Billigaste Ivermectin-preparatet & hur funkar det...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gargamella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 5 726
G

Gargamella

Ska straxt ringa veterinären för att ordna recept på avmaskningsmedel till stallets 6 st hästar. Vi ska ha ett ivermectin-preparat. (styngflugans larver) Vet ngn vilket som är billigast???

Hur går det till rent praktiskt, måste hon ha en totalvikt på alla hästar...?

Sv: Billigaste Ivermectin-preparatet & hur funkar det...

Noromectin är billigast. Priser kan man läsa på Fass för djur. 10 sprutor x 7,49 gram kostar 622:-, styckevis kostar dom 99,50:-.

SAXAT FRÅN FASS

Dosering
Noromectin vet pasta ges oralt som engångsdos, motsvarande 0,2 mg ivermectin per kg kroppsvikt. Ett skalstreck på dossprutan motsvarar 100 kg kroppsvikt vid dosering 0,2 mg/kg. Varje dosspruta innehåller 140 mg ivermectin, tillräckligt för att behandla en häst som väger 700 kg. För korrekt behandling bör hästens vikt noggrant bestämmas.

Bimektin är ngt dyrare med 105 kr (för en spruta för 600 kg) men påstås vara lättare att ge för att det har äpplesmak. Ngn som jämfört?
PL

Jag har provat båda, samt även sprutat butta och andra riktigt otrevliga smaker direkt i mina hästars munnar. ;)

Min erfarenhet säger mig att så länge man gör det snabbt och inte krånglar och spiller, så spelar nog smaken inte så stor roll.

Har man en häst som redan tycker att det är lite obehagligt kanske smaken kan underlätta för att få hästen att tycka lite bättre om avmaskningen nästa gång, iofs?

Tack för svaren!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka