Aterigen vill jag stressa perspektiv har - i storstader/stadskarnor som London sa ar faktiskt cykel oftast det snabbaste sattet att ta sig fram (undantaget tunnelbana/tag) da trafiken ror sig sa langsamt.
Ska man ta sig 6 mil till jobb, sen 3 mil till forskola at annat hall, och sen 4 mil till matbutiken - kor pa!
Jo precis, här i stan är det typ bara för att det är raksträcka och 90 som bussen slår min cykel med några minuter. Dock tar det ju tid att gå till bussen.
Jag roade mig med lite uträkningar när jag experimenterade med längre cykling än tidigare och google maps (amatörmässigt jag vet, men jag har tyckt det var ganska långt att cykla en mil och trott att det tar väldigt mycket längre tid än med bil. Jag har alltid cyklat korta sträckor (typ 5 km) i staden, praktiskt taget vuxit upp på cykel i centrala staden, mamma hade inte bil.)
Jag kom fram till att du vinner mest tid, om sträckan är typ under en mil, när du byter från gående till cykel. Det är tex 5,9 km till tågstationen härifrån.
Om jag går tar det 1 timma och 11 minuter enligt google maps.
Om jag cyklar tar det 18 minuter enligt google maps (egentligen ofta kortare, motvind lite längre, det är öppna fält så vinden är väldigt på)
Om jag tar bilen härifrån tar det 11 minuter (men det är inte riktigt sant, då får jag inte stanna vid trafikljuset och jag måste sedan åka runt och parkera).
Buss tar enligt bussbolaget 20 minuter, då räknar de med att jag går låååångsamt härifrån först, sedan åker bussen i 12 minuter.
Men tänk en utflykt då, ut på landet till ett fint turistmål. 8,9 km, låter ju långt.
Om jag går tar det 1 h och 47 minuter enligt google (jag tror det skulle ta lite längre)
Om jag cyklar tar jag det på 29 minuter och det stämmer för jag gjorde det förra månaden.
Kör jag bil tar det 14 minuter, men det stämmer inte helt, det tar några minuter till (även detta testat i verkligheten).
(men för en sådan sträcka ut på landet vill jag nog egentligen ha reservslang och förmåga att byta den. Men det har ju många.)
Så cykla istället för gå är typ tre gånger så snabbt, ibland nästan fyra gånger så snabbt. Men på korta sträckor är bil knappt ens dubbelt så snabbt som cykel och cykel kan absolut slå buss.
Även jag som alltid cyklat mycket och vetat att jag cyklar snabbare än bussar går inne i stan är faktiskt lite förvånad över det här. Man tänker att cykel och gång ligger närmast varandra i hastighet även på korta sträckor.
Men det visar ju också vilken oerhörd frihet det var för kvinnor att börja cykla på tidigt 1900 tal.
(en vanlig arbetsplats här tex, cykel 18 minuter, Buss 37 minuter (byte) )