Billig, funktionell pump?

pollex

Trådstartare
Kort och gott: jag har inte planerat att pumpa i någon större omfattning, men vill gärna ha en enkel pump att använda vid behov. Ju billigare desto bättre ;) - så länge den gör sitt jobb. Vad kan ni rekommendera (eller avråda från)?

Jag kan avråda från billiga handpumpar. :down: Minns inte vilka märken vi testade, men de var lika usla allihop och det kom inte en droppe. Köpte sen en Medela Swing och kunde plötsligt fylla en hel flaska. Den är inte billig, men den är enkel att använda och gör jobbet bra.

Jag har köpt Medelas harmony, manuell pump, nyligen. 400 kr, ev var det mellandagsrea? Men såg den till samma pris på flera ställen. Kan återkomma med utvärdering när jag hunnit prova (förhoppningsvis idag eller imorgon):)
Den har fått bra betyg i tester men även MAMs manuella pump verkar populär!

Köpte en Medela harmony manuell pump. Fick aldrig riktigt till det. Om det berodde på nog eller pumpen vet jag inte.

Jag kan avråda från billiga handpumpar. :down: Minns inte vilka märken vi testade, men de var lika usla allihop och det kom inte en droppe. Köpte sen en Medela Swing och kunde plötsligt fylla en hel flaska. Den är inte billig, men den är enkel att använda och gör jobbet bra.

Hade en Philips avent. Riktigt skit. Köpte också en medela och kunde pumpa ur ordentliga mängder.

Tack för era svar! Bra att veta att de bara är skit (även om det inte var det svaret jag ville ha så känns det inte alla fall bättre att veta det innan jag slängt pengar i sjön än efter :p). Jag har pumpat med två Medela-pumpar tidigare, dels värstingvarianten som finns på sjukhus och dels en enklare elektrisk för hemmabruk (såg inte riktigt ut som Swing när jag googlade den, men de kanske har ändrat designen?), men det känns som overkill den här gången. Problemet är bara att det inte heller känns så kul att vara hänvisad till att handmjölka vid behov :p

Jag har köpt Medelas harmony, manuell pump, nyligen. 400 kr, ev var det mellandagsrea? Men såg den till samma pris på flera ställen. Kan återkomma med utvärdering när jag hunnit prova (förhoppningsvis idag eller imorgon):)
Den har fått bra betyg i tester men även MAMs manuella pump verkar populär!

Hm, det kanske är den prisklassen man måste upp i då... Rapportera gärna hur det gått! :)

Hm, det kanske är den prisklassen man måste upp i då... Rapportera gärna hur det gått! :)
Ordinarie pris tror jag ligger på 700-800 på den, eller har gjort i alla fall. Sett några som rekommenderar Beemoo också, tror den låg på runt 200 kr.

Nu har jag i alla fall testat harmony! Tog mig en vecka från det att jag fick hem den bara :angel:
Enkel att plocka isär och sätta ihop när jag väl fick tummen ur (och inte prioriterade annat när bebis sover). Provade att pumpa lite nu på morgonen, tyckte det var enkelt trots sprattlande bebis vid andra bröstet. Pumphandtaget har två delar, ena imiterar bebis snabba sug i början för att få igång utdrivningen. Den andra är själva "ätandet". Enkelt att växla mellan dessa och tyckte det kom ut mycket mjölk för de knappt fem minuterna jag pumpade (50 ml). Bekväm att använda, både för handen och bröstet så efter första testet får den :up::up::up::up::up:.

Ordinarie pris tror jag ligger på 700-800 på den, eller har gjort i alla fall. Sett några som rekommenderar Beemoo också, tror den låg på runt 200 kr.

Nu har jag i alla fall testat harmony! Tog mig en vecka från det att jag fick hem den bara :angel:
Enkel att plocka isär och sätta ihop när jag väl fick tummen ur (och inte prioriterade annat när bebis sover). Provade att pumpa lite nu på morgonen, tyckte det var enkelt trots sprattlande bebis vid andra bröstet. Pumphandtaget har två delar, ena imiterar bebis snabba sug i början för att få igång utdrivningen. Den andra är själva "ätandet". Enkelt att växla mellan dessa och tyckte det kom ut mycket mjölk för de knappt fem minuterna jag pumpade (50 ml). Bekväm att använda, både för handen och bröstet så efter första testet får den :up::up::up::up::up:.

Så bra att den fungerade bra! :up:

Beemoo lät ju väldigt attraktiv i pris annars, jag hade svårt att hitta omdömen vid en snabb googling men det lät ju som att den fungerar för en del då i alla fall. Eller om man ska vara wild n' crazy och köra en Harmony från Tradera...

Så bra att den fungerade bra! :up:

Beemoo lät ju väldigt attraktiv i pris annars, jag hade svårt att hitta omdömen vid en snabb googling men det lät ju som att den fungerar för en del då i alla fall. Eller om man ska vara wild n' crazy och köra en Harmony från Tradera...
Ja alltså eftersom de ändå rekommenderar att sterilisera alla delar genom kokning en gång om dagen så går det nog att köpa begagnad. De är ju egentligen ingen skillnad mot de som används på sjukhus/hyrs ut av t.ex. BVC.

Köpa en bättre begagnad elektrisk pump?
Jag har haft en elektrisk Philips avent som jag älskade. Nypris ligger på 1200-1600 kr och jag hade den nyss ute på annons för 400 kr, helt komplett och i stort sett nyskick - noll intresse. Lämnade in den på en second hand butik för någon vecka sedan som satte samma pris och hoppas att den blir såld där inom två månader, annars slänger de den.

När jag donerade mjölk till neo fick jag låna en Meddela swing (tror jag?) och vi rockade inte alls.

Ja alltså eftersom de ändå rekommenderar att sterilisera alla delar genom kokning en gång om dagen så går det nog att köpa begagnad. De är ju egentligen ingen skillnad mot de som används på sjukhus/hyrs ut av t.ex. BVC.

Köpa en bättre begagnad elektrisk pump?
Jag har haft en elektrisk Philips avent som jag älskade. Nypris ligger på 1200-1600 kr och jag hade den nyss ute på annons för 400 kr, helt komplett och i stort sett nyskick - noll intresse. Lämnade in den på en second hand butik för någon vecka sedan som satte samma pris och hoppas att den blir såld där inom två månader, annars slänger de den.

När jag donerade mjölk till neo fick jag låna en Meddela swing (tror jag?) och vi rockade inte alls.

Ja, att satsa på begagnat känns som en klok idé! Känner mig lite korkad som inte tänkt på det som ett alternativ tidigare!

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 404
Senast: sjoberga
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka