Bilist krockade med travekipage

Sv: Bilist krockade med travekipage

Än är inte den sista idioten född... föraren hade aldrig en tanke på varför han mötte så många travekipage :grin: har själv haft en motorcyklist (!!!) i rygg när jag var ute och körde 2-årigt varmblod, tacka gudarna för att han är lugnet själv!!!

Men hjälp! Hur lyckas man köra så illa att man hamnar på en rundbana på en träningscamp? Och satt idioten i bilen så borde man väl kanske tänka tanken att trycka gasen i botten och flytta sig snabbast möjligt? Jisses...

Hur kan en allmän väg leda in på en träningsbana för travare utan att några avspärrningar finns?? Hur kan man träna travare på allmän väg utan att förstå att det även är lagligt att beträdas av motordrivna fordom???

Ja,, man blir verkligen mörkrädd!!

Herregud säger jag bara... det är ju inte klokt...

Träningen av travhästarna bedrevs inte på någon allmän väg, utan på just en privat travbana.
Bilisten förrvirrade sig av misstag in på banan genom att vika av från en skogsbilväg ner på en bred sandad skogsstig som leder till banan.
Han märkte att han hamnat fel och försökte ta sig upp igen, men slirade bara i den lösa sanden.
Bestämde sig istället för att fortsätta åka och krockade då (i kurvan) med de mötande hästarna som kom flera i bredd.
Någon varningsskylt finns inte, men efter dagens händelse kommer förmodligen en sådan sättas upp.

Mina tankar går till lärlingen som skadade sig, samt den rätt chockade bilföraren.

Saxat från Ridsport:Händelsen inträffade i Fituna nordväst om Nynäshamn vid 13-tiden på måndagen. Bilföraren hade kommit in på fel väg och hann möta flera travekipage före kollisionen.

Men varför i hela friden fortsätta kjöra när dom hann möta flera hästar innan krocken???

Dom måste ju ha innsett att dom var på en trningsbana???
eller varför var det ingen av dom han/hon mötte som sa ifrån til dom:confused:

Och på Travnet står det:

"Enligt uppgifter till Travnet ska en bil ha kört väldigt fel i skogarna och av misstag hamnat på Nurmos rundbana. I en sväng ska ett lag av hästar som gick snabbt ha blivit helt överrumplade.

En häst, den som gick i "ledningen" rapporteras ha sprungit rakt in i bilen och gick omkull. Ytterligare ett ekipage for in i bilen.
Vilka personer som skadades och hur allvarligt är fortfarande oklart."

Det låter ju rätt otroligt att någon skulle köra runt på en rundbana och möta ekipage efter ekipage utan att varken bilförare eller ekipage reagerar.

Träningen av travhästarna bedrevs inte på någon allmän väg, utan på just en privat travbana.
Bilisten förrvirrade sig av misstag in på banan genom att vika av från en skogsbilväg ner på en bred sandad skogsstig som leder till banan.

Hur viker man av från en skogsbilsväg ner på en träningsbana endast avsed för travhästar utan att ngn avspärrning eller övrig information finns att tillgå??

Jag köper inte ditt resonemang så vida inte denna träningsbana bedrivs på allmän väg eller den som bedriver träningen på denna sandade skogsslinga som leder till träningsbanan vidtagit åtgärder (inte nu utan före olyckstillbudet) för att undvika denna olycka.

Håll med om att det är väl endå konstigt att det först ska behöva ske en olycka innan man börjar tänk!!!

Travare ska inte tränas på allmän väg och bilister ska inte kunna köra bil på privat travbana med tillhörande bred sandad skogstig..

Har vi ett problem här i vem som brustigt i sitt ansvar ??

Saxat från Ridsport:Händelsen inträffade i Fituna nordväst om Nynäshamn vid 13-tiden på måndagen. Bilföraren hade kommit in på fel väg och hann möta flera travekipage före kollisionen.

Det informationen stämmer inte.
Bilföraren krockade med det första gäng han mötte.

Av den info som kommit fram så är det nog ungefär lika illa från båda håll.

knapp

Det är ju lite svårt att bedriva travträning på vägar som måsta spärras av (för att inte bilister ska förirra sig upp på banorna). Vet själv hur dåligt folk respekterar skyltning om att motortrafik är förbjuden, framförallt i dessa svampplockningstider.

Hur viker man av från en skogsbilsväg ner på en träningsbana endast avsed för travhästar utan att ngn avspärrning eller övrig information finns att tillgå??

Jag köper inte ditt resonemang så vida inte denna träningsbana bedrivs på allmän väg eller den som bedriver träningen på denna sandade skogsslinga som leder till träningsbanan vidtagit åtgärder (inte nu utan före olyckstillbudet) för att undvika denna olycka.

Håll med om att det är väl endå konstigt att det först ska behöva ske en olycka innan man börjar tänk!!!

Travare ska inte tränas på allmän väg och bilister ska inte kunna köra bil på privat travbana med tillhörande bred sandad skogstig..

Men har du då tänkt att de ska stanna och kliva av hästarna, öppna bommen, köra förbi stanna kliva av hästarna igen och stänga bommen varje gång de ska köra, alltså 12 gånger om dan om det är 6 turer?? :crazy: Låter helt crazy.. det funkar inte!!!!

Eller ska man lära hästarna hoppa över bommen?????`

Och sen, varför kan inte en travtränare som ÄGER SIN EGEN MARK bedriva träning där utan att en bilist ska köra in på PRIVAT mark utan att sätta upp bommar. Hur ska de själva ta sig in och ut från markerna?? Du är inte speciellt erfaren hur det ser ut på en träningscamp du eftersom du tror att de sitter och kör hästar på allmän väg... :S Det är bilisten som kört galet fel och möter man sen med kanske 8 hästar i snabbjobb en bil bakom kurvan på rundbanan kan du inte stanna dem, det går för fort.. Ofta är de egna rundbanorna för smala för att kunna möta en bil.. Så olyckan var nog inte alls så konstig.

Senast ändrad:

Så din definition av Allmän Väg är alla ytor som saknar förbudskyltar eller bommar? Har jag förstått dig rätt då?
Att föraren inte ens tog sig upp samma väg som han kom tyder väl mer på att han ägnade sig åt terrängkörning?
Vem som sedan bär det yttersta ansvaret för olyckan får väl utredningen visa.:idea:

Du som e så listig Coari du kan väl tala om hur man spärrar av en väg så att häst och vagn kommer fram men inte motorfordon? jag har nämligen detta problem jag med. Svamplockare som åker in på min privata travbana trots varningsskyltar. Nu är ju sikten hyffsad hos mig så risken är mindre för en krock men den finns där.

Så din definition av Allmän Väg är alla ytor som saknar förbudskyltar eller bommar? Har jag förstått dig rätt då?
Att föraren inte ens tog sig upp samma väg som han kom tyder väl mer på att han ägnade sig åt terrängkörning?
Vem som sedan bär det yttersta ansvaret för olyckan får väl utredningen visa.:idea:

Den väg som jag vet går ner till sjöbanan är ju allt annat än allmän? Skapligt dålig sikt & gropig, så man lär ju fundera lite över vart man hamnat. Finns det fler vägar ner än den jag tänker på?

Otäckt, tur att det ändå gick så "bra" för alla inblandade!!

Ja, det finns en annan väg än den du tänker på också.:)
Bilisten kom från motsatt håll via en skogsbilväg ovanför banan.
Av någon anledning svängde han 90 grader ner på körslingan som leder till travbanan, istället för att fortsätta rakt fram på bilvägen.

Skönt att alla inblandade verkar ha klarat sig hyffsat i alla fall!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under torsdagsmorgonen fick polisen in ett larm om en olycka mellan en personbil och en häst i Bjuv.
Svar
0
· Visningar
63
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En bilist körde på en ryttare med häst vid Oxåker i Kolmården vid 14.20-tiden och smet sedan från platsen.
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren fick nog av bilister som inte visade någon hänsyn när hon var ut och red. Hon började filma med sin mobil för att visa hur...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 866
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 328
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar