billigast färdigfoder?

M

mi_grandin

Jag ska ge min nyinköpta häst nån havrefri foderblandning då han blir alldeles för pigg av havre och är lite till åren så han behöver hjälp att hålla hull. Har inte analysen på höet, men det är inte nåt superhö utan ganska "normalt". Räknar med att jag troligen kommer behöva mineraler oxå då jag inte ska fodra med nån större mängd, läste nånstans att man skulle göra det om man skulle fodra med mindre än 0.5kg/100kg häst..

Min fråga är alltså vad ni skulle rekommendera, pellets eller musli, märke ?
Vill ha ett billigt foder men självklart ger jag ju inget dåligt foder. Han äter det mesta..
Ska även va hyfsat lätt att få tag i, bor i norra sthlm.

Sv: billigast färdigfoder?

lantmanna's musli är både billigt och väldigt bra ... min 21 åriga dam går på det mineraler vid behov och salt och ett bra hö och klarar sig gallant....

lantmanna?
finna det nåt som heter det eller är de lantmännen du menar ?

Jag ger Hippo bas Bacis till min pålle nu och det funkar super på honom :p kostar ca 146:-/säcken (25kg). Tror det finns havre i den, men har för mig att det finns en sort som heter Hippo bas Harmoni som är till just heta hästar ;)

varför måste det vara färdigt foder för att inte ge havre. Korn är bra för havre heta hästar och många lägger på sig kg pg att korn har mer fett. + att det är billigare än färdigt foder.

Rekommenderar Derbys foder. Deras standard, pellets, 25kg kostar 123:-.
Det är havrefritt. Mina som blir lite hispiga på havre funkar kanon på det. Förutom att det är billigt så är det faktiskt rätt drygt. Min stora på 1,70 som varken är svårfödd eller lättfödd och i tävlingskondition nu äter ca 1kg/dag. Det är rätt mycket mineraler och vitaminer i det så att det funkar även med en lägre giva. Derby har även müslifoder.

Har du ingen analys på grovfodert så rekommenderar jag Lusern, eftersom hästen har svårt att hålla hullet.

Äh, mineraler ger man enbart då det brister i foderstaten. Inte för att man ger ditten eller datten. Om du inte har en susning om vad ditt grovfoder innehåller så är inte kraftfoder det första du ska ge, utan Lusern.

Billigt och bra, vad betyder det ? Det måste ju fylla någon slags funktion för att det ska passa in. att saker är billiga är ju ingen motivering för att det behövs.

Jag ger Lympos foder iof ett basfoder till mina fullblod. Finns havrefri oxå. Innehåller lusern och "mycket" olja. Han som utvecklat fodret har haft fullblodsuppfödning, så han vet vad som krävs för att få kräsna fullblod i toppkondition att äta...:grin:

Har själv ett fullblod som ätit det sen i somras. Han är rund o fin och blank som en ål. Den andra har jag bara haft i ett par veckor, men jag förutsätter att hon kommer att bli lika fin!!

Kan inte svara på hur mycket säcken kostar (olika beroende på frakt) men det kanske finns någon återförsäljare i dina trakter.

Mvh Lena

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 539
Senast: Irival
·
Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 894
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg