Bildkritik?

Sv: Bildkritik?

Oh, justeja! Finns det något man kan göra för att få en huvudbild att bli bra och intressant?
Det här är den senaste av mina huvudbilder som jag blivit någolunda nöjd med (fotad samma dag som övriga bilder jag visat)

DSC_1400copy.jpg

1: som du sa, synd att öronen blev oskarpa. Annars mysig bild! Liite mer mark framför tassarna hade nog varit najs.

2: Jag hade fotat bilden i liggadne format eller haft en tunn, svart ram kring bilden. När det är sådär vitt och utfrätt i övre delen av bilden försvinner den lätt när man visar den på de flesta hemsidor.

3: Är hunden oskarp? Jag har svårt att se när bilden är så liten.

4: Lovely. Jag hade nog gjort hunden lite ljusare för att undvika att den blir en svart klump.

5: Alltså... jag KAN inte ge konstruktiv kritik på så söta bilder :love::love: Lite mer centrerade valpar skulle väl vara najs.

6: FY på dig! Jag smälter! :love: Kameran liite längre ner hade väl varit najs där.

Till alla bilder: BORT med den satans texten! :devil: OM du absolut vill ha den där, gör den mindre så att den inte stör lika mycket.

Nu har inte jag någon lyx utrustning alá systemkamera utan en helt vanlig digitalkamera som man kan få helt ok bilder med, ibland iaf.

Bild 1:
12919144.jpg

Bild 2:
15684145.jpg

Det bästa bilderna jag har och som visas om och om igen, men nu vill jag ha kritiiik:bump:

Man kan komma långt med kompaktkamera! Det som framförallt kan förbättrats är ens bildseende och öga för hur en bra bild kan vara komponerad. :laugh:

Jag kommer inte på mycket att säga om dina bilder. (Kan bero på extrem huvudvärk och extrem hunger... :o)
Men, det jag kommer på rent spontant är: Försök fota i samma höjd som hunden befinner sig i. Kryp ihop, lägg dig ner om det är nödvändigt. Det kan göra under för ens bilder.

Eftersom andra bilden är en bild för att döma exteriör på (som jag uppfattar den iaf) så hade jag velat ha hunden mer i mitten av bilden och gärna med mindre "luft" kring hunden.

Åh vad alla tar fina bilder, tycker alltid mina blir så trista. Ta dock hänsyn till att dom är förminskade i... paint :o :o

Bild737.jpg

Bild480.jpg

Bild369.jpg

Vet tusan inte hur jag ska lära mig fota honom i snön? Den blir alltid utfrätt/överexponerad
Bild234.jpg

Nikon D40 med kitobjektiv samt ett Sigma 30mm 1.4

Saluki är ju så HIMLA fina... En av de få raser jag skulle kunna tänka mig förutom den jag har nu :)

Vet tusan inte hur jag ska lära mig fota honom i snön? Den blir alltid utfrätt/överexponerad

Där har du anledningen till att jag sagt att jag aldrig ska ha annat än ljusa eller röda hundar :p

Har du Photoshop så går det att få sådana bilder okay. Jag kan försöka mig på att förklara.

Bild 1 är helt lovely. Sigmaobjetkivet?

Bild 2 är kul! Men jag hade nog velat se den i liggande format och med hela hunden i bild.

Bild 3 är ju väldigt mörk, men det ser mysigt ut!

Bild 4... snöproblemet... vet inte hur man kan göra annat än att fota i skugga eller när himlen är grå - eller rädda bilderna i PS.

Jag har en curly coated retriever, men var länge inne på salukin. Vad som fick mig att välja retriever är jaktbiten som jag tycker är så kul.
Tycker faktiskt om vinthundar över huvudtaget, vilket jag är rätt ensam om i min "hund-umgängeskrets" :)

Jajamen, 1:an är Sigma, är riktigt nöjd med det! Fast ibland har jag problem med vars fokuset hamnar, och där kommer vi till bild 2.. testade ta med hela hunden i bild, men då hamnade fokus ibland på kroppen och huvudet blev sudd, och så höll det på sådär. Fick dock till den här:
Bild468.jpg

Men där är det ändå lite sudd på rumpan väl?

Märks det att jag är total nybörjare ;) tycker det är mycket lättare att hitta fokus med kitobjektivet av nån anledning?

Ja gud, jag har sagt att nästa hund blir en ljus en :D

Problemet med att hitta fokus beror helt enkelt på brännvidden. Ju lägre bländartal du har desto suddigare blir allt bakom själva fokuspunkten. För att få hela hunden skarp behöver du alltså ha ett högre bländartal inställt - eller ha en platt hund :p

Ja, här är mina bilder, varsågod och ge kritik!

2008-04-07028.jpg

2008-04-09120.jpg

Hittade 2 bilder till som jag vill ha kritik på, inte redigerade eller beskärda (bara förminskade)

Bild 1
Bild 2

Senast ändrad:

Vilka fina bilder allihopa!

Angående att fota svarta djur i snön:
Jag är inget foto-proffs, men om jag förstått det rätt så blir bilden överexponerad när ljusmätaren mäter på den svarta hunden, vilket gör att exponeringstiden blir anpassad för det mörka. Det är ju lite olika hur ljusmätarna fungerar och vilka punkter i motivet den mäter. Det man kan göra är väl att använda manuella inställningar och underexponera en aning.

Utan att vara en hejare på det fototekniska kommer några spontanta kommentarer:

1) Fint ljus. Skulle dock vilja ha mer bakgrund till vänster och ovanför hunden, det skulle ge mer balans i bilden.

2) Det är en väldigt gråblå ton i denna bild. Och så skulle jag vilja ha mer luft till höger, dvs. åt det håll hunden tittar.

Härliga bilder!
Men jag tycker att du har beskurit lite för hårt. På första bilden skulle jag ha beskurit lite mer i underkant och lämnat mer plats till höger. Den andra bilden skulle behöva lite mer luft åt alla håll. Sen tycker jag att den första bilden är lite oskarp, men det kanske är mina ögon som är trötta ;)

Denna bild är :love:
Snygg kontrast med den mörka bakgrunden, särskilt med de ljusa öronhåren!

Härliga bilder!
Men jag tycker att du har beskurit lite för hårt. På första bilden skulle jag ha beskurit lite mer i underkant och lämnat mer plats till höger. Den andra bilden skulle behöva lite mer luft åt alla håll. Sen tycker jag att den första bilden är lite oskarp, men det kanske är mina ögon som är trötta ;)

Tack!
Ok, den första bilden är oskarp, försökte höja kontrasten men de blev jättefult...
Saker att tänka på nästa gång kameran åker fram.
Ska inhandla ett nytt objektiv till kameran innan det blir av...

Gav bilden mer luft, eller det ska mer luft?

Senast ändrad:

Här kommer mina bidrag, fotade med pappas Canon EOS 350D:

n639101863_192724_9779.jpg

n639101863_192723_8764.jpg

Dessa är fotade med min gamla kompaktkamera:

n639101863_496080_4161.jpg

n639101863_192733_7416.jpg

n639101863_130065_6379.jpg

(Den gula linan i bakgrunden är väldigt störande, sen är det väl ingen höjdarbild direkt... men jag bara älskar den där uppsynen :love:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: Kiwifrukt
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka