Bildtråd: Hembyggda boxar

Sv: Bildtråd: Hembyggda boxar

Att höja taket brukar sällan löna sig, då är det nog enklare att riva ner allt och bygga nytt.

Som du ser på bilden i stalldelen så har du bjälkar i hela taket. Att öppna upp taket helt innebär inte att du kan ta bort bjälkarna som garanterat är bärande för yttertaket.

Själva innermåttet i takhöjd mäter du från lägsta punkt. Med andra ord från bjälkarna och ner. Inte från taket och ner. Sen gäller 1,5 x mankhöjden. Oavsett om du har egna hästar eller hyr ut. En häst på 160 kräver alltså 240 i takhöjd minst! Alltså 20 cm till i höjd vilket är ganska stor skillnad. speciellt för en kontrollant!

Du lär inte få det godkänt alls om innermåttet är 2,20 om du tänkt ha häst större än ponny. Blir det inspektion så åker du dit på det. Dessutom är det svårt att hålla bra luft i ett stall med för låg takhöjd.

Ska du använda detta som stall så skulle jag hellre rekommendera dig till att sänka golvet, det brukar bli mindre kostsamt även om det också går loss på några 1000.

men några tusen får man ju räkna med, att riva och bygga nytt kan ju inte löna sig mer? det måste väl gå på några 100 tusen istället lr?

Ska du använda detta som stall så skulle jag hellre rekommendera dig till att sänka golvet, det brukar bli mindre kostsamt även om det också går loss på några 1000.

Vi räknade aldrig vad det skulle kosta att lyfta taket, utan grävde ur istället och sänkte golvet. Det kostade lite mer än "några 1000" - strax över 80 000 stod det på fakturan.
Men då rev de bort all gammal kostallsinredning också, och gjutning av nytt golv ingick.

Immer

glömde visst en 0´a. Menade snarare några 10 000kr om inte ännu mer. Att lyfta taket skulle gå på runt 300 000kr fick jag till svar av en bekant som hade de planerna. Dom sänkte golvet istället, men eftersom sambon hade redskap själv och gjorde det mesta så kom de "billigt" undan.

kan säga att när vi räknade på att höja taket i en gammal ladugårds byggnad gick det loss på ca 67 000:- om vi skulle ha behövt flytta balkar, höja upp taket och få en någorlunda bra och stabil överdel att ev. lägga hö på. La det åt sidan direkt kan jag säga!

Detta är vårt stall, fd vedbod, hemmabyggt för 13 år sedan och godkänt efter stall-kontroll!
Gallren är öppningsbara, boxdörrskonstruktionen är uppskattad av hästar, ryttare och veterinär. Ger ett luftigt, fräscht och ljust intryck i ett litet stall som vårt. (fyra boxar)

http://stallkarlsborg.blogspot.com/

67000kr? det lät ju faktiskt billigt för att höja taket. Ni bör haft bra grundförutsättning för detta isåfall.

ja vi hade ju alla maskiner samt arbetskraft. sedan fick vi större delen av materialet för ett otroligt bra pris :angel:

men kände ändå att 67 000 var för mycket om man jämnför med att vi bygger helt nytt stall :)

glömde tillägga att detta bara var att höja innertaket. alltså inte taket i sig :)

Att höja taket brukar sällan löna sig, då är det nog enklare att riva ner allt och bygga nytt.

Som du ser på bilden i stalldelen så har du bjälkar i hela taket. Att öppna upp taket helt innebär inte att du kan ta bort bjälkarna som garanterat är bärande för yttertaket.

Troligtvis har du rätt men det är inte säkert!
På min första gård fanns det bara befintligt kostall och skulle med för lågt i tak. Stod man på skullen hade man dombärande balkarna i ögonhöjd så där gick det finfint att bara ta bort innertaket och ha öppet upp i nock. Det blev väldigt högt i tak och mycketeffektfullt med balkarna som satt "fritt" högt upp! För att stabilisera satte vi "snedbalkar" i hörnen också.

Har öppet i nock även på detta stall jag har nu och tycker det är oslagbart såvida man kan lösa höförvaring på något annat sätt!

*kl*

Har också haft tankarna på att höja taket, men slått undan de tankarna då det är på tok för dyrt. Dock har vi längsgående rejäla järnbalkar som går utanför boxarna, så dessa räknas ej in i takhöjden så vitt jag vet efterssom de är utanför boxarna... I vilket fall som helst har vi 2.50 i takhöjd, så det är fullt godkänt för mina hästar då den största ligger på 1.60 i mkh, men det är ju lite trist att man måste hålla sig till små hästar unde 1.60 om man inte vill bygga om stallet... Där gick min dröm om en mysig shire i kras:cry: Så tänk på att anpassa takhöjden även efter ev. tilltänkta hästar...

Det är ju superbra när det är galler på hela väggen iom att du vill ha galler i boxarna. Luftigt och bra! När jag var på tävling fick jag en box tilldelad som inte gick att öppna gallret på. Det var varmt och ingen ventilation. Det var märkbart bättre luft i gången. Fick promenera hästen lite tills det blev svalare.

http://www.pixbox.se/alb_show_id908614_page0.html

Byggt alldeles själv med hjälp av min sambo, svärfar och min pappa! Förr var det kostall här men under sommaren förvandlades det till stall.
U-profiler tillverkade vi på en plåtverkstad ( min pappa jobbar som konstruktör där)
äver överliggare till boxväggarna tillverkades där.
(profiler och överliggare i helgalvad plåt)

boxarna är 2,5x3,8 m.
stallet är drygt 8x7 meter och mellan 2.4 och 2.5 i takhöjd. Får plats med ytterligare två fullstora boxar men då finns inget plats för skåp odyl. Håller på att renovera sadelkammare men det ligger lite på is nu, tiden tryter!

Boxväggarna är 160 höga. dörrarna ca 130 höga och 150 breda.

Såhär ser mitt stall ut, pappa har byggt allt. Fortfarande en del att göra och rätta till, men vi trivs. :D

princesbox.jpg

virransbox2.jpg

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 627
Senast: Buck
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 720
Senast: McFlurry
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 604
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar