*Bildtråd* Ni har ingen???

Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Jätte fin häst och vad härligt det ser ut! :love: :love: Vad är det för stam på hästen?
Magdalena

Glorfindel skrev:
Jätte fin häst och vad härligt det ser ut! :love: :love: Vad är det för stam på hästen?
Magdalena
Tack! Såg dina fina hästar också i presentationstråden. :)

Min häst är e. Tand Troll u. Edolles Asta ue. Pål Best

Hon är född 2000 och jag köpte henne för ett år sedan. Hon fick en synskada på ena ögat som störde henne så hon enligt ägaren inte kunde bli någon travhäst. Han ville först slakta henne(!), men då fick jag nys om henne! :)

idak skrev:
Tack! Såg dina fina hästar också i presentationstråden. :)

Min häst är e. Tand Troll u. Edolles Asta ue. Pål Best

Hon är född 2000 och jag köpte henne för ett år sedan. Hon fick en synskada på ena ögat som störde henne så hon enligt ägaren inte kunde bli någon travhäst. Han ville först slakta henne(!), men då fick jag nys om henne! :)

Vad fint att du räddade henne från slakt! :banana: Skönt att hon slapp travet;) Lustigt med Pål Best förresten det har min vallack som farfar.

Glorfindel skrev:
Vad fint att du räddade henne från slakt! :banana: Skönt att hon slapp travet;) Lustigt med Pål Best förresten det har min vallack som farfar.

Jag utbildade en valack efter Pål Best i våras. Underbar häst. :love:

Rumpnissen skrev:

Pål Best-avkommor är underbara! :love: Det finns rätt många avkommor efter Pål Best och de flesta blir väldigt bra ridhästar när de lämnar travbanan. De finns de som letar kallblodstravare som ridhäst som enbart letar efter en häst med Pål Best i stamtavlan.

Rumpnissen skrev:

Ja jag kan bara hålla med att de erfarenheter jag har av Pål Best avkommor (generande liten) är att det är en underbar häst med stor personlighet som behöver mycket tid och uppmärksamhet! :love: :love: :love:

Hihi, jag har bara erfarenhet av en sonson till Pål Best som var en av de svåraste hästar jag träffat. Mycket skygg men samtidigt ganska vass - det var en enmans-häst och jag hoppas han hittade rätt ägare till slut. Jobbade bara med honom i några månader på en praktikplats - men det var en läraktig häst, absolut, och extremt känslig.

Pål Best-arna har lite dåligt rykte - därmed inte sagt att det inte är bra hästar ändå, bara att ryktet säger annat :). Kul att ni här på sidan har goda erfarenheter!

evis skrev:
Hihi, jag har bara erfarenhet av en sonson till Pål Best som var en av de svåraste hästar jag träffat. Mycket skygg men samtidigt ganska vass - det var en enmans-häst och jag hoppas han hittade rätt ägare till slut. Jobbade bara med honom i några månader på en praktikplats - men det var en läraktig häst, absolut, och extremt känslig.

Pål Best-arna har lite dåligt rykte - därmed inte sagt att det inte är bra hästar ändå, bara att ryktet säger annat :). Kul att ni här på sidan har goda erfarenheter!

Ja man kan väl aldrig dra alla över en kant för de har samma Farfar/morfar ;)

Haha, se vad erfarenheter och rykten kan vara olika fast det är samma häst vi pratar om! :)

Har faktiskt aldrig hört att han har dåligt rykte, men jag kan åtminstone räkna upp säkert 7-8 hästar med Pålbest som far eller morfar-farfar och alla dessa är otroligt trevliga individer. :D

När jag pratat om den där Pål Lunar-sonen jag jobbat med, med "kallblodsfolk" i min närhet så har de bara skrattat och sagt att det är Pål Best-blodet. Flera uppfödare jag pratat med säger att det är en av få hingstar som de tänker sej för noga innan de betäcker in blod från (Pål Best alltså och hans söner/ättlingar).
Jag vet inte alls - men vi diskuterade ju i Färgförändrings-tråden på Avel angående Splashed - att det eventuellt ger döva hästar. Pål Best har ju lämnat en hel massa splashed - kanske har det någon sorts samband...... (mycket långsökt fundering, men jag kom att tänka på om det hade med färgen att göra när jag träffade ett annat sto - Pokervira, som fö är mor till opus [här på Buke] Stöcksjö Piraten, som också är blåögd med lykta och vita ben, som var precis som den där valacken jag jobbat med - vass och skarp mot andra hästar, men samtidigt väldigt "skygg"/hispig/markskygg [enligt ägaren omöjlig eller mycket svår att rida ut på] - men hon är närapå helt obesläktad med Pål Best)

Nåväl - det hör väl kanske inte till Barockridningsforumet! :D

(Måste förresten skriva också att den jag jobbade med också var en väldigt trevlig individ egentligen, otroligt känslig, kvick i tanke och kropp och väldigt läraktig. Problemet i hans fall var att han gått på travet, blivit hårt pressad, gått rel bra men hanterats väldigt hårt - och till slut pallade han inte alls trycket - slutade sin travkarriär för att han ansågs alldeles för stressig. Dvs det kan mycket väl ha berott på miljön eller en kombination arv och miljö eller arv-färg-miljö :p....)

*****fel tråd***** :o

Senast ändrad av en moderator:

Ja, man vet ju aldrig om splashed anlaget drar med sig andra mentala konstigheter än bara dövhet ;) Sen är det ju alltid ett sto inblandat i aveln, är ju lätt att skylla allt på en hingst när det egentligen kanske handlar om kombinationen sto och hingst som inte blir så bra som man hade tänkt sig. :smirk:

förlåt en okunnig, men vad är splashed?:o :confused:

Förresten är min jättetrevlig att arbeta med tillsammans med mig, klipsk, läraktig och påhittig, men när det gäller att rida i skogen stressar han upp sig och han är faktiskt väldigt hård mot andra hästar. :angel: så det kanske ligger något i pål best-blodet ändå :crazy: Och så hade han en mamma också..;)
Magdalena

Min häst (ue: Pål Best) är inte heller en stor häst- och människoälskare. :smirk:

Ang. splashed white så är jag inte den kunnigaste precis, men enkelt förklarat är det det anlaget som kan ge stora vita tecken som stora bläsar, lyktor, höga strumpor osv. Pål Best är en stor nedärvare av det.

Vill du läsa mer om anlaget kolla denna tråd:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5346560#post5346546

Idak förklarar bra.

Det är samma anlag som lite nu och då gör att det ploppar fram skäckiga kallblodstravare och alla runtomkring ser ut såhär :eek:
när de ser vad som ligger i halmen :D ;

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=3120&galleri=show&side=1
http://www.home.no/lurv/Ktraver.html
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=5279&galleri=show&side=1
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=1337&galleri=show&side=38
http://www.christinadrangel.com/utehast/jpg/thulissa.jpg

Anlaget finns hos Gotlandsrusset med.

idak skrev:
Min häst (ue: Pål Best) är inte heller en stor häst- och människoälskare. :smirk:

Ang. splashed white så är jag inte den kunnigaste precis, men enkelt förklarat är det det anlaget som kan ge stora vita tecken som stora bläsar, lyktor, höga strumpor osv. Pål Best är en stor nedärvare av det.

Vill du läsa mer om anlaget kolla denna tråd:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5346560#post5346546

:idea: Intressant det stämmer precis på min häst.:idea:
Magdalena

Hrannar skrev:
Vilket charmtroll:love:
Men jag älskar min Tinker;) :love:

var det min tjej du mena :o ....?? (är ny på forumet & hänger inte med hur det funkar alltid *skäms!!*)
Men OM det var det så tackar jag:bow: ...hon e jättego & sidan
är nu uppdaterad med nya bilder att se..
Tinker e MKT fina & riktigt goa hästar !!!!:love:

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Pinus
·
IT & mobiler När man går in i albumen så visas en rörlig bakgrund med bildspel på alla bilder i albumet. Detta är väldigt störande. 🧠 Nån som vet...
Svar
3
· Visningar
103
Senast: Rosett
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 405
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka