Sv: Bildtråd 2013
Men så trist att somliga har negativa åsikter om din häst.
Såhär är det! Alla föds med olika förutsättning. Vissa är långa, andra korta, vissa har stora vackra ögon, andra har skarpa intellekt. Vissa av våra djur föds enligt någon ”jäkla” rasstandard, andra inte. Vissa hästar är lämpade för att dra vagnar, skall de inte få lära sig att bära sin ryttare? Vissa hundar är avlade för att kampa, är dessa då dåliga på att gosa med matte i soffan?
Jag älskar när man ser malplacerade ekipage i tävlingsringen. Glömmer aldrig när jag såg på youtube en jättegammal man som kör ett lydnadsprogramm med sin tämligen överviktiga tax. Taxen var för övrigt mycket äldre än vad normalt tävlande taxar är i lydnasklasserna. Gubbens vilja att tävla och att göra sitt program i sin takt gick rakt in i hjärtat på mig.
Jag har förvisso två fyrbeningar som är renrasiga, på pappret. Min lilla appaloosa ser för övrigt inte klok ut, den saken är klar. Hon är go och rar och ganska söt, men hon ser inte klok ut, eftersom hon har en man som står rakt upp, 15 cm rakt upp, knappt någon pannlugg och skral svans. Har aldrig ens funderat på om hon skulle vara korkad. Vilken tränare säger så egentligen? Det säger väl mer om tränaren än om hästen. Om jag nu har uppfattat dig rätt.
Vore jag dig skulle jag ”dissa” den tränare som säger något negativt om din häst. Därimot ska tränaren berätta vilka brister hästen har så man kan arbeta med dessa. Tränare skall ju ta fram det roliga i att rida; att utveckla sig.