Jaa, det är rätt enkelt egentligen. Klickerträning är ju vanligt i hundvärlden och extremt effektivt. Jag är inte så bra på att förklara i text, lättare att visa
Man använder godis, lär hästen att klick=godis och att rätt beteende=klick.
När hästen väl har lärt sig det är det bara att tuta och köra!
Just bommar lärde jag min traktor att kliva över genom att först och främst låta honom gå över dem=klick! Struntade i det läget om han slog i eller ej.
När han börjat intressera sig för bommen, kopplat ihop bommen och klicket, höjde jag kraven. Nu fick han inte slå i. Klickade varje gång han klev över ordentligt.
La på en bom till, samma process (fast i lite raskare tempo, han visste ju redan att fötterna skulle upp). Sedan upp i trav, först med en bom, sen flera.
När han började bli lite "bom-het" höjde jag upp dem en aning, som cavaletti i början. Kraven fortfarande de samma.
När jag kände att det var dags satt jag upp och gjorde samma saker från ryggen. Med traktorhästen vet jag att jag kan ställa rätt höga krav, så jag satt upp rätt så direkt efter varje "delmoment".
Ja, och så höll (håller) jag på. Man får ta med klickern ibland för att liksom hålla motivationen uppe. Jag använder klickern till det mesta faktiskt. Det största problemet är var man ska ha allt godis när man rider
På marken har jag det i magfickan på tröjan eller i en påse i skärpet, men från ryggen har jag inte hittat något jag är helt nöjd med. Just nu hänger det en påse runt hornet, men den är lite i vägen och dessutom skvätter det ut lite godis ibland..
Kanske ska ta och tillägga att det inte är några supermängder med godis man ger varje gång. Jag använder gammal kraftfoderpellets och ger några bitar varje gång. Om hästen gör något extra bra får den en lakritsgodis (sån där i papperspåse från Granngården, mycket uppskattad). Om jag har och om hästen är suverän blir det en morot. Brukar försöka avsluta med en rejäl jackpot, flera godisar, men då måste ju hästen ha visat det där lilla extra. Jag brukar uppmuntra energi på traktorn och lugn på racerbilen.
Oj, det blev långt