Wille
Trådstartare
Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb där. Min nuvarande bil drar omkring 0,7 l per mil men byter jag bil till någon som bara drar runt 0,5 l per mil så sparar jag omkring en tusenlapp i månaden. Haken är att jag inte vill göra mig av med min nuvarande bil. Den är suverän att lasta saker i, lasta saker på och dra med. Det hör väl inte till vardagen att jag behöver lasta eller dra, men då och då händer det. Och jag tänker mig att om jag köper en annan bil så vill jag ha en Toyota corolla. Jag hade en förut. Det var en suverän bil men saknade alla möjligheter att lasta och dra. Och småbilar har väl sällan dragkrok generellt.
Så jag tänkte tanken att köpa en pendlarbil men också behålla den gamla och hyra ut den. Tyvärr tror jag inte att efterfrågan skulle vara tillräcklig för att täcka kostnaderna för att hålla bilen påställd.
Så hur f-n ska jag tänka? Behålla den gamla och ta den ökade bränslekostnaden? Sälja den gamla? Hyra ut den gamla? Jag vill inte ha omaket att ragga bil om jag spontant behöver åka och låna t.ex. en vedklyv en fredag eftermiddag så jag behöver ju ändå på något sätt ha en bil som klarar en sådan uppgift.
Så jag tänkte tanken att köpa en pendlarbil men också behålla den gamla och hyra ut den. Tyvärr tror jag inte att efterfrågan skulle vara tillräcklig för att täcka kostnaderna för att hålla bilen påställd.
Så hur f-n ska jag tänka? Behålla den gamla och ta den ökade bränslekostnaden? Sälja den gamla? Hyra ut den gamla? Jag vill inte ha omaket att ragga bil om jag spontant behöver åka och låna t.ex. en vedklyv en fredag eftermiddag så jag behöver ju ändå på något sätt ha en bil som klarar en sådan uppgift.