från en som jobbar med expresspaket och får förtvivlade kunder i luren varje dag som inte tänkt på merkostnad av tull och moms = då blev det inte så billigt*
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Tack för alla bra tips. Jag har nu beställt nypon och sen övergår jag till nypon/björk när björken slår ut. Återkommer om jag märker någon skillnad. ;)
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Jag kan tipsa om att kolla priserna på Örtagården Salsta, om du vill komma billigare undan. Jag handlade därifrån för några veckor sen, snabb leverans oxå. 65 kr halvkilot betalade jag för gurkmeja där. :)
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Fast den gurkmejan ska man ju ge massor av så det blir dyrare i längden. Jag ger 1 msk av den gurkmejan jag köper och den ifrån Örtagården Salsta skulle man ge 1 dl av så det blir verkligen inte billigare utan tvärtom mycket dyrare.
 
Sv: Billigt ledtillskott?

I sådana fall är gurkmejan i små påsar på t ex Willys billigare, 9,90 kr för 100 g, alltså 99 kr/kg.
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Jag ger en blandning av Chondroitin och glucosamin som jag köper i Ullared, Till detta ger jag flytande hyaluronsyra, oxå det köps i Ullared. Minns dock inga exakta priser. Tror knappt 500 för den förstnämnda och 5-600 för hyaluronet. Jag handlar där typ 3-4ggr/år så de räcker ju ganska länge.

Periodvis har jag istället gett djävulsklo-rot. Den känns inte dyr, och är väldigt dryg. Dock är den smärtstillande/antiinflammatorisk och det kan ju ifrågasättas om man skall ge detta till en frisk häst. Jag citerar en återförsäljare:

"Djävulsklon kan ges i förebyggande syfte samt vid redan uppkomna problem, till exempel: till äldre hästar för att förebygga/minska stelhet och stimulera rörligheten, vid igångsättande av häst efter vila, skada eller bete, vid galliga leder samt svullnader i ben samt vid ömmande och värkande muskler efter hård träning (djävulsklo-gelén). "

Jag kan inte påstå att jag upplevt någon skillnad alls varken på de fina pulvren eller djävulskloroten. Men man hoppas ju att det skall fungera och att man iaf gör något bättre för sin häst(min har oxå vilande spatt). Jag funderar på att börja ge djävulskloroten en period igen, tycker pålle varit ovanligt gallig i bakbenen det sista(fast smidig och inte halt) o se om det minskar.

(evt diskussioner som vill uppkomma om djävlsklo-rot kan ju tas i den gamla tråd som rör ämnet o inte här)
 
Sv: Billigt ledtillskott?

Vi ger våra galoppörer Glukosamin och MSM. Tänk på att Glukosaminet måste komma från SKALDJUR för att ha en god verkan på hästars leder!Våra hästar funkar bar på detta.Och det är inte alla som behöver MSM.;)
 
SpaderÄss! Fick du betala någon moms eller tull när du köpte från USA? Eller är det någon annan här som köpt från USA och har erfarenhet? Det blir mycket billigare, det har jag räknat ut. Men om det läggs 25 % moms och tull på priset så vet jag inte...
Tack på förhand!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 313
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 959
Senast: Zpunk
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 278
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp