Bildtråd!

Sv: Bildtråd!

Jag tror att det var väldigt mycket ironi i det där :angel:

Men det är ju några här på forumet som faktiskt har den åsikten :eek:

Jo det är ju bra att det är ironi i just det men att tycka illa om folk för att de har tömmar i si o så färg är ganska galet:devil: Jag berättade för sambon för ett tag sedan att det finns diciplinnämnd, tävlingsreglementen, massa regler för vad man ska ha på sig o groomen o hästen osv han som är gammal golfare gapade o idiotförklarade hästsporten totalt. Jag håller med för just den här trångsyntheten skrämmer många. Har man inte just den utrustning man "ska" ha blir man utdömd innan man ens fått visa vad man kan o det är mycket tragiskt om man ska vara ärlig!

Min dröm är stilbefriade ridskolor där man både kan rida o köra o ha den sadeln o tränset man själv vill o de kläderna man gillar bara det är bra passande saker som ej kan räknas som djurplågeri... varför måste man ha westernsadel på westerntävling o engelsk på "vanliga" osv... bruksridningen är ett steg dit jag vill. Alla är välkomna oavsett ras, utrustning o klädsel bara det är snyggt o passar hästen o är snälla saker...

Om jag ska vara seriös en stund innan jag sjunker in i en film, bort från denna prestigefulla och alltsom oftast rätt allvarliga värld, så ja jag håller absolut med dig i ditt senaste inlägg!!!

Det var väl just därför jag var så ironisk angående tömmarna.

Å´så´måste ju "tanten som aldrig kan hålla truten" säga något oxå... :crazy:
Svarta tömmar har jag också ifrågasatt... men något som stör mig mer är att kusken ska sitta till höger :confused: alltså, nu har vi ju högertrafik här i vårat lilla land och då ser man trafiken bättre när man sitter till vänster, precis som man gör i en bil! :idea:
När jag är ute och kör på vägarna sitter jag alltid till vänster i vagnen... och de få tillfällen då det är träning eller (tävling :cool: händer nog aldrig) sitter jag till höger bara för att... :confused: det ska vara så enligt tradition. Vad tjänar den traditionen till för oss morderna kuskar?

Det har jag också grunnat på - känns klart bättre att sitta till vänster tycker jag!!!

Speciellt om man har passagerare med sig, jag känner mig oerhört obekväm om jag ska låta passageraren sitta ut mot trafiken liksom. I synnerhet om passageraren är ett barn.

Svanhilds inlägg om prestige var ett av de bästa jag läst!:bow:

En bild från jobbet i Tisdags! Hästen heter Euro.

20406005.jpg

Svarta tömmar har jag också ifrågasatt... men något som stör mig mer är att kusken ska sitta till höger :confused: alltså, nu har vi ju högertrafik här i vårat lilla land och då ser man trafiken bättre när man sitter till vänster, precis som man gör i en bil! :idea:

Tror att grejen med att sitta till höger inte har något med högertrafik att göra utan att du ska få körhanden rakt bakom hästen, när du kör enhänt alltså, då har du ju tömmarna i vänster hand. Blir jättekonstigt när man sitter till vänster.:eek:

Ah smart det har jag aldrig tänkt på! :idea: Jag har också funderat på var traditionen kommer ifrån, om det hade med trafiken att göra eller... men det var ju en smart tanke.

kl

Tjusiga ekipage ni har, alla!

Mitt bidrag blir stillastående, då kusk och fotograf är en och samma person ;) En lite dålig halt, men hästen min, hon är vacker hon! :love:
20556660.jpg

Fin häst :love:

Men jag blev mer nyfiken på vagnen, kan du inte fota den lite mera? Är det ett hemmabygge?

Det kan vi väl ordna. Underredet till vagnen är en gammal klassisk flakvagn/fyrhjulsvagn som har funnits på gården de senaste 50 åren, minst! Vi har byggt nytt flak enl den ursprungliga modellen (förutom kuskbocken som vi gjorde om en del för bekvämare körning), satt på svängel, bakselefästen mm. Här får du se lite mer:
20533623.jpg

20535331.jpg

Har ingen bild när jag kör min polle än men ska ta idag :D Lägger in en bild här sen...

Vad fina alla är :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 220
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18