Biljarderande unghäst

AVB

Trådstartare
Hur mycket av en nackdel ska man räkna med att en 2-åring kommer få av att den biljarderar? Visst är det vanligt att en del av det växer bort? En del kan försvinna när de rids i form sen? En del kan "skos bort"? Är det ändå sämre hållbarhet att vänta av den hästen (ska ej avlas på)?

Den har i övrigt bra exteriöra förutsättningar tror jag, men har bara sett film, vet inte hur benställningen ser ut än

Sv: Biljarderande unghäst

Biljarderingen kommer ofta av en icke korrekt benställning, och brukar ge en sämre hållbarhet. En del kan växa bort när hästen breddar sig, men det finns inga garantier.
Jag vet att man kan påverka det genom skoning men jag har ingen koll på om det faktiskt är positivt för hållbarheten att göra det eller om hästen mår bäst om man inte ändrar för mycket från deras naturliga benställning.

/Camilla

Biljardering kommer ofte av at det er noe som sitter fast i skuldre og/eller manke. Låsninger og stivheter kan løses opp i og trenes bort, og hvis hesten ris slik at den kommer tilstrekkelig opp i manken vil biljarderingen ofte forsvinne.

Så kan man jo spørre seg om man har lyst til å kjøpe på seg ekstra utfordringer (og fra en så tidlig alder attpåtil)...

Enligt min vet påverkar inte briljardering hästens hållbarhet så länge som nedsättningen i marken är korrekt - briljardering är i regel endast en rörelse i luften. I motsats till vad de andra skriver så tror jag inte du kan göra mkt åt det med vare sig Ridning eller skoning om hästen är född med detta rörelsemönster. Inom Vissa raser - t ex PRE - är ju briljardering vanligt och ses inte som ngt fel även om man nu avlar bort det men det beror snarare på att man inte längre rycker att det är vackert! Med det sagt skulle jag säga att be en kunnig vet titta på hästen och se just på benställning och hur hästen sätter ner hovarna i marken, om det är normalt hade jag inte bekymrat mig. Om hästen är en PRE hade jag bekymrat mig ännu mindre ....

Det er ikke normalt eller sunt for PRE og lusitanoer heller å biljardere. Det er kanhende mer vanlig, men det er ikke meningen av den grunn. Se nøyere på de hestene som biljarderer, du kommer til å se at mange av dem trykker manken ned isteden for å løfte den opp, selv om nakken sikkert er reist forøvrig.

När jag köpte mitt kallblodstravarsto var hon 9 år gammal, och hon biljarderade ganska ordentligt. Omkring fem-sex år senare var det någon som påpekade att hon slutat biljardera. Själv hade jag inte reflekterat över det, men jag satte mig ner och kollade på filer från förr och jämförde med nytagna, och det var en helt annan häst.
Så, jovisst kan biljardering försvinna med rätt träning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka