Bildtråd: Hembyggda boxar

Sv: Bildtråd: Hembyggda boxar

Var får man tag i U-profilerna någonstans? Jag har sökt efter sådana, men jag hittar inte var de säljs :(

Var de dyra?

minns inte va dom kostade, är 4 år sen stallet blev klart nu. Vi köpte dom på ett stållager som säljer allt som har med metall att göra typ. Även gångjärnen är därifrån.

Gäller inte det bara när man hyr ut eller har någon form av verksamhet? Eller när man bygger helt nytt?

Ska ta dit någon kunnig som får ta en titt och säga vad som är möjligt och inte!

Alla stall inspekteras med jämna mellanrum.
Ring gärna till din lokala djurskyddsinspektör dom vet vad som gäller och kan ge dig råd!
"Att bygga häststall" av Michael Ventorp o Per Michanek är en bok som jag rekommenderar.

Vad fint det var :love:
Måste vara underbart att stiga in i det där underbart
vita stallet!!

Mycket bra gjort då ni fixat det själva, ser mkt proffsigt ut! :)

Gäller inte det bara när man hyr ut eller har någon form av verksamhet? Eller när man bygger helt nytt?

Ska ta dit någon kunnig som får ta en titt och säga vad som är möjligt och inte!

Nej, det gäller även när man bygger om.
Ring miljö- och hälsokontoret i din kommun och be inspektören komma ut och titta och ge goda råd. Så gjorde vi, och vi fick ett toppenstall.

Angående takhöjden så ska den vara minst 2.20 eller 1,5 x mankhöjden. Dvs 2.20 är godkänt för hästar som är 147 cm eller lägre, och om du har en häst på 160 cm ska takhöjden vara minst 240 cm.

Några bilder från vårt stall (f d kostall):
http://www.pixbox.se/alb_show_id304967_page0.html

Jättefint. ska ni sätta på puts sen- bara vitt:confused:

Hur breda är boxdörrarna?
Ska de var 120cm? eller har de ändrat- igen:mad:

dom där cm kan göra mycket ont när inspektören kommer =/ så ett råd är absolut att ta ut en inspektör från din kommun så det blir rätt från början. för nej 2,20 är inte för alla hästar.

Fast jag tänkte på att de då kunde få titta ut.

det är jag inte intresserad av då jag har en som gillar gnaga trä. och de går ute så många timmar om dagen så jag anser att de inte behöver kunna titta ut genom öppna fönster. Det räcker med att de kan titta ut över boxdörren och de ser nästan hela gårdsplanen genom dörren

Men du bygger ju "nytt", byggnaden du bygger i har ju inte används till häst iallafall inte på väldigt länge och du ska bygga nya boxar...du både ändrar byggnadens syfte och bygger nya boxar...alltså gäller reglerna och för att slippa problem vid en ev. inspektion så bör du följa reglerna och även deras rek.

http://www.pixbox.se/alb197101
Här är mitt stall som dock är färdigt nu, allt är målat och klart.

Hemagjort bygge med dubbelspontat virke från H* Timber och stålprofiler som är bockat på en industri i närheten till skrotpris. Boxarna är två st 3*3 samt två st 3*4 på baksidan är det 30 m2 lösdrift, lilla boxen ni ser som är 2,7*4,20 och sadelkammare.

http://www.pixbox.se/alb905574 så ser ni bilder på sadelkammaren och stallgången med nyfikna hästar...

Tack alla för svar och bilder!
Jag förstår nu hur det ligger till med takhöjden och ska absolut se till att det blir godkänt. Lite synd att göra i ordning för att sen få göra om alltihop.. Och självklart vill man ju ha så bra som möjligt för hästarnas bästa.

Är det någon som varit med om att höja taket? Eller ta bort helt och ha fullhöjd? Det känns som ett väldigt stort projekt..
Och en fråga till, hur stor ligghall måste man ha för två stora hästar som går på lösdrift?

Immer och Desert wind - jättefina stall! :laugh: Längtar tills vi får i ordning vårt så jag kan ta hem min lilla smula äntligen..

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 627
Senast: Buck
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 720
Senast: McFlurry
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 604
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar