Billig sadel?

B

Borkan

Jag letar med ljus o lykta efter en billig sadel till min pålle. Plånboken räcker inte så långt just nu o den sadel jag hade passade inte. Han har ca 40-42 cm i anläggningsyta och är "svankig" just där och dessutom är han 105-107 grader bred. :cry: Han är mycket känslig runt magen så sadeln får inte "åka" på något vis (tänker på bomlös som det ju står i trådarna att den lätt rör sig på ryggen) Jag har bara ca 5000 kr att handla för och vill helst ha en dressyr sadel, läder eller syntet spelar ingen roll. Vad gör jag!!?? Har ridit barbacka i ca 5 månader nu o börjar bli trött på detta + att jag är rädd att han får ont i ryggen nu då jag intensifierat ridningen en del. HJÄLP! Vad har ni för tips på "svankiga" sadlar? :bow:

Har för mig att wintec kan bli ganska svängda med det vidaste koppjärnet... De finns i dressyrmodell...

Annars åk till en sadelprovare och testa lite olika... Fråga i butiker...

/Linda

Griffin dressyr Haflinger/cob kan vara värt att testa. En syntetsadel med vid och x-vid bom som bör passa. Även kort anläggningsyta. Bra att rida i tycker jag som haft en sådan men precis sålt den då min pålle blivit smalare och skall så förbli.... Sadeln finns på Hööks och kostar 3895 men det finns även några ute begagnade här på buke, tror jag.

Griffin Haflinger/Cob dressyr är helt klart värd att testa! Mkt bra sadel för lite pengar!

Horse Saver syntet är enligt en viss hemsida ca 105 grader bred - kanske värt att testa? :idea:

Så kort är inte lätt att hitta.

Hööks Sigma dressyr x-vid 16,5" kan funka, är den inte tillräckligt svankig (den flexar rätt mkt) så går det lätt att bygga upp i svanken med liggunderlagsbitar mellan bossorna och sitsen :)

Kostar bara 1800 typ.

Obekväm för ryttaren om man inte gillar höga framvalv :crazy: men bra för de flesta korta rätt breda pållar eftersom den är väldigt töjbar i bommen och inte har hårda ortspetsar.

Så kort är inte lätt att hitta.

Hööks Sigma dressyr x-vid 16,5" kan funka, är den inte tillräckligt svankig (den flexar rätt mkt) så går det lätt att bygga upp i svanken med liggunderlagsbitar mellan bossorna och sitsen :)

Kostar bara 1800 typ.

Obekväm för ryttaren om man inte gillar höga framvalv :crazy: men bra för de flesta korta rätt breda pållar eftersom den är väldigt töjbar i bommen och inte har hårda ortspetsar.
En SÅN vill jag ha! Den lät som gjord för min häst och pappas plånbok! :love:

Det är inte säkert den är som gjord för din rumpa dock :o

Den är inte så skön att sitta i, så se till att du inte får bara prova den på hästen utan RIDA i den också innan du köper en!!!

Haha, det var ju det ja... :crazy: Nej, jag funderar mer på en Griffin Haflinger/Cob Dressyr. Men jag får se vart det bär! :)

Tack snälla för alla bra svar! :bow: Jag ska testa mig fram, fastnade lite för den Griffin Haflinger/cob men man vet ju aldrig... :D När det gäller Sigman så blir det problem.. Jag kan inte längre rida i sadel på min pålle.. Han fick tokspel sist vi hade en Pioneer-sadelprovare ute o drog igenom stängsel bockandes med sadel på! :o Vet ej vad som hände då han tidigare gått med sadel nästan ett år utan problem (bara riden 1,5år) så efter det är det svårt o lägga på sadel o spänna sadelgjord. När man dessutom inte har en sadel o öva med så.. SUCK! Barbacka går bra och nu även longergjord (nästan iaf..) Tur han har så många andra go'a sidor, pållen :D !!!

Griffinsadlarna är längre och mycket stelare i bommen, de passar inte lika många hästar som de "billigare" med "klenare" (=mjukare) bom.

Men provrid och testa :)

Jag har en häst med ett liknande problem som din. Jag tror nog dessvärre inte att Griffin passar då den har kilbossor. Idag har jag en Pioneer till min häst, men måste byta den då hästen inte trivs i den. Du kan få köpa den av mig - pengarna kommer garanterat att räcka, du får över att köpa ett fint träns också.... Annars är pengar kanske inte det stora problemet, då många många har räntefri avbetalning i dag. Problemet är nog snarare att försöka hitta en sadel som både passar dig och hästen. Men hittar du något så skrik till - jag behöver också hjälp.

Griffin cob dressyr eller vad den heter har just kilbossor. Själv har jag en Griffin Haflinger här hemma, vid, lite sviktande och utan kilbossor, dock med något framskurna kåpor - dvs allroundmodell.

Den är aningen rak undertill, men det fixar jag till genom inläggen som Silverkedjan skrev om här ovan.

HorseSavern är billigast på Eriks hästshop (finns på nätet) men den är rätt lång, i alla fall en bit över 45 cm. Töjbar och bra och går att modifiera svanken på även om den är fånigt kilbossad från början, men som sagt för lång för de korta hästarna.

Jag tycker att Sigman är helt ok att sitta i.
Dock är den inte anpassade efter min benlängd.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Hoppas på lite tips och idéer på sadel till denna rygg. Det är en welsh cob på 5 år som just nu har en bomlös som är för lång och...
Svar
7
· Visningar
1 101
Senast: Aleel
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 561
Senast: Fibusen
·
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 427
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama