Bildkritik?

Red_Chili

Trådstartare
Ny bildkritiktråd! Alla tips på vad som kan göra bilderna bättre är välkomna.

(Är det någon annan som vill ha konstruktiv kritik på sina hundbilder får ni gärna posta dem här också.)

1. Monstret Fein som jag lånade några månader förut.
DSC_1433copy.jpg

2. Första kärleken, underbara, älskade Asjadiy...
DSC_1386copy.jpg

3. Matvraket Asjadiy tuggar pinne.
DSC_1378copy.jpg

4. Fein i full fart.
DSC_1343copy.jpg

5. Asjadiy springer! (Det är en ovanlig syn.)
DSC_1330c.jpg

Alla bilder fotades i sandtaget i lördags.

Sv: Bildkritik?

fiiiiiina hundar och bilder:love:

Du har en Nikon D80 också va? eller var det något jag fått för mig bara:p

Jag gillar bild 2 & 4 speciellt, på 2:an har asjadiy en sån härlig blick att hela bilden ser harmonisk ut, sen att bilden är tagen från 'marknivå' är ett stort plus, då spelar skuggorna inget större roll. 4:an är perfekt, inga suddiga rörelser och fein ser ju för underbar ut!

1:an och 5:an har fina motiv men hundarna märks inte så tydligt på bilderna, kanske om dem vore mer inzoomade? 3:an tror jag kunde tagits ur en bättre vinkel, och det är massa sudd i högra hörnet nertill.

Jag kan inte mycket om fotografering så jag kan ju bara ge min personliga åsikt:laugh: Härliga hundar att fotografera förstår jag!

Tackar! :laugh:

Yes, jag har en D80 (I alla fall någon vecka till, ska uppgradera till D300)

Det är helt fantastiska hundar att fota, det händer alltid något och om man sedan (som jag) tycker att de är otroligt vackra så är det ju bara ännu roligare. Det ska bli helt underbart att få hem en egen om några veckor och slippa nöja sig med att träffa hundarna på helgerna. :D

2 & 4 är nog mina favoriter.
Håller nog med dig på 1 & 5. Anledningen till att jag inte zoomat in mer är för att jag förut beskar bilderna så tight att de blev tråkiga. Nu har jag blivit lite rädd för att göra så :p
Suddet på 3an är mina hårstrån som råkade komma framför linsen... :o Håller helt med dig om vinkeln. Jag borde suttit ned på knä...

Det finns många som kan massor om foto - men som inte alls ger speciellt bra kritik på hundfoton pga att de inte har någon hundvana. Man behöver inte alls vara duktig på att fota själv för att se vad som kan förbättras i en bild.
Det är pga detta som jag föredrar att lägga bilderna här på buke istället för på någon ren fotosida :p

Fina bilder och fina färger!

Det jag kan komma att tänka på är att jag gärna hade sett mer av hunden i vissa av bilderna. När ytan/miljön omkring inte är extraordinär eller särskilt sevärd ser jag gärna att objektet som ska fotas gärna får synas mer i bilden och fylla ut den mer:).
Hade gärna sett lite mer skärpedjur också..men det är en högst personlig åsikt. I like skärpedjup:p

Jag ska prova att beskära vissa av bilderna lite mer senare :p

Menar du att du vill att större del i bilden ska vara skarp, eller att själva hundarna ska vara skarpa och resten oskarpt?

Inte nödvändigtvis att allt resterande ska vara oskarpt. Men lite grann mer! Lägg in bilderna här sen när dom är beskurna..blir spännande att se skillnad :)

Ah, det kommer lösa sig så fort jag skaffat nytt objektiv med fast bländare på 2,8 :p (Nu blir jag "tvingad" att fota på 5,6 hela tiden)
Köper det om några veckor. Då ska hela kamerautrustningen få sig ett lyft.

nä vad lyxigt med en D300, du får gärna berätta skillnaden med den mot D80:n sen:laugh: Jag är dock väldigt nöjd än så länge med 80:n:D

Du var bra att ge fotokritik till vi verkar ju vara rörande överens:D Och jag instämmer att det är roligare få korten bedömda av hundmänniskor hihi
Om du vill får du gärna ge kritik på några av mina bilder med har inte fått höra något ännu och man vill ju bli bättre!! Använder som sagt liksom du Nikon d80;)

Bild 1
19874672.jpg
[/url][/IMG]
Bild 2
19874335.jpg
[/url][/IMG]
Bild 3
19874331.jpg
[/url][/IMG]

Ah, det kommer lösa sig så fort jag skaffat nytt objektiv med fast bländare på 2,8 :p (Nu blir jag "tvingad" att fota på 5,6 hela tiden)
Köper det om några veckor. Då ska hela kamerautrustningen få sig ett lyft.

Ah jag förstår! Ja man är litegrann bortskämd med sitt 2,8 telezoom.
Måste ändå säga att du fått till riktigt fina bilder "trots" 5,6 bländare.

Påminn mig bara om att du ska få höra om den - annars kommer jag glömma det :p

Först och främst: otroligt söt hund! :D

Bild 1: Torka av linsen! Man ser en fläck till höger om hans huvud :p Jag skulle nog satt mig lägre, så att det inte sticker upp pinnar ovanför nosryggen. Kanske suttit lite mer till vänster också. Det känns som om pinnarna "tar över" lite för mycket i bilden.

Bild 2: Har du provat att ligga ner på marken när du fotar? Om inte gör det! Sedan stör hunden till höger mig och bladet vid borzoiens svans är också irriterande. Det är även det gröna (grenar?) i överkant på bilden. Dessutom skulle jag prova att göra bilden liiiite ljusare ;)

Bild 3: Åter igen - sitt ner mer eller ligg på mage om det blir ett bättre alternativ. Jag hade nog provat att göra bilden något rödare i färgtonerna för att den ska uppfattas som varmare och mysigare. Hundens uttryck på bilden är helt underbart! :love:

Till alla bilder: Förminska bilderna innan du laddar upp dem på internet. Behöver stället där du laddar upp dem på förminska dem så förstörs bildkvaliteten kraftigt.
Lek lite mer med vinklar, prova att inte alltid ha hunden centrerad, prova att kapa av delar på hunden, (men hela delar då, inte bara en svanstipp eller en tass, utan hela svansar och hela ben). Man kan få ganska roliga effekter så!

Hoppas du inte tycker att jag var för "hård" i det jag skrev. Jag fungerar så att jag blir mer och mer kritisk till bilderna ju bättre de är. Det är för att det känns som om bra fotografer kan göra stoora steg i sin utveckling om de börjar tänka på småsaker. En nybörjare kan behöva snällare kritik för att öht våga komma igång och fota "på riktigt" ;)

Vad har du för utrustning lite mer exakt? (Är det Nikon det rör sig om så vill jag även veta vad du tycker om det du har, gärna i detalj :p)

Vad har du för utrustning lite mer exakt? (Är det Nikon det rör sig om så vill jag även veta vad du tycker om det du har, gärna i detalj :p)

Jag har en Nikon d70s , ett Nikkor AFS 80-200 mm telezoom f/2.8
och ett Nikkor AF 50 mm (fast) f 1.8

Nikon D70s -Mycket nöjd med kameran. Den är ganska stor vilket kan vara till nackdel för många men jag föredrar faktiskt lite tyngd i handen och något att greppa om. En stor fördel med denna är att man kan ha hög ISO utan att det blir speciellt kornigt. En fördel om man vill fota i lite mörkare väder!

Nikkor AFS 80-200 mm tele f/2.8 -Min älskling:love: , det är allt jag har att säga. Möjligheterna med det objektivet är oändliga!
Enda nackdelen är att det är tungt..men det är inget jag stör mig på.

Nikkor AFS 50 mm f 1,8- Jag hade hemskt gärna haft 1,4 ..men det är för dyrt änsålänge. Annars är jag kanon nöjd även med detta förutom att man måste röra sig så mycket för att fota med fast.
Hade kanske gärna haft ett 80 mm istället också. Suveränt för inomhusfotografering! :)

Bild 1: Jag hatar text på bilder :p Sedan hade jag nog gjort de hårstrån högst upp på huvudet lite suddiga. Som det är nu så stör det lilla blåa mig, det som är mellan stråna, och det märks nog mindre om det är lite oskarpare. Till sist hade hunden gärna fått vara okopplad :p

Bild 2: Läskig skärpa :eek: (smått avis...) Har du provat att ljusa upp de svarta partierna? Nu känns de bara som en enda svart massa utan struktur. Det lilla vita sträck i staketet(?) som inte når helt ner och inte helt upp heller, hade jag nog klonat bort.

Bild 3: Ursöt! Lovely komposition. Ögat till vänster i bild känns för mycket "svart massa".

Bild 4: Härligt uttryck hunden har! Tycker däremot att bilden är mörk, att det vita i bakgrunden stör något enormt och att nosen(?) till vänster i bild stör.

Bild 5: Lovely! Fast jag hade nog lagt mig ner på marken och fotat, för att komma i jämnhöjd med hunden (om det inte kom störande saker med i bild då, för det är lovely att allt är grönt).

Den där länken du la in kollade jag inte på nu. Gör det kanske senare :p

Oh, då har vi snart väldigt liknanade utrustning!
Jag har:

D80 vill ha större, fler bilder/sekund, fler AF-punkter och bättre på höga ISO. Därför ska jag köpa D300
50/1,8 Favorit. Kommer aldrig någosin lämna mig.
18-135/3,5-5,6 För segt när man blir kräsen. Annars bra allround. Även det ska säljas.
55-200/4,5-5,6 Lika seg som föregående objektiv. Bra brännvidd för hundfotografering tycker jag. Det ska bytas ut mot 80-200/2,8, gärna med AF-S

Tack för kritiken! Vet du, nosen som kom in på bilden på Iko har jag aldrig sett :eek:..den ska genast klonas bort! :D

Bilden på Harley är redan en "ligg" bild ;)

Bild 1: Hade velat ha den mer beskärd, en vid bild med hunden placerad th
Bild 2: Gillar, lite störande med grenarna nere th men mysig känsla lixom i bilden.
Bild 3: För dassig och rörig, saknar fokus.
Bild 4: Gillar ljuset, men skulle återigen vela beskära mer, i vidt format med hunden tv
Bild 5: Samma som bild 4

Bild 1: För mkt vitt och suddigt, hunden ser konstig ut. Det röd/vit randiga och det gröna i mitten stör
Bild 2: Super fin!! Fast klonar man bort de vita strecken i bakgrunden blir den ännu mjukare då de stjäl lite fokus av ögat.
Bild 3: Lite suddig på fel ställen tkr jag, ögat till vänster har tendensen till att bli en svart plump.
Bild 4 (länken): Härlig! Älskar det varma ljuset!
Bild 5: Rörig bild, nosen till vänster som sticker fram stör, likaså det vita grejset i bakgrunden (funderade först om det var hundens svans för en sekund) Tog även ett tag att se vad det till höger är, lite otydligt.
Bild 6: Gillar hunden skarpt, hade dock klippt bort det suddiga gräset i framkant, stör blicken för mig.

Mina högst oproffsiga tankar :p

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: Kiwifrukt
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka