Bildtråd: Hembyggda boxar

miss_kala

Trådstartare
Jag och sambon har precis fått tag på vår drömgård. :love:
Det finns en bra ladugårdsbyggnad, med möjlighet att bygga boxar. Skulle behöva lite inspiration gällande boxarnas utseende och konstruktion. Vill även se sadelkammare, stallgång osv!
Tänkte dra ner lite på kostnaderna genom att bygga själv, men visa gärna färdiga boxar också. Allt av intresse..;)

Skriv gärna tips och råd angående eget stall. Behöver veta allt!!

Takhöjden är 2.20, vilket väl är minimumgränsen. Ytan är 9 x 7 m ca alltså 63 kvm. Hade tänkt oss 2 stora boxar och ev en mindre för ponny.

Sv: Bildtråd: Hembyggda boxar

Jättefint o genomtänkt:bow:
Luftspalter i trät mm.
skulle dock sätta galler direkt på fönstrena för att kunna ha dem öppna.

Jag och sambon har precis fått tag på vår drömgård. :love:
Det finns en bra ladugårdsbyggnad, med möjlighet att bygga boxar. Skulle behöva lite inspiration gällande boxarnas utseende och konstruktion. Vill även se sadelkammare, stallgång osv!
Tänkte dra ner lite på kostnaderna genom att bygga själv, men visa gärna färdiga boxar också. Allt av intresse..;)

Skriv gärna tips och råd angående eget stall. Behöver veta allt!!

Takhöjden är 2.20, vilket väl är minimumgränsen. Ytan är 9 x 7 m ca alltså 63 kvm. Hade tänkt oss 2 stora boxar och ev en mindre för ponny.

2.20 i takhöjdär väl minmumsgränsen för shetlandsponny?
För stora hästar ska takhöjden vara hästens mankhöjd x 1,5 väl?

I djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd så står det i 3 kap-§5:

"Takhöjden i det utrymme där hästar hålls eller tillfälligt binds ska vara
minst 1,5 × mankhöjden, dock lägst 2,2 m. Takhöjden mäts från den nivå
hästen står på till takkonstruktionens eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå.
Takkonstruktioner eller andra byggnadsdetaljer placerade rakt ovanför boxeller
spiltvägg ska inte inräknas i takhöjden."

:)

Om du har 2,20 som takhöjd kan du ha upp tom ponnymått i det stallet. Vad är det för hästar du har tänkt ha i stallet?

skulle vara intressant att se bilder :)

Som Catherine skrev:
minst 1,5 × mankhöjden, dock lägst 2,2 m." Detta tolkar jag som att 2,2 är godkänt även för stor häst?
Min häst är 155 i mkh och tänkte även ha en till stor häst + ev en ponny.

som jag har förstått det hela så skall du ta din häst´s mankhöjd x 1,5

om du då har en häst på 155, skall du ta 155 x 1,5 = 232,5 ca. 2,4 är minsta tillåtna höjd i stallet då :)

För tillfället är det ladugårdsinredning där + några andra små bås. Allt ska rivas ner, golvet måste fixas, det ska tvättas och målas, o så byggas boxar förstås. ;) Man får använda fantasin..!

Här är vår lilla ställe!
23410201.jpg

Och här är det som ska bli stalldelen av uthuset. Har klippt ihop 2 bilder för att få med allt, så nej, taket är inte så krokigt..!:D
Från vänster vägg fram till kanten på golvrännan är det ca 3 meter.
Tänkte oss att ha boxarna på den sidan. Dörren längst bort kommer att stängas för eftersom det finns 3 andra utgångar. En längst bort till höger, en direkt till höger som inte syns i bild, och en bakom som leder till logen.

23451818.jpg

Ja men då tror jag nog att det funkar ändå. Var ju ingen ryslig skillnad direkt..;)

Ja men då tror jag nog att det funkar ändå. Var ju ingen ryslig skillnad direkt..;)[/QUOTE

Nej, men tänk på att stallet kommer att inspekteras och då kan några centimeter hit eller dit spela stor roll.
(Vet jag av erfarenhet....)
Bättre att man ser till att ha alla mått rätt från början, det blir dyrt att göra om efter om det inte går igenom inspektionen....

Som Catherine skrev:
minst 1,5 × mankhöjden, dock lägst 2,2 m." Detta tolkar jag som att 2,2 är godkänt även för stor häst?
Min häst är 155 i mkh och tänkte även ha en till stor häst + ev en ponny.

Nej, 2,20 är lägsta takhöjd oavsett vad du har för häst. En på 1,55 i mankhöjd behöver en dryg decimeter till i takhöjd.

Tänk på att mäta upp till balkarna, och inte själva taket. (Det kan vara jag som ser fel på bilden, men det ser ut som om det är balkar i taket där det ska bli boxar?)

Senast ändrad:

Gäller inte det bara när man hyr ut eller har någon form av verksamhet? Eller när man bygger helt nytt?

Ska ta dit någon kunnig som får ta en titt och säga vad som är möjligt och inte!

Nej, 2,20 är lägsta takhöjd oavsett vad du har för häst. En på 1,55 i mankhöjd behöver en dryg decimeter till i takhöjd.

Tänk på att mäta upp till balkarna, och inte själva taket. (Det kan vara jag som ser fel på bilden, men det ser ut som om det är balkar i taket där det ska bli boxar?)

Nu känner jag mig riktigt trög, men jag tolkar det fortfarande som att 2,2 då är godkänt. Du skriver ju "oavsett vad du har för häst".

Jo det är balkar. Ska se vad snickaren säger, ev kanske vi kan höja taket eftersom det är höloft ovanpå.

Jättefint o genomtänkt:bow:
Luftspalter i trät mm.
skulle dock sätta galler direkt på fönstrena för att kunna ha dem öppna.

eftersom fönstrena öppnas utåt går det fint ändå. Vill inte att hästarna ska komma åt fönsterkarmar o fönsterbräden så därför har vi satt galler som vi gjort.

2.20 är det minsta, en bekant har två 2.20 och det är godkänt, jag hade mina hästar uppstallade där en kortare tid, och ena hästen låg på 1.58 och det vart för lågt i tak tycker jag.

Du skriver att din häst är 155, men det är ju i mankhöjd, huvudet är ju bra mycket högre över marken än vad manken är. Var inte snål på takhöjden.

Jättefint! :D Hur har ni byggt de boxarna? Ser ju helproffsiga ut!![/QUOTE

det är u-balk som vi ställt spontad, hyvlad plank i. gallret i mitten är förstärkt så den ska klara trycket då vi inte har nån stolpe upp i tak i fronten. Därför är även stolparna vid boxdörrarna sammanlänkade och för utseendets skull välvda :D

boxdörrarna har gångjärn då jag inte ville ha skjutdörrar då dom låter så mycket och inte är snygga enligt min smak. Men om man har smal stallgång är väl skjutdörrar ändå att föredra.

Vi har sågat luftningshål i boxdörrarna eftersom ventilerna sitter strax under taket i stallgången och utsuget (har mekanisk ventilation) sitter i taket ovanför boxarna. Då funkar luftflödet bra.

Jag valde att ha fönsterbräden som lutar för att det inte ska fastna massa skit där. Och det var en mycket bra lösning.

Sadelkammaren är rätt liten men funkar bra. För att få bra ljus finns ett fönster mellan boxen och sadelkammaren. Den är uppvärmd med golvvärme, vilket jag även har i stallgången (dock aldrig använd ännu)

Lycka till med ditt stall!!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 627
Senast: Buck
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 720
Senast: McFlurry
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 604
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar