Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Misstänker att trehjuliga cyklar är lättare att använda än en låg soffa, då det är betydligt högre säte.
Och läs mitt svar till Badger.
Men jag avslutar här, innan jag slutar vara konstruktiv, och går över till att trolla.
Ah! ja då är jag för. Jag tycker ju också det låter som att man tänker förbjuda bilar i centrum.Det man ska ha i åtanke är att bilfritt centrum är inte att förbjuda all trafik, vilket många verkar tro. Utan det handlar just om att få bort biltrafik på andra sätt. Sedan finns det ju absolut enstaka idioter på bägge sidor som tror att man menar just att förbjuda biltrafik helt.
Ah! ja då är jag för. Jag tycker ju också det låter som att man tänker förbjuda bilar i centrum.
Men då anser jag också att man har satt helt fel ord på företeelsen och inte beskrivit den tillräckligt noga. För folk blir ju som sagt helt vansinniga och jättearga och det är ju mycket enklare om man har ord och förklaring som gör att de kan rycka lite på axlarna och tycka att det låter ju trevligt.
Typ uhm gångfrämjat centrum eller lågtrafikscentrum eller låghastighetscentrum eller ngt fånigt som mjuktrafikcentrum.
Visby har ju bilförbud innanför murarna, (vilket iofs fungerar utmärkt tror jag, fast jag har ingen aning) men då har de ju satt upp förbudsskyltar rätt och slätt. Så när jag hör bilfritt centrum får jag en bild av att de sätter upp betongsuggor i en cirkel på 2 km runt centrala staden och rycker på axlarna och jag gillar ju ändå cykling och gång. Den som avskyr cyklister och gångtrafikanter, det är väl typ majoriteten i Sverige om man läser kommentarer, tänker sig väl taggiga stup runt staden fyllda med människoätande bläckfiskar .
Jag tror inte alls på bilfria städer. Helt enkelt för att det inte gör städerna tillgängliga för alla. För mig som är ung och frisk är det inget problem. Men för de som är gamla, skadade, funktionshindrade så fungerar det inte alltid att åka kollektivt.
Dessutom så tror jag att bilfria städer skulle innebära att centrumhandeln dör ut och köpcentrumen tar över helt och hållet! Folk kommer inte sätta sig på kollektivtrafiken och åka in till centrum för att shoppa. Det innebär att de måste bära allt de har shoppat på kollektivtrafiken och de kommer ta bilen till köpcentrumet istället där de kan parkera sin bil nära butiken och ha lätt att bära ut sakerna de köpt till den.
Min mamma som är förlamad i ena sidan, 75 år och väldigt instabil kan inte under några omständigheter cykla oavsett hur cykeln ser ut.
Utan sin bil skulle hon bli helt isolerad.
Enligt mig är det inte så svart och vitt som jag uppfattar att du skriver. Sen, en första förutsättning för bilfria städer är självklart att det finns en väl utbyggd kollektivtrafik, vilket innebär att endast Stockhom, Göteborg och Malmö idag skulle kunna vara aktuella för att vara "bilfria" (kanske även Uppsala?). Finns ingen välutbyggd kollektivtrafik, såsom i många mindre städer och framförallt på landsbyggden så vore det ju helt galet att börja diskutera om "bilfria" städer/stadskärnor.
Sen, om man skulle reglera att våra tre större städer skulle vara bilfria (själv är jag inte helt säker på om förbud är rätt väg att gå) så innebär inte det att det inte skulle finnas undantag. Tanken med bilfria städer är ju att underlätta för folka att röra sig i stan. Då måste hänsyn självklart även tas till människor som av fysiska eller mentala skäl har svårt att röra sig. Jag tänker mig tex att dessa personer skulle undants från ett bilförbud inmebärandes att de får ta bilen in till stan (egen bil, färdtjänst etc). En stad där människor som utan problem kan röra sig förbjuds köra bil i staden skulle enligt mig göra en jätteskillnad.
Huruvida förbud sen är vägen att gå är jag inte helt säker. Jag är dock av åsikten att biltrafiken i Stockholm måste minskas.
Vidare på detta, så har jag även funderat på den lastbilstrafik jag ser inne i stockholm på nätterna, alltså från nio på kvällen och fram till småtimmarna. Jag måste säga att jag inte förstår varför dessa lastbilar (främst mindre lastbilar) kör inne i Stockholm på natten. De kan väl knappast leverera varor vid tex midnatt, ett på morgonen eller så? Men jag kanske missar något. Jag får dock erkänna att som boende i Stockholm (Vasastan) så störs jag faktiskt ibland av denna trafik när jag ska sova. Så, jag hade gärna sett ett förbud mot lastbilstrafik mellan säg 23-04 i vart fall (helst ända till 6 på morgonen men förstår att leverans till tex matbutiker kan ske ganska tidigt på morgonen).
Av folk på cykel?@Angel - den dagen nagon ska kopa ett koksbord, sa kanske de kan fa det levererat?
For boende i storre stader, sa ar det ganska latt att leva bilfritt / med valdigt lite bil. Jag har levt mer eller mindre bilfritt sedan jag flyttade hemifran, och jag har andock bade mat och mobler (det forsta ar ett annat arbument som manga anvander "jag maste ha bilen for att fa hem maten"). En kombination av sadelvaskor pa cykeln, leveranstjanser och hyrbilar/skapbilar nar det behovs, sa funkar det bra, och jag behover aldrig byta vinterdack
( Jag fattar hur detta dock inte funkar for mina foraldrar i Ystad som ska pendla till typ Kavlinge)
Den tanken är förstår jag. Det är såklart mindre billjud nattetid än dagtid i och med att det är mindre trafik på natten, men den trafik som finns upplever jag tyvärr inte håller hastighetsgränser, vilket skapar mer ljud. Jag har ju valt att bo i stan och får då såklart acceptera att det är en bullrigare miljö, men samtidigt måste ju även hänsyn tas till boende. Tror dock att om billtrafiken på natten var bättte på att följa hastighetsgränser, inte gasa/rejsa vid grönt ljus etc. så skulle den jobbiga ljudnivån sjukna ordentligt. I och med att det är tommare på gatorna så passar tyvärr både bilarna och lastbilarna att köra på/för fort. Vid gatorna där jag bor är de 30 eller 50 km och på natten är det få som följer detta tyvärr.Jag tror iden med att leverara grejer pa natten ar att minska trafikstockningen och utslappningen pa dagtid - det ar nagot som diskuterats har i London - hur viss trafiik kanske kan styras om till andra tider pa dygnet.
Knepigt om det ar valdigt bullrigt dock
Människor som jobbar på nätterna måste dessutom kunna sova på dagarna så det fungerar inte att det är för bullrigt då heller om den typen av leveranser utökas. Av erfarenhet kan jag säga att det är svårt att jobba natt, bo centralt och kunna sova ordentligt för det är alltid någonting som byggs, någon som håller tal, spelar musik osv och speciellt om man ska framföra fordon eller annat som kan bli farligt om man är för trött så måste man ju kunna sova ordentligt. Utöver det är det inte alltid det lättaste att åka kollektivt om man jobbar konstiga tider och det känns inte supertryggt att cykla runt överallt vid halv tre på morgonen.Den tanken är förstår jag. Det är såklart mindre billjud nattetid än dagtid i och med att det är mindre trafik på natten, men den trafik som finns upplever jag tyvärr inte håller hastighetsgränser, vilket skapar mer ljud. Jag har ju valt att bo i stan och får då såklart acceptera att det är en bullrigare miljö, men samtidigt måste ju även hänsyn tas till boende. Tror dock att om billtrafiken på natten var bättte på att följa hastighetsgränser, inte gasa/rejsa vid grönt ljus etc. så skulle den jobbiga ljudnivån sjukna ordentligt. I och med att det är tommare på gatorna så passar tyvärr både bilarna och lastbilarna att köra på/för fort. Vid gatorna där jag bor är de 30 eller 50 km och på natten är det få som följer detta tyvärr.
Av folk på cykel?
Det förstår jag. Jag är nog inte emot att vissa leveranser görs nattetid om det tex är för att omleda trafiken, men jag önskar då att man på något sätt försöker säkerställa så att nattrafiken följer trafikreglerna så att ljudnivån blir så låg som möjligt. Och självklart att samma sak görs för dagtrafiken så att bullernivån blir så låg som möjligt då.Människor som jobbar på nätterna måste dessutom kunna sova på dagarna så det fungerar inte att det är för bullrigt då heller om den typen av leveranser utökas. Av erfarenhet kan jag säga att det är svårt att jobba natt, bo centralt och kunna sova ordentligt för det är alltid någonting som byggs, någon som håller tal, spelar musik osv och speciellt om man ska framföra fordon eller annat som kan bli farligt om man är för trött så måste man ju kunna sova ordentligt. Utöver det är det inte alltid det lättaste att åka kollektivt om man jobbar konstiga tider och det känns inte supertryggt att cykla runt överallt vid halv tre på morgonen.
Att förbjuda bilar helt, inte bara i städer, skulle vara drömmen
Jag vill bara inflika att det händer jättemycket på området "cykellika fordon som inte är bilar och inte är cyklar och anpassade för alla möjliga behov". Det är inte som att bil eller cykel är de enda alternativen