Biljardering på dressyrhäst

C

Cettan

Vet inte om det här är rätt tråd. Flytta den gärna annars. Jag har precis varit och tittat på en häst som jag nog vill köpa. :love: Han har i mitt tycke riktigt bra gångarter och en kanon utstrålning. :cool: Nu när jag tittat på videon när jag kommit hem igen ser jag att han biljarderar på höger fram. Hur pass alvarligt är det? Det är mycket pengar det handlar om (iallafall för mig som inte har så mycket pengar) och jag vill inte lägga alla de pengarna på en häst som inte kommer hålla. Samtidigt så tror jag om han inte haft biljarderingen att han kunnat gå hur långt som helst och då är han kanske et fynd? Så ni som har erfarenhet, hur mycket spelar det roll att en häst biljarderar måttligt på ett framben? Både poängmässigt i dressyren och med tanke på hållbarheten. Kan tillägga att han är 4 år.

Sv: Biljardering på dressyrhäst

Det är ingen fara om han sätter ner benet och hoven rakt och plant i marken!
Det är om han sätter ner det oplant tex med utsidan först som det då kan bli slitningar och hållbarheten kan påverkas.
Jag tror inte domarna dömer ner hästen om den gör det lite grann. Det är ganska många hästar som biljaderar.

Om du besiktigar den så kan du ju fråga veterinären vad han tror.

Det är när hästen lyfter benet och det vinklas lite utåt som en liten halvbåge framflyttningen.

en häst jag haft gjorde det båda fram.

tävlades aktivt tom 20 års åldern.

Aha, det är så det kallas. Se vad man lär sig. Jag håller med dig vad gäller tävlingar. Var på en regional dressyr i helgen och ganska många av hästarna biljarderade (hm så tjusigt det lät när jag kan så fina ord.. :-), märktes inte i resultatlistan.

Mvh//LG

Nu har jag köpt honom iallafall. :DFrågade särskilt om det på vet besiktningen och han sa att det var att så lite som han gjorde det så skulle det inte vara någon fara. Hoppas han har rätt :D Nu finns det liksom ingen återvändo iallafall. Han står i stallet och är jättefin, jag tror nog att jag har gjort rätt...

Mitt gamla sto var extremt intåad och parallellförskjuten, hon biljarderade jättemycket! Hon är idag 21, såvitt jag vet lever hon än, har gått på ridskola sedan 92 från och till. Efter vad jag har hört, så har hon haft en senskada på ett bakben men inget fram?
Kan nämna att jag och mina stallkompisar hos uppfödaren undrade om hon skulle gå att rida över huvud taget eftersom han var så intåad... Detta var när hon var ca 3. Hon har genom åren tävlat en del i lättare klasser både i hoppning och dressyr.

Mvh Cissi

Ju starkare och mer bärig hästen blir desto mindre brukar dom biljardera också, så om det är lite nu blir det antagligen ännu mindre när hästen blir något år äldre och mera riden. Grattis till hästköpet!

Min nya häst är lite inåttåad och på vetbesiktning anmärkte dom att han biljarderar. Hade dock ingen påverkan enligt veterinären.. Så förhoppningsvis är det ingen fara..

Vill inte låta negativ, men kolla gärna upp det lite grundligare t ex. med Equiterapueft bara för att "checka av" om det är något fysiskt som går att fixa. ÄR det så är det ju ett plus om man kan rätta till det i ett tidigt skede, för många rörelsestörningar går att förbättra.

Att vet. säger att det inte är någon fara är bra, men i längden kan det bli mer slitande att gå så än vanligt, och är det något fysiskt som ligger bakom så kan det förvärras med tiden. Inget att hetsa upp sej för, men som sagt kolla gärna upp det med folk som ser lite mer ingående till hela hästen och inte bara skador o dyl. som veterinärer. Särskilt när det gäller endast ett ben.

håller med förgående talare, kolla med någon duktig massör och hovslagare det kan gå och fixa, jag har hört om hästar som blivigt okej med rätt träning/behandling

Cettan skrev:
Vet inte om det här är rätt tråd. Flytta den gärna annars. Jag har precis varit och tittat på en häst som jag nog vill köpa. :love: Han har i mitt tycke riktigt bra gångarter och en kanon utstrålning. :cool: Nu när jag tittat på videon när jag kommit hem igen ser jag att han biljarderar på höger fram. Hur pass alvarligt är det? Det är mycket pengar det handlar om (iallafall för mig som inte har så mycket pengar) och jag vill inte lägga alla de pengarna på en häst som inte kommer hålla. Samtidigt så tror jag om han inte haft biljarderingen att han kunnat gå hur långt som helst och då är han kanske et fynd? Så ni som har erfarenhet, hur mycket spelar det roll att en häst biljarderar måttligt på ett framben? Både poängmässigt i dressyren och med tanke på hållbarheten. Kan tillägga att han är 4 år.

Det kan vara ett tillfälligt fel som har med skoning att göra. Hovslagaren kan ha gjort ett fel. Påpeka för säljaren, som ju säkerligen vill sälja och göra det rätt. Då får du veta om det är ett fel som ägaren är medveten om och om de försökt åtgärda det. Vet ägaren inget kan du ju antingen be ägaren låta sko om hästen med biljarderingen i åtanke, eller be att få ta hästen på prov en månad först och själv sko om med din egen hovslagare. Jag tycker att det är viktigt att inte köpa häst utan att få sin hovslagares synpunkt och godkännande.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 974
Senast: Cattis_E
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 352
Hästvård Hejsan behöver lite input här känner jag. Jag står i den jätte tråkiga sitsen att mitt underbara sto skal tas bort. Nu har man hittat...
Svar
17
· Visningar
2 671
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka